Tu ce vrei să te faci când vei fi mare?

De Revista Unica pe

Frecvent, întrebarea din titlu îi pune în dificultate pe copiii mai mici și mai măricei, deopotrivă, iar asta nu e de mirare. Alegerea unei cariere este un proces îndelungat și nu tocmai simplu. Află ce poți face din articolul de mai jos, iar dacă ești interesată de cum se desfășoară procesul de orientare vocațională la adolescenți, citește un articol amplu în revista Unica de octombrie, recent apărută la chioșcuri.
Toți copiii se nasc cu un potențial de învățare care însă este nevoie să fie susținut de către părinte. Prin activitățile de explorare de la vârsta preșcolară, copilul are experiențe noi, care îl dezvoltă. Cu cât explorează mai multe, cu atât crește capacitatea lui de adaptare la situații noi – ceea ce este foarte benefic pentru el în viitor. La fiecare vârstă este potrivit să sprijini copilul în învățarea activităților noi. Sunt unii copii care, temperamental, au o ușurință de a fi în situații noi, alții au nevoie de un timp de adaptare la nou. Pentru cei din urmă, „nou” poate însemna disconfort. Copilul are însă nevoie să fie spijinit de către părinte pentru a persevera și a nu renunța la o experiență nouă pentru că, la început, îi crează disconfort sau dificultate. Cu încurajări permanente, copilul are nevoie să își depășească disconfortul și să finalizeze activitatea începută. Exersarea toleranței la disconfort îl ajută pe copil să își dezvolte autocontrolul, și amânarea recompensei imediate, două abilități esențiale în dezvoltarea copilului. Să finalizeze o activitate începută, să nu renunțe doar pentru că pe moment are un disconfort, să fie curios și preocupat în explorarea noului. „Noul” nu reprezintă o amenințare sau pericol, ci o provocare care îl dezvoltă pe copil.

Susține, încurajează, laudă!

Atunci când copilului i se oferă prea multe alternative, fără să fie alegerile lui personale și fără un timp consistent în care să aibă control asupra deciziilor și alegerilor, exista riscul ca acest copil să nu exerseze responsabilitatea. El face doar ceea ce i se spune, fără inițiative personale. Copilul are nevoie de timp liber de joacă, mișcare, relaxare zilnică, fără un cadru structurat de către un adult pentru a învăța autocontrolul și responsabilitatea. La ce nevoi răspund multele activități extrașcolare la care este încurajat copilul să participe? Nevoile părintelui? Sau ale copilului? Este nevoia părintelui de a face „totul pentru copilul lui”, de a-i oferi cât mai multe astfel încât să se simtă cât mai bine ca și părinte? Sau copilul are nevoie să exploreze acea activitate? Este important pentru dezvoltarea cognitivă și emoțională a copilului să existe un echilibru între activitățile unde adultul crează regulile și îl învață și activitățile în care el crează jocuri și jucării, în care el are inițiative pentru timpul lui liber. Și foarte important este să apreciem alegerile și inițiativele copilului, deoarece, astfel, va dobândi încredere în el și siguranță de sine. Indiferent dacă rezultatul imediat este cel așteptat, sau nu, copilul va fi mulțumit că a încercat și va persista până va atinge performanța dorită. Teama de eșec se dobândește atunci când părinții au așteptări nerealiste de la copil, standarde rigide și inflexibile și îl apreciază pe copil mai degrabă pentru rezultate și nu pentru efort și progrese. Copiii au nevoie de un mediu în care să se dezvolte, prin susținere, încurajări, și nu prin teamă și frică de a-și dezamăgi părinții dacă nu au rezultatul așteptat de ei. Perfecționismul părinților afectează copiii în dezvoltarea lor, le scade încrederea în ei și îi îndepărtează de experiențele noi, care i-ar putea dezvolta.

Școala dezvoltă identitatea

Odată ajuns în școală, copilul va avea parte de mult mai multe experiențe noi și va acumula cunoștințe care îl vor face să-și dorească să aibă o anume profesie. Dezvoltarea propriei identități și pregătirea pentru carieră sunt în sine obiective ale procesului de învățământ, iar asta ar trebui să aibă loc odată cu intrarea la un anumit profil de liceu. Tot în cadrul școlii, există consilierul școlar, care îi poate ajuta pe elevi să descopere ce parcurs li se potrivește mai bine prin realizarea profilului psiho-profesional, proces care constă în aplicarea de teste și chestionare de auto-cunoaștere și evaluare. De asemenea, elevii sunt învățați să-și redacteze propriul CV, să compună scrisori de intenție și sunt încurajați să vorbească despre proiectele în care s-a implicat și pe care le-au realizat.

Ai încredere în ce-și dorește copilul

Părinții, ca și educatorii, pot avea o atitudine nepotrivită față de copil atunci când îi impun ce să facă: „du-te la Drept că vei câștiga bine”, sau „fă Medicina pentru că este o meserie bună, uite cum suntem și noi medici și ne este bine”, sau atunci când nu au încredere în copil: „tu nu ești bun de inginer, încearcă ceva mai ușor”, nu îl susțin în pasiunile și interesele lui. Dezvoltarea carierei este un proces ce implică multă autocunoaștere și explorare, care are la bază încrederea în ceea ce îmi doresc și că pot reuși indiferent de barierele sau dificultățile pe care le întâmpin. Copilul are nevoie să crezi în el, în capacitatea lui de reușită, fără să îl limitezi. Tu, ca părinte ești un model, prin faptul că ai reușit să ai o viață în care muncești cu pasiune și ești mulțumit de tine, ai performanțe în ceea ce faci, fie că ești bucătar, sau mecanic, profesor sau medic. Este ceea ce ți-ai dorit să faci și dai tot ce este mai bun din tine. Te dezvolți permanent.

Varianta optimă: pasiunea ca job

Contextul actual al pieței de muncă este unul atipic, deoarece este nevoie de oameni specializați și va fi în continuare. Sunt domenii între care nu poți oscila cu atâta ușurință tocmai pentru că sunt foarte specializate. De exemplu, un absolvent de Drept, nu va putea deveni medic de săptămâna viitoare, doar pentru că așa și-ar dori și a descoperit că această profesie i-ar plăcea, de fapt. De asemenea, este cunoscut faptul că aceia care reușesc să îmbine pasiunea, preocuparea necondiționată față de un domeniu, cu o meserie în acel domeniu, au șanse mult mai mari să facă performanță din simplul motiv pentru că vor face cu plăcere acele activități specifice. De aceea, revin la ideea observării și cultivării aptitudinilor de către părinți, la importanța pe care un sfat bun, la momentul potrivit îl poate avea pentru cariera unui tânăr adult. |ntr-adevăr, majoritatea angajatorilor își doresc de la persoana pe care o recrutează să aibă cunoștințe în mai multe domenii, însă aceasta depinde foarte mult despre domeniul de activitate și implicațiile profesiei. Specializarea este utilă deoarece reprezintă punctul de pornire în carieră și aceasta începe odată cu alegerea facultății. Totodată, este firesc să învățăm pe tot parcursul vieții, să ne desăvârșim cunoștințele și să le completăm cu altele noi, din dorința de a fi cât mai buni în ceea ce facem.

Fii un părinte mai informat

Părinții conștientizează tot mai mult rolul pe care trebuie să și-l asume în pentru a ajuta o creștere sănătoasă și armonioasă a copilului înseamnă și au nevoie în acest sens de informații avizate și credibile. Pe platforma online: www.modeleazacopilaria.ro, ei pot găsi informațiile, sfaturile și răspunsurile la întrebările pe care le au astfel încât să poată lua deciziile potrivite legate de creșterea copiilor la momentul potrivit. Articolele sunt realizate cu sprijinul specialiștilor în pediatrie și psihologie, care, la rândul lor, sunt părinți.
de Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut cognitiv-comportamental
 
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro