Cătina – Ce este, ce beneficii are și la ce folosește această plantă minune

De Alina Serea pe
Cătina este cunoscută din cele mai vechi timpuri pentru numeroasele beneficii pe care le are asupra sănătății. Află ce proprietăți are și cum se poate folosi pentru a te bucura de toate substanțele nutritive și vindecătoare din ea. 

Cătina sau Hippophae rhamnoides, așa cum este denumită științific, se mai numește în limbaj popular și cătinã de râu sau cătina albă.  Cătina este un arbust fructifer originar din Asia ale cărui beneficii se cunosc încă din antichitate, fiind folisită îndeosebi de tibetani și chinezi pentru proprietățile sale terapeutice și multiplele beneficii aduse sănătății. La noi în țară, cătina crește în zonele montane joase, iar fructele ei se recoltează din august până la sfârşitul lui octombrie.

Arbustul de cătină poate ajunge până la o înălțime cuprinsă între 2 și 4 metri, are ramuri cu spini mici și frunze înguste pe care cresc fructele de cătină. Acestea sunt mici, rotunde și atunci când se coc au culoarea galben-portocalie.

Cătina, beneficii și proprietăți

Cătina este foarte bogată în vitamina C, având aproximativ de zece ori mai multă decât citricele. Fructele de cătină sunt foarte valoroase din punct de vedere nutrițional. Acestea mai conţin vitamina A, complexul de vitamine B (B1, B2, B6, B9, colină, inositol), vitaminele E, K, P şi F, celuloză, carotenoide – beta caroten – în concentraţie mai mare decât se regăseşte în morcovi- , microelemente precum calciu, fosfor, magneziu, potasiu, fier, sodiu, acizi grasi polinesaturati, uleiuri complexe din care se obţine uleiul de cătină, uleiuri volatile, flavonoide, pectine, taninuri, serotonină, aminoacizi, fitosteroli şi enzime.

Cătina are un puternic efect antioxidant datorită conținutului ridicat de vitamina C , este un bun emolient, citoprotector, imunostimultor, vitaminizant, depurativ, antiinflamator, cicatrizant. Fructele de cătină au numeroase beneficii pentru sănătate, fiind un puternic aliat al sistemului imunitar.

Deși are un conținut ridicat de vitamina C, despre care se crede că crește pofta de mâncare, cătina poate fi folosită în curele de slăbire deoarece, nutriționiștii susțin că inhibă pofta de mâncare și în acelaşi timp vitaminizează organismul.

Tinctura obţinută din mugurii de cătină este un excelent remediu împotriva procesului de îmbătrânire. Aceştia au, se pare, şi efect afrodisiac.

Întreține sănătatea sistemului digestiv

Acizii Omega-7 din cătină ajută la hidratarea mucoasei din tractul digestiv, ceea ce ajută la prevenirea apariției ulcerului gastric. În plus, ameliorează durerile.

Cătina, beneficii pentru imunitate

Cătina este bogată în vitamine și minerale, dar și în antioxidanți benefici pentru sănătatea organismului. Aceștia protejează organismul împotrivă radicalilor liberi și întăresc sistemul imunitar.

Ameliorează simptomele răcelii

Tocmai pentru că este un puternic aliat al sistemului imunitar, cătina ajută la ameliorarea simptomelor răcelii și grăbind refacerea organismului.

Protejează inima

Printre multele beneficii aduse de cătină se numără și menținerea sănătății inimii. Un studiu publicat de American Journal of Clinical Nutrition susține că un consum regulat de cătină poate ajuta la prevenirea apariției bolilor cardiovasculare.

Uleiul de cătină are proprietăți antiinflamatoare

Fiind bogat în acizi grași, uleiul de cătină are și un puternic rol antiinflamator. Poate preveni apariția altor probleme dermatologice, precum acnee, dermatită, eczeme, vergeturi sau uscarea pielii. Ba, mai mult, ajută pielea să se refacă în cazul deshidratării și chiar arsurilor solare. (Citește și: Remedii pentru arsuri solare)

Cătina, un bun detoxifiant

Cătina ajută organismul să elimine toxinele din sistemul digestiv şi de la nivelul ficatului, contribuind la o mai bună funcţionare a acestor organe.

Cum se culege cătina

Cătina se culege începând din luna august și până la finalul lunii octombrie, poate chiar începutul lui noimebrie când toamna este caldă. este foarte important ca, atunci când culegem cătina, fructul să fie foarte bine copt, pentru a ne bucura de toate beneficiile și substanțele nutritive din ea.  Fructul bine copt și gata de cules trebuie să aibă o culoare portocaliu închis şi trebuie să fie moale. Dacă aspectul este chiar uşor ridat nu trebuie să ne facem griji, înseamnă că este bine coaptă cătina.

Cum se prepară cătina

Cătina poate fi consumată în mai multe feluri, de exemplu în stare pură, cu miere, în formă de pulbere, suc, ulei, vin, gem, ceai, tinctură.

Cătină cu miere

Cătina are un gust destul de acru, chiar astringent. În combinație cu miere însă, aceasta poate fi consumată chiar și de către cei mai pretențioși, fiind o combinație considerată un adevărat elixir pentru sănătate. Cătina cu miere este unul dintre cele mai cunoscute leacuri naturale și are efect antioxidant, antiinflamator, imunostimulator, vitaminizant, anticancerigen, antiîmbătrânire, ajută la vindecarea răcelilor, reglează sistemul circulator, pe endocrin şi reglează activitatea gastro-intestinală.

Cătină cu miere- Bol cu miere, alături de un bol cu cătina si o cească de sirop

Cătină cu miere

Cum se prepară:

La 3 părți de cătină se pune o parte de miere. Este de preferat, dacă putem, să folosim miere de salcâm. Fructele se spală bine şi se zdrobesc bine până se obține o pastă. Această pastă se combină cu miere, se pune într-un recipient de sticlă închis ermetic și se lasă la macerat minimum 7-10 zile, la rece. După perioada de macerare, produsul va avea un gust dulce-acrişor, plăcut chiar şi de copii. După deschidere, recipientul în care se află cătina cu miere trebuie ținut în continuare la rece. Se consumă aproximativ 1-3 linguri pe zi.

Sirop de cătină

Siropul de cătină se obţine prin stoarcerea fructelor de cătină și păstrarea doar a sucului, care ulterior este amestecat cu miere. Sucul de cătină se găsește și în magazine, însă, de foarte multe ori, el este făcut cu zahăr. Siropul de cătină cu miere stimulează imunitatea, are efecte antigripale, antivirale, antioxidante, reglează activitatea glandelor endocrine şi previne îmbătrânirea.

Sirop de cătină in ceașcă de sticlă. Aranjament cu că cătină pe masă

Sirop de cătină

30ml de sirop diluat în 150ml de apă se poate consuma ca băutură răcoritoare nutritivă. În scop curativ, poți consuma o lingură înainte de masă. Nu este indicat însă să bei suc de cătină seara pentru că este energizant.

Ulei de cătină

Acesta se găsește în magzinele naturiste, dar se poate prepara acasa prin macerarea timp de 30 de zile a fructelor de cătină în ulei de masline. Un kilogram de fructe proaspete se zdrobesc, iar pasta de cătină se amestecă într-un recipient cu ulei de măsline şi se lasă la macerat 30 de zile. În cazul acesta, nu se închide ermetic recipientul. După macerare se strecoară prin tifon şi uleiul de cătină obţinut se păstrează în sticle închise la culoare, ferite de lumina soarelui.

Vezi și:

Ulei de catina – beneficii si proprietati

Ceai de catină

Ceaiul de cătină se prepară din 1- 2 lingurițe de fructe zdrobite și uscate peste care se toarnă 250ml de apă clocotită. Se lasă la infuzat acoperite, o jumătate de oră. Este perfect în anotimpul rece, fiind un ceai puternic vitaminizant.

Ceai de cătină - Aranjament cu ceainic, lingurie cu cătină și miere, pe masă

Ceai de cătină

Ce contraindicații are cătina

Deși este un fruct cu numeroase beneficii asupra sănătății, cătina are și anumite contraindicații. Preparatele care contin extract de cătină nu sunt recomandate persoanelor care au tensiune arterială foarte scăzută, dar nici înainte sau imediat după o intervenție chirurgicală, deoarece este posibil să încetinească procesul de coagulare a sângelui.

Pentru că nu există niciun studiu care să confirme sau să infirme ideea potrivit căreia cătina este periculoasă pentru femeile însărcinate, se recomandă precauție și consultarea medicului în cazul femeilor gravide și a celor care alăptează.

Îți recomandăm și:

Seminte de in – Beneficii, contraindicații și mod de administrare

Seminte de canepă – beneficii pentru organism și cum se pot consuma

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro