Practică sportul care ţi se potriveşte

De Lumea Femeilor, pe

Dieta se «asortează» de minune cu practicarea unui sport. Dar ce fel de sport? Pentru că, dacă alegi unul care nu ţi se potriveşte, ai toate şansele să-l abandonezi rapid. Hai să alegem împreună!

Psihologii şi instructorii de sport s-au pus de acord: există patru tipuri de temperament şi fiecare corespunde unui anume tip de activitate fizică. Deci, înainte de a-ţi face abonament la sala de fitness, la bazinul de înot sau la dansuri de societate, stabileşte-ţi propriul profil.

1. Tipul energic

– Psihoportret. Oboseală? Nu ştii ce-i aia! Eşti genul de om care îşi stabileşte ţinte precise şi vrea să obţină rezultate rapide – răbdarea, în mod clar, nu este o noţiune pe placul tău. Foarte sociabilă, trăieşti intens clipa de faţă.
– Sportul care ţi se potriveşte. Ia-ţi abonament la sală, pentru că tu te simţi minunat în mijlocul unui număr cât mai mare de oameni! Fă kickboxing, atacă energic steperul sau orice alt gen de activitate fizică ce presupune un efort intens, în ritm alert. Şi o descărcare de energie pe măsură.
– Punctele vulnerabile. Dacă nu simţi oboseala, nu te opreşti – continui antrenamentul peste orarul stabilit. Greşeşti! Impune-ţi limite rezonabile. Şi fă pauză, o zi-două pe săptămână.

2. Tipul emotiv

– Psihoportret. Energia ta este alimentată de reflecţie – eşti genul care gândeşte înainte de a acţiona şi îşi pune o mulţime de întrebări legate de impactul activităţilor fizice asupra corpului: ce „se întâmplă” cu el şi cum rezonează fiecare mişcare cu starea ta emoţională?
– Sportul care ţi se potriveşte. Nu sunt pentru tine cele de grup. Eşti tu însăţi doar practicând un sport care face conexiunea între minte, suflet şi mecanismul de funcţionare a trupului. Dansul de societate (şi yoga, dacă te atrage) se armonizează perfect cu firea ta, pentru că îţi dă posibilitatea să exprimi, prin fiecare mişcare, ceva din gândurile şi emoţiile tale.
– Punctele vulnerabile. Hipersensibilitatea ta – alimentată de poezia dansului – trebuie să se descarce, din când în când. Cel puţin o dată pe săptămână, dă radioul la maximum şi dansează dezlănţuit, pe ritmuri hip-hop.

3. Tipul organizat

– Psihoportret. Preocupată să-ţi construieşti viitorul în ritm alert, te gândeşti prea puţin la bunăstarea trupească din acest moment.
– Sportul care ţi se potriveşte. În toate domeniile, îţi plac activităţile derulate pe termen lung. Aşa încât sporturile cele mai agreabile şi mai productive pentru tine sunt cele care presupun un efort susţinut (sporturile de anduranţă): jogging, mers rapid, curse pe bicicletă, chiar şi maraton. Ce-ar fi să încerci şi artele marţiale?
– Punctele vulnerabile. Ai tendinţa de a te concentra excesiv asupra scopului prim – să slăbeşti, sau să nu te îngraşi din nou, sau să ai un tonus muscular bun. Grijile pentru forma ta şi pentru confort (un echipament sportiv de calitate, de exemplu) trec pe planul doi. Greşeşti!

4. Tipul idealist

– Psihoportret. Ambiţioasă, inventivă şi perfecţionistă, nu laşi nimic la voia întâmplării. Îţi urmăreşti scopurile până în pânzele albe.
– Sportul care ţi se potriveşte. Nu se rezumă la performanţele de ordin fizic – tu vrei să participi cu toată fiinţa, să îţi crească sufletul de încântare, să îţi simţi spiritul liber. Logic: eşti făcută pentru sporturile care cer concentrare mentală şi un spirit tehnic foarte exact – tenis, golf, iahting, înot. Dar şi yoga sau alte tehnici de mişcare-relaxare asiatice.
– Punctele vulnerabile. Îţi place prea mult competiţia. Când practici un sport, încearcă să nu te mai concentrezi doar asupra scopului final (victoria totală – asupra ta şi asupra celorlalţi!). Lasă-ţi timp să savurezi mişcarea…

4 pretexte ca să abandonezi şi 4 trucuri ca să mergi mai departe

Ţi-ai găsit sportul potrivit? Excelent! Acum mai rămâne să-i faci loc în programul tău săptămânal – o dată la două sau trei zile. Nu ai atât timp? Atunci, o dată pe săptămână, fă zilnic 5-10 minute de gimnastică. Şi mai rămâne să… te ţii de ce ţi-ai propus. Trucurile noastre te ajută

1. Pretextul tău: după prima şedinţă ai o febră musculară teribilă.

Trucul nostru. Fă mişcări de încălzire a musculaturii – înainte de a începe şi exerciţii de relaxare – la sfârşit (câte 10 minute). Altfel, vei avea febră musculară la fiecare şedinţă: cum încă nu ştii să îţi controlezi respiraţia, muşchii sunt prost oxigenaţi şi se încarcă îndeosebi cu acid lactic – sursa curbaturilor.

2. Pretextul tău: îţi pierzi răsuflarea repede. Şi ţi se „învârteşte” capul.

Trucul nostru: învaţă să îţi controlezi respiraţia. Inspiră profund, pe nas şi dă tot aerul afară din plămâni, pe gură. Organismul se deprinde uşor cu efortul respirator cerut de activitatea fizică susţinută. Şi nu vei mai avea senzaţia că „ţi se învârteşte capul”, produsă de oxigenarea puternică a plămânilor.

3. Pretextul tău: ai început prea târziu să faci sport, se simte…

Trucul nostru: stabileşte-ţi un termen „de probă”: patru luni, şase luni, în care faci sport măcar de două ori pe săptămână, câte 45 de minute (minimum). Şi abia după acest interval vei trage concluziile: ai căpătat o formă fizică de zile mari! Chiar şi după zece ani, să zicem, de sedentarism.

4. Pretextul tău: colegele de la sală lucrează mult mai bine ca tine.

Trucul nostru: ambiţionează-te – „Într-o lună le ajung din urmă!” Dar nu fi absurdă cu tine însăţi: coordonarea mişcărilor şi ritmul le vei deprinde prin exerciţiu. Nimeni nu s-a născut învăţat! Întreabă-ţi colegele – dacă sunt sincere, vor mărturisi că şi ele au fost, la început, neîncrezătoare în propriile puteri.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro