Ulei de măsline -25 de curiozităti și lucruri pe care nu le știati despre ulei

De Alina Serea, pe Ultimul update Luni, 09 martie 2020, 11:58
Uleiul de măsline reprezintă una dintre cele mai bogate surse de grăsimi monosaturate, are mulți nutrienți esențiali și este folosit atât în alimentație, cât și în cosmetică.  

Uleiul de măsline este folosit de mii de ani, atât în bucătărie, cât și în industria frumuseții datorită numeroaselor beneficii pe care le are pentru piele și păr.

Cum se obține uleiul de măsline?

Uleiul de măsline poate poate fi obținut prin extragere chimică sau mecanică din măsline. Extragerea chimică presupune, așa cum este și evident, folosirea diverșilor solvenți chimici pentru separarea uleiului de restul componentelor ale măslinelor.

Extragerea mecanică este, la rândul ei, de două feluri: prin presare la cald sau la rece. Procedeul de presare la rece se face controlat, pentru a menține o temperatură scăzută în timpul extragerii. Acesta este cel care păstrează cel mai bine nutrienții din măsline.

Odată obținut, uleiul de măsline poate fi rafinat sau nu. Dar cum rafinarea implică tratarea uleiului cu anumite produse chimice și expunerea la temperaturi foarte ridicate, prin acest proces se pierd mulți dintre nutrienți. Cel mai sănătos este uleiul de măsline brut, nerafinat, cu o aromă intensă de măsline și cu o aciditate mai ridicată.

Ulei de masline filtrat sau nefiltrat? Care este diferența

Indiferent de modalitatea de obținere a uleiului, în cadrul procesului există și etapa de filtrare. În funcție de asta există ulei de măsline filtrat sau nefiltrat. Prin filtrare, se îndepărtează particulele de măsline care pot rămâne în ulei. Sunt producători care preferă să filtreze uleiul de măsline, iar alții nu. Uleiul nefiltrat poate părea mai tulbure și poate prezenta sedimente. În plus, are un gust mai intens, dar rezistă mai puțin depozitat, mai ales dacă recipientul inițial a fost desfăcut.

Pe de altă parte uleiul de măsline filtrat este mai limpede nu atât de intens la gust și va avea o durată mai mare de depozitare.

Ce proprietăți are uleiul de măsline

Beneficiile medicale ale uleiului de măsline se datorează atât conținutului ridicat de acizi grași monosaturati, cât și conținutului ridicat de antioxidanți.  Pe lângă conținutul ridicat de acizii grași omega 3 și omega 6, uleiul de măsline, conține sodiu, potasiu, calciu, fier, vitamina E, vitamina K , antioxidanți – luteină, flavonoide.

Beneficii ale uleiului de măsline:

  • Băut seara, uleiul de măsline este un remediu excelent împotriva constipației. 1-2 lingurițe de ulei sunt suficiente pentru un tranzit intestinal sănătos.
  • Conținutul ridicat de acizi grași și  de oleuropein ajută la scăderea colesterolului ”rău” și protejează inima și creierul. În plus,  înlocuirea grăsimilor din dietă cu uleiul de măsline previne hipertensiunea arterială și reduce, astfel,  riscul unui atac de cord.
  • Uleiul de măsline conține o cantitate ridicată de grăsimi monosaturate, spre deosebire de alte uleiuri, care ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din sânge.
  • Consumul de ulei de măsline este asociat cu scăderea numărului de trigliceride
  • Luteina conținută de uleiul de măsline, care este un antioxidant puternic, distruge radicalii liberi, protejează celulele pielii de îmbătrânirea prematură, consolidează retina și îmbunătățește acuitatea vizuală.
  • Beta-carotenul (vitamina A) întareste dinții, oasele și ajută la intinerirea pielii.
  • De asemenea, este recomandat ulei de măsline pentru uz extern. Acesta este folosit pentru hidratatea pielii, a scalpului și a părului. Din acest motiv există numeroase rețete de măști naturale cu ulei de masline pentru par, față și corp.
  • Crește elasticitatea pileii și previne apariția ridurilor.

Ce alte uleiuri sunt recomandate pentru păr și ten:

Ulei de lavanda – beneficii si proprietati

Ulei de argan – beneficii si proprietati

Ulei de ricin – beneficii si proprietati

Este bun pentru gătit uleiul de măsline?

Ulei de măsline pentru gătit, în salată

Uleiul de măsline este ideal în salate

Uleiul de măsline este bogat în nutrienți și este benefic pentru sănătate. Uleiul de măsline este bun la gătit atunci când facem salate și dressinguri, pentru mâncăruri preparate la aburi, pentru pâine sau adăugat în supe.

Totuși, pentru gătit la temperaturi foarte înalte și pentru prăjit, nu este indicat uleiul de măsline. Ba, mai mult, acesta poate chiar să devină nociv. Explicația este că uleiul de măsline, la fel ca și cel de susan sau de cocos, are un punct de ardere mult mai jos decât în cazul uleiul de rapiță sau de floarea soarelui. Punctul de ardere reprezintă temperatura la care uleiul începe să se descompună sau, mai exact, să se modifice structura moleculară.

Spre exemplu, punctul de ardere al uleiului de măsline rafinat este unul semnificativ mai crescut decât al celui nerafinat. Mai exact, acesta este de 216 grade Celsius, aproape de cel al uleiului de floarea soarelui care are punctul de ardere la 227 de grade. Tocmai de aceea, uleiul rafinat de măsline, chiar dacă și-a pierdut din proprietăți, poate fi folosit la gătit.

Curiozități despre uleiul de măsline

  • Culoarea uleiului de măsline poate varia de la verde maroniu până la galben deschis, în funcție de preparare și măslinele din care este făcut. Culoarea nu influențează, însă, calitatea.
  • Calorii ulei de măsline – Numărul de calorii pentru 100 de ml de ulei de măsline este de 885 și este cea mai importantă sursă de grăsimi monosaturate
  • Spania a fost în topul consumului de ulei de măsline anual pe cap de locuitor: 11 litri, urmată de Grecia cu 10 litri. În România consumul este de doar 0,2 litri pe cap de locuitor.
  • 90% din măslinele recoltate sunt folosite pentru a face ulei de măsline. Numai 10% sunt folosite pentru a fi servite ca atare
  • În funcție de varietate, între 5 și 10 kilograme de măsline sunt necesare pentru a face 1 litru de ulei de măsline.
  • Uleiul de măsline se ține într-o zonă rece, ferită de lumină. Lumina directă a soarelui duce la îmbătrânirea uleiului de măsline și pierderea proprietăților și a aromei.
  • Este bine să fie depozitat în sticle de culoare închisă și niciodată de plastic.
  • Uleiul se produce din cele ma vechi timpuri, chiar cu 4.000 de ani înainte de Hristos, arată anumite descoperiri.
  • În vechime, uleiul nu se folosea în alimentație, ci în medicină, pentru îngrijirea pielii, fabricarea săpunului și pentru aprinderea lămpilor pe bază de ulei.
  • În trecut, măslinele se culegeau doar manual, în prezent tehnologia permite folosirea unor dispozitive cu vibrații puternice care fac ca măslinele să cadă în plase așezate în acest scop.
  • Cele mai importante țări producătoare de ulei de măsline sunt în Europa. Spania este cel mai mare producător, urmată de Italia și Grecia. În SUA, uleiul se produce în California, Arizona, Texas, Georgia, Florida, Oregon și Hawaii.

Lucruri neștiute despre calitatea uleiului de măsline

  • Calitatea uleiului de măsline este stabilită în funcție de nivelul de maturare al măslinelor dar și de varietatea folosită.
  • Sunt mai multe soiuri de măsline din care se produce uleiul. cele mai cunoscute sunt: Mission, Manzanillo, Sevillano, Arbequina, Koroneiki, Arbosana, Ascolano, Frantoio, Leccino, Pendolino, Maurino și Coratina.
  • Uleiul de măsline de cea mai bună calitate se produce în mai puțin de 24 de ore de la recoltarea măslinelor.
  • Uleiurile extravirgine sunt produse doar prin metode mecanice, fără a fi tratate chimic și păstrează cel mai bine nutrienții.
  • Concentrația de acid oleic face diferența în ceea ce privește calitatea uleiului. Astfel, la o concentrație de până în 0,8% acid oleic, uleiul este considerat extravirgin, iar între 0,8 și 2% este considerat virgin.
  • Uleiul virgin, uleiul rafinat de măsline și uleiul din turte de măsline sunt considerate ca fiind uleiuril de calitate mai slabă.
  • În urma prelucrării măslinelor pentru a se obține ulei rămân produse precum precum turtele și apa de măsline, acestea fiind folosite în industria cosmetică și în cea alimentară pentru că au polifenoli și fibre sănătoase.
  • Cu cât este mai bătrân arborele de măsline, cu atât este mai valoros fructul și uleiul obținut din el

Utilizări mai puțin știute ale uleiului de măsline

Ulei de masline in bol, alaturi de o margareta, o pensula de machiaj si doua dishete demachiante

Uleiul de măsline, idel pentru uz extern

  • Poate fi folosit ca demachiant natural. Aplică ulei de măsline pe un tampon de vată și șterge ușor machiajul de pe față.
  • Curăță vopseaua și urmele de ceara de pe piele. Dacă te-ai murdărit de vopsea sau ți-au rămas urme de ceară de la epilat, te poți curăța cu ajutorul uleiului de măsline (Citește și: Epilare definitiva – avantaje si dezavantaje)
  • Perfect ca ulei de cuticule. Datorită proprietăților hidratante poate trata cu succes cuticulele uscate și inestetice.
  • Ajută la dezlipirea autocolantelor – Trage un colț al autocolantului și apoi picură câteva picături de ulei de măsline pentru a-l dezlipi mai ușor și fără urme
  • Ajută la păstrarea calității încălțămintei de piele. Unge încălțămintea cu o cârpă moale pe care ai pus câteva picături de ulei de măsline și aceasta va străluci și va fi protejată
  •  În vechime,  egiptenii, grecii și romanii foloseau uleiul de măsline pentru curățarea pielii, Masau și apoi curățau.

Ce este densitatea uleiului

Una dintre cele mai importante caracteristici ale uleiului este densitatea sa.  Ca și în orice alt caz, densitatea este dată de raportul dintre masă și volum.  Valoarea denistății uleiului  este întotdeauna mai mică decât densitatea apei, care este asociată cu incapacitatea uleiurilor de a se dizolva în ea.

Densitatea uleiurilor caracterizează, într-o anunită măsură compoziția și calitatea uleiului. Uleiul conține parafine, naftene și hidrocarburi aromatice, deosebit de diferite în densitate. Densitatea mai mare indică un conținut mai mare de hidrocarburi aromatice.

Densitatea uleiului de măsline este de 0,916 kg / l. Această densitate corespunde unei temperaturi de 17º C. Pe măsură ce uleiul se încălzește, densitatea acestuia scade.

Contraindicații ale uleiului de măsline

Deși nu are contraindicații, consumul excesiv de ulei de măsline poate fi nociv. Ca în cazul oricărui alt aliment, excesul de ulei de măsline poate avea efecte neplăcute. Cantitatea recomandată este de aproximativ 4-5 lingurițe pe zi.

Printre efectele consumului excesiv de ulei de ulei de măsline se numără tulburări digestive, dureri abdominale, scăderea tensiunii arteriale sub nivelul optim. De asemenea, aplicat în exces pe piele poate duce la formarea punctelor negre.

Îți recomandăm și:

Unt de cacao – beneficii, proprietăți și la ce poți să-l folosești

Seminte de in – Beneficii, contraindicații și mod de administrare

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro