Codurile de culori de la Urgențe – cum se face triajul în UPU

.

Unitățile de Primiri Urgențe sunt cele mai aglomerate și solicitate sectoare din sistemul medical, indiferent de oră! Nimeni nu își dorește să ajungă aici, dar dacă te afli într-o situație critică, trebuie să știi codurile de culori de la Urgențe, cum se face triajul în UPU și cât de mult ai de așteptat, în funcție de gravitatea cazului.

Unitățile de Primiri Urgențe sau UPU au fost înființate pentru a prelua cele mai grave cazuri, îndeosebi persoanele în situație critică precum cei care au suferit un infarct, victimele în stare gravă ale unor accidente, persoane bătute, împușcate, mușcate de animale, persoane cu plăgi deschise sau de-a dreptul inconștiente.

Triajul în UPU și codurile de culori de la Urgențe sunt stabilite în funcție de gravitatea fiecărui caz de către personalul medical avizat. Românii știu că îngrijirile medicale care se acordă în UPU sunt gratuite și se pot prezenta la Urgențe fără trimitere de la medicul de familie sau fără card de sănătate. Mulți pacienți apelează la UPU, fără să fie cazul, știind că medicii de la Urgențe sunt obligați să ajute fiecare pacient. Dar fiecare dintre noi ar trebui să știe când este cazul să meargă la Urgențe și cum se face triajul la UPU pentru a evita supraaglomerarea unor unități deja foarte solicitate.

Rolul și funcțiile Unităților de Primiri Urgențe

Urgențele sau UPU au devenit punctele centrale ale spitalelor, funcționând 24 de ore din 24 și fiind esențiale pentru tratarea urgențelor medicale. 

UPU are rolul de a asigura asistența medicală imediată pentru persoanele care se confruntă cu urgențe medicale. Aceste unități sunt pregătite să gestioneze o gamă largă de situații, de la traume și accidentări, până la afecțiuni acute precum atacurile de cord sau accidentele vasculare cerebrale.

Funcțiile principale ale UPU includ:

  • Stabilizarea pacienților: Primul pas în orice situație de urgenta este stabilizarea pacientului, asigurându-se că starea acestuia nu se înrăutățește.
  • Diagnosticul rapid: Medicii și personalul medical efectuează evaluări rapide pentru a determina problema de bază și a decide asupra tratamentului adecvat.
  • Tratamentele de urgență: Acestea pot include administrarea de medicamente, intervenții chirurgicale minore sau alte proceduri medicale necesare imediat.
  • Coordonarea cu alte departamente: UPU lucrează cu celelalte secții ale spitalului, unde vor ajunge pacienții care necesită intervenții chirurgicale majore sau internare.

Pacienții care au cu adevărat nevoie de îngrijiri medicale la UPU sunt examinați, stabilizați, investigați și, ulterior, îndrumați în funcție de necesități, către alte departamente ale spitalului sau către alte unități sanitare. 
Dacă situația medicală respectivă nu impune internare, pacienții vor primi indicațiile medicale cuvenite pentru a fi efectuate în ambulator sau la domiciliu.

Din cauza faptului că este unul dintre cele mai aglomerate și solicitate departamente ale spitalului, răbdarea pacienților poate fi pusă, uneori, la încercare deoarece urgențele se tratează și se investighează în funcție de gradul de risc al acestora. De aceea, medicii și asistenții de la UPU respectă codurile de culori de la Urgențe și se ocupă de pacienții care sosesc cu salvarea sau pe cont propriu în funcție de gravitatea acestora.

Spre exemplu, un pacient care se prezintă cu o fractură la mână, fără sângerare, va avea de așteptat, dacă medicii trebuie să se ocupe mai întâi de victimele unui accident rutier care prezintă răni deschise, traumatisme complicate și riscul de a-și pierde viața.  

Cum se face triajul pacienților la UPU

Triajul pacienților este un sistem de evaluare şi clasificare al pacienţilor care se prezintă în structurile de primire a urgenţelor în vederea stabilirii priorităţii şi a nivelului de asistenţă medicală necesară, după cum este menționat în lege.

Medicii sau asistenții vor lua în considerare starea clinică și simptomele cu care se prezintă pacienții, corelate cu vârsta și antecedentele medicale ale acestora, stabilitatea funcțiilor vitale, potențialul de agravare a stării lor, necesitatea instituirii unui tratament sau a efectuării unor investigații, precum și alte date considerate relevante, astfel încât să fie stabilită prioritatea și nivelul de asistență necesare acestuia. 

Este important de știut că triajul este un proces continuu fiind necesară reevaluarea periodică a pacienților până la plecarea acestora din UPU.

Triajul se face în momentul prezentării pacientului la Urgenţe. Conform recomandărilor legale, timpul mediu de triaj nu trebuie să fie mai mare de două minute, cu alte cuvinte orice pacient care se prezintă la UPU trebuie evaluat imediat. Ulterior, după stabilirea gravității cazului, unii pacienți vor fi imediat investigați și stabilizați, alții vor aștepta o vreme pentru a primi îngrijiri medicale, iar acest timp este stabilit prin codurile de culo

Cine efectuează triajul

Toți pacienții consideră că au dreptul să fie evaluați de un medic, dar de multe ori la UPU pacienții sunt preluați la triaj de asistenți medicali, special instruiți pentru situațiile de urgență. De cele mai multe ori, spitalele nu au suficienți medici pentru a aloca un medic la UPU, iar în acest caz triajul este realizat de asistenți medicali.

Potrivit protocolului, asistentul medical responsabil cu procedura de triaj trebuie să aibă o pregătire specifică, cu experiență și abilități corespunzătoare. El trebuie să recunoască pacientul bolnav față de cel non-bolnav, să aibă un plan pentru orice situație critică, abilități de organizare, gândire critică, tact, răbdare și o bună comunicare cu pacienții.

Care sunt codurile de culori de la Urgențe

Indiferent dacă este medic sau asistent medical, în orice spațiu de triaj trebuie să existe personal medical special instruit, care să respecte codurile de culori de la Urgențe și cele 5 niveluri de intervenție.

  • nivel I – resuscitare – cod roșu; 
  • nivel II – critic – cod galben; 
  • nivel III – urgent – cod verde; 
  • nivel IV – non-urgent – cod albastru; 
  • nivel V – consult – cod alb

Potrivit protocolului actualizat de Ministerul Sănătății în 2019, este prevăzut un timp maxim de preluare în zona de tratament de 60 de minute pentru cod verde, 120 de minute pentru cod albastru și de 240 de minute pentru cod alb.

Codul roșu

Acest cod înseamnă maximă alertă, situație deosebit de critică, în care viața pacientului este în pericol. Timpul de așteptare este zero, pacientul trebuie preluat urgent de personal calificat și transportat imediat la secția de reanimare sau la chirurgie.  

Pacienții se pot afla în stop cardio respirator, pot avea supradozaj medicamentos, prezintă insuficienţă respiratorie gravă, stare de comă, necesită intervenție chirurgicală imediată sau resuscitare și orice secundă contează. 

Codul galben

Codul galben se aplică urgențelor medico-chirurgicale care indică un potențial pericol de agravare a stării sănătății pacientului, dacă nu sunt asistate prompt. Un pacient cu cod galben trebuie ajutat și diagnosticat în cel mult 15 de minute.  

Cazuri care pot fi încadrate sub codul galben sunt: politraumatisme; plăgi abdominale cu hemoragie fără semne de șoc; accident vascular cerebral; criză de astm prelungită; deshidratare prin vărsături în cantitate mare; vărsături, diaree, imposibilitatea de a mânca; fracturi deschise; intoxicații prin ingestii și inhalare cu comă persistentă; hipotermie severă. Aici mai sunt incluse leziuni serioase la nivelul organelor, insuficienţa renală acută, sarcină ectopică, avortul spontan; suspiciunea de meningită, ocluzie arterială acută.
Medicul va analiza toate datele disponibile, corelate cu vârsta și antecedentele medicale ale pacientului, stabilitatea funcțiilor vitale și potențialul de agravare a stării lor. 

Codul verde 

Timpul de așteptare pentru un caz încadrat la codul verde se poate prelungi la 30 de minute. Este vorba de pacienți a căror viață nu este în pericol în perioada imediat următoare. Aici sunt incluse toate urgențele care implică dureri fără substrat critic, valori tensionale mari, dar fără risc de edem pulmonar, sau hemoragie cerebrală, infecții, inflamații diverse.

Înainte de încadrarea pacientului la nivelul III, cadrul medical din triaj trebuie să verifice semnele vitale (puls, tensiune arterială, frecvență respiratorie și saturația de oxigen) și va decide dacă acestea sunt în limite normale pentru vârsta pacientului. La copiii sub 3 ani se include și temperatura corporală. Dacă valorile sunt în afara limitelor normale, se ia în calcul reclasificarea la un nivel superior.

Codul albastru

Sub acest cod sunt evaluate cazuri mai simple, fără dureri și simptome severe. Nivelul IV sau codul albastru înseamnă non-urgent. Pacientul poate aștepta cel mult 60 de minute. Exemple de cod albastru pot fi: pacient cu febră fără alte simptome de severitate, tuse, diaree, erupții cutanate care nu sunt cuprinse în sfera alergiilor severe, amigdalita; viroza renala; viroza respiratorie. 

Dacă pacientul nu este preluat în decurs de 30 de minute sau dacă apar schimbări importante în starea sa, se reia procesul complet de triaj.

Codul alb

Codul alb nu este o urgență! Dar la UPU se prezintă uneori și persoane care nu au nevoie de îngrijiri medicale de urgență. Poate fi vorba de pacienți care doresc să se vaccineze, cazuri sociale fără acuze clinice, pacienți care doresc certificate medicale, consultații de medicina muncii sau rețete medicale. 

Cu toate că situația lor nu prezintă riscuri de sănătate, și ei sunt evaluați și ajutați la UPU sau, cel puțin, îndrumați către Ambulatoriu unde pot fi consultați sau evaluați de personalul medical.

Pacienții care nu prezintă o situație de urgență sunt îndrumați să solicite sprijinul medicului de familie sau să se adreseze unui medic specialist în cadrul unei clinici sau în cadrul secției Ambulatoriu, unde sunt oferite consultații medicale pacienților care nu necesită internare peste noapte. La Ambulatoriu sau la clinică este indicat să te prezinți cu buletinul, cardul de sănătate și trimitere de la medicul de familie.

foto: Free Stock Photo

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton