Postul intermitent – Ce este și cum te poate ajuta să slăbești

De Alina Serea pe
Postul intermittent sau intermitent fasting este un concept controversat și răspândit în ultima perioadă ce promite să aibă nenumărate beneficii, atât pentru dietă, cât și pentru reglarea metabolismului.

Postul intermitent este văzut nu doar ca o strategie eficientă de a pierde kilograme, ci și ca o modalitate de a preveni anumite boli. Profesorul în neuroștiințe Mark Mattson susține că postul intermitent reduce riscul de apariție a unor afecțiuni degenerative ale sistemului nervos, protejând creierul de acțiunea unor toxine.

Avantajul postului intermitent este că nu implică restricții calorice, ci doar reorganizarea meselor.

În plus, sunt foarte multe vedete internaționale care au apelat intermittent fasting dieta pentru a se menține în formă. Printre acestea se numără Beyonce, Nicole Kidman, Jennifer Lopez, Mirranda Kerr, Kourtney Kardashian, Halle Berry și multe altele.

Ce presupune postul intermitent

Postul intermitent are la bază un principiu ce s-ar putea reduce, potrivit lui Mattson, la o formă ușoară de stres care activează funcția de apărare celulară și îmbunătățește răspunsul corpului la insulină.

Mai exact, în momentul în care începem să mâncăm, organismul primește semnalul de ”hrănire”, iar această stare durează mult mai mult decât masa în sine, mai exact, între 3 și 5 ore, timp în care se absorb nutrienții.

Insulina, care este implicată în metabolismul glucidelor, lipidelor și proteinelor, are rolul de a mări absorbția de glucide în celule, ceea ce contribuie la menținerea unei concentrații relativ constante a glucozei în sânge.

Corpul uman are rezerve suficiente de glicogen pentru 12-18 ore, însă după acest interval, dacă nu primește alte surse de glucide, trebuie să găsească o sursă alternativă de energie, acesta începe să consume depozitele de lipide din țesutul adipos. Așadar, la 8-12 ore de la ultima masă, nivelul de insulină și glucide este scăzut, astfel că lipidele sunt folosite ca sursă de energie.

În concluzie, prin postul intermitent sau intermitent fastig dieta, organismul este nevoit să ardă grăsimile deja existente.

Ce beneficii are postul intermitent

  • Ideal în dieta de slăbit – Această metodă de alimentație te ajută să slăbeşti şi să scapi de grăsimea de pe abdomen
  • Menținerea stării de sănătate – Stilul de viață ce presupune postul intermitent ajută la reducerea colesterelolului, a trigliceridelor. În plus, previne apariția unor boli cauzate de deteriorarea celulară.
  • Are efect anti-îmbătrânire: Deși au fost făcute studii doar pe şobolanii de laborator, acestea au arătat că postul intermediar nu doar că are efecte anti-îmbătrânire, dar chiar prelungește viața.
  • Menține optimismul și o stare psihică bună, diminuând oboseala și stresul

Cum să ții intermittent fasting dieta sau postul intermitent

Există trei variante incluse în acest concept nutrițional și anume:

Intermittent fasting dieta 16/8

Această dietă presupune să sari peste micul dejun,  următoarele mesele le iei o dată la 6-8 ore, iar apoi, în următoarele 16 ore, să nu mai consumi nimic.

În perioada de post, pot fi consumate doar băuturi sărace în calorii – apă, ceaiuri sau cafea neîndulcite.

Fasting dieta 5/2

Această dietă presupune ca în două zile neconsecutive din săptămână să consumi între 500-600 de calorii, iar în celelalte cinci să mănânci normal. Desigur, fără excese.

Postul intermitent ocazional

Postul intermitet ocazional constă fie în renunțarea la o masă pe zi, de câteva ori pe săptămână, fie în postul negru de 1-2 ori pe săptămână, adică zile în care nu mănânci absolut nimic.

Alimente permise și interzise în postul intermitent

În timpul postului intermitent nu sunt recomandate alimente procesate și rafinate, bogate în zahăr, dulciuri și produse făinoase, întrucât perioadele de ”post” pot duce la variații foarte mari ale nivelului de glucoză în sânge și, implicit, la consecințe nedorite.

În dietă pot fi incluse: proteine animale și vegetalecarne de pui, curcan sau vită, pește, produsele lactat, ouă, nuci, semințe.

Nu este indicată eliminarea completă a carbohidraților din meniu, întrucât corpul va avea nevoie de glucoză pentru a-și reface depozitele. Însă ar trebui alese surse cât mai naturale precum: fructe, legume, orez, quinoa, cereale integrale.

Desigur, hidratatrea este foarte importantă și în timpul postului intermitent.

De asemenea,  sportul este recomandat pentru rezultate mai bune și mai rapide, însă e indicat să îl practicăm în zilele în care nu postim, pentru că atunci organismul este mai slăbit.

Postul intermitent contraindicații

Postul intermitent este contraindicat femeilor însărcinate și celor care alăptează. În plus, femeile cu un procent de grăsime corporală sub 10% sunt mai expuse riscului de dereglări menstruale și hormonale în timpul postului intermitent. De asemenea, persoanele hipoglicemice, diabetice sau cele cu probleme cardiace, nu ar trebui să urmeze această dietă.

Îți recoamndăm și:

Retete ketogenice și meniu pentru dieta keto

Vitamina A – Beneficii și moduri în care să o folosești

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro