Sportul în sarcină: Ce este de făcut și ce este de evitat!

De Ileana Voicu Ghinea pe

Problema sportului în sarcină este destul de discutabilă. Ai voie, n-ai, ce ai voie, ce n-ai, cand ai voie, cand n-ai?
Pentru că am vrut să ne lămurim exact și să vedem cum stă treaba cu acest subiect, am provocat-o la o discuție pe Gloria Ciolachi, instructor și kinetoterapeut Pescariu Sports&SPA.

Iată ce este de făcut și ce este de evitat, în sarcină atunci când vine vorba despre sport!

Care sunt cele mai recomandate tipuri de sport pentru femeile însărcinate?

Femeile însărcinate își pot continua viața în mod obișnuit imediat după momentul concepției. Daca femeia a fost obișnuită cu un anumit tip de efort fizic ea își poate continua rutina cu mențiunea să fie atentă la mesajele corpului său. În schimb dacă femeia nu a făcut până în momentul sarcinii nici un fel de sport atunci aceasta are nevoie să înceapă programul de exerciții cu sesiuni de mers, exerciții ușoare de stretching și tonifiere, gimnastică în apă și exerciții care să o ajute să își mențină o postură corectă pe tot parcursul sarcinii. Exercițiile de respirație sunt foarte importante în viața femeii însărcinate și trebuiesc făcute zilnic.

Din ce lună este recomandat femeilor însărcinate să facă sport?

Personal consider că un program susținut de exerciții fizice ar fi bine de început după primele 12-14 săptămâni de sarcină. Spun asta pentru că primul trimestru de sarcină este poate cea mai delicată perioadă din toată sarcina și asta datorită senzației de oboseală acută pe care femeile o resimt. Uneori pot exista și grețuri însă asta nu este o regulă. Apoi pentru bebeluș aceasta este o perioadă foarte importantă în dezvoltarea sa. Embrionul crește și își formează baza tututor organelor și a ceea ce el va fi ca și corp uman, așa că este de preferat ca el să poată avea acces la toate resursele mamei sale pentru a putea crește frumos și sănătos.

Pentru ce este bun sportul în timpul sarcinii?

Mișcarea împreună cu o alimentație sănătoasă duc la ceea ce cu toții numim generic o stare de bine. Sportul în timpul sarcinii ajută atât femeia cât și bebelușul prin beneficiile pe care le generează. În primul rând corpul este inundat de endorfine, respirația se reglează și astfel se face o mai bună oxigenare a celulelor corpului.

Se îmbunătățește postura corpului și astfel nu mai apar așa cunoscutele dureri de spate. Circulația sângelui în corp este îmbunătățită așa că nu mai apare nici fenomenul de picioare umflate. Apoi studiile au arătat că bebelușii mamelor care au fost implicate într-un program susținut de exercții fizice au fost mult mai vioi și mai bine dezvoltați.

Știm că pe vremuri se naștea foarte ușor și bunicile noastre spuneau că aici este vorba de activitate fizică. Este adevărat. Sportul te ajută să naști mai ușor?

Da, pe vremuri se năștea mult mai ușor pentru că femeile erau în contact cu corpul lor. Apoi bunicile noastre, așa cum spui și tu, aveau o activitate fizică intensă în fiecare zi, a munci pământul este o activitate care îți solicită întregul corp. Ele se aplecau de mai multe ori pe zi, atunci când spălau podele în casă ele stăteau pe palme și pe genunchi și în fiecare zi ele mergeau pe jos poate kilometri întregi.  Femeia modernă nu mai face nimic din lucrurile astea însă exercțiile fizice pe care noi le facem azi la sălile de sport simulează foarte mult activitățile de zi cu zi  ale bunicilor noastre.

Ca să îți răspund la întrebare DA, sportul te ajută să naști mai ușor pentru că, prin sport, femeile își recapătă puterea asupra corpului lor și își reamintesc cum să își folosească corpul astfel încât pentru ele procesul nașterii să fie unul frumos și nedureros.

În ce constau orele pe care le predai tu în cadrul clubului Pescariu Sports&SPA?

Programul Fit for 2 de la clubul Pescariu Sports&SPA are o durata de 60 min și este creat în așa fel încât să întâmpine nevoile femeilor cu care lucrez. Nu lipsesc exerciții precum exercițiile kegel, de bazin, de respirație, de corectare a posturii și exerciții de relaxare și conectare cu bebelșul.  La început, testam nivelul de efort pe care îl pot depune mamele și ne ghidăm după acest indicator în stabilirea mișcărilor.

Sportul în sarcină: Ce este de făcut și ce este de evitat!

De câte ori pe săptămână este recomandat să mergem la sport atunci când suntem însărcinate?

Totul trebuie făcut ascultându-ne propriul corp. Sunt mămici care vin de 2-3 ori pe săptămână pentru că se simt foarte bine așa, însă sunt și mămici care vin doar o dată pe săptămână pentru că așa le permite timpul sau starea generală. Dacă totuși ar trebui să recomand un număr, spun de două ori pe săptămână pentru că așa efectele sunt de mai lungă durată.

Când ar trebui să revenim în sala de sport după naștere?

Revenirea la sala de sport după naștere se face în funcție de tipul de naștere prin care mama și bebelusul au trecut și dacă mama alaptează sau nu.
Dacă nașterea a fost una normală și mama alăptează eu recomand revenirea la sală după două luni de la naștere însă în cadrul unui program de gimnastică destinat mămicilor și bebelușilor. Apoi dacă nașterea a fost prin cezariană și mămica alăptează, programul de gimnastică este bine să fie început după minim 3 luni de la naștere.

Care are trebui să fie programul de sport adoptat după naștere?

Primul program de sport după ce ai născut trebuie să fie unul care să îți ajute corpul să își revină la forma lui inițială. Sunt utile exercțiile care stabilizează articulațiile, întăresc musculatura și care ajută corpul femeii să își revină la forma inițitală într-un mod blând. Exercțiii cardio intense nu sunt recomandate până după alăptare. De asemenea exercițiile cu greutăți executate rapid și în număr mare iarăși nu sunt recomandate. Dacă femeia își respectă ritmul corpului și va începe cu programe de gimnastică moderată, va descoperi că în momentul în care va termina alăptarea se va putea angaja în programe de fitness intense, iar corpul ei se va adapta perfect.

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv