Vitamina A – Beneficii și moduri în care să o folosești

De Alina Serea pe
Vitamina A este un puternic antioxidant și ajută la buna funcționare a organismului. În plus, vitamina A este esențială pentru sănătatea pielii, a ochilor, a unghiilor și a dinților. Iată în ce alimente se găsește și cum poate fi folosită.  

Vitamina A este foarte importantă pentru sănătatea organismului și are numeroase beneficii pentru sănătate. Dincolo de aceste aspecte, este adesea folosită în produsele cosmetice pentru piele, unghii și păr.

Vitamina A beneficii

Vitamina A are numeroase proprietăți și este esențială pentru o bună funcționare orgaismului.

Proprietățile vitaminei A:

  • menținerea sănătății ochilor
  • menținerea sănătății și aspectului pielii, unghiilor și părului
  • creșterea nivelului imunității organismului
  • asimilarea calciului
  • ajută la formarea globulelor albe
  • ține nivelul colesterolului sub control
  • contribuie la sănătatea oaselor
  • ajută la vindecarea rapidă în cazul infecțiilor sau inflamațiilor
  • ajută sistemul digestiv
  • sprijină sistemul reproducător

Efectele deficienței de vitamină A

Deficiența de vitamina A poate apărea și din cauza dezechilibrelor alimentare, dar și din cauza excesului de alcool. De asemenea, carența poate apărea și în timpul sarcinii. Iată care suny efectele acestei deficiențe:

  • Scăderea calității vederii – este esențială pentru o bună funcționare a ochilor.
  • Infecții ale sistemului respirator – din cauza deficienței de vitamină A, nasul, gâtul și bronhiile devin uscate, fiind supuse unui risc mai mare de infecții
  • Boli ale aparatului reproductiv – în cazul femeilor poate apărea vaginita
  • Probleme la nivelul aparatului digestiv- carența de vitamină A crește riscul unor infecții intestinale și apariției diareei

Pe de altă parte,  excesul de suplimente de vitamină A poate avea efecte grave în organism. Reacțiile adverse pot fi pierderea în greutate și chiar anorexia, greață, vărsături, stări de leșin, iritabilitate, uscarea și descuamarea pielii și a mucoaselor, uscarea părului, dureri de cap, dureri la nivelul oaselor și articulațiilor, tulburări de vedere.

Care este necesarul zilnic de vitamina A, în funcție de vârstă

  • copiii între 0 și 12 ani – 350 – 550 de micrograme
  • adolescenți între 13 și 19 ani – 600 de micrograme pentru fete și 700 pentru băieți
  • adulți – femeile au nevoie de 600 de micrograme, bărbații – 800 de micrograme.

În ce alimente se găsește vitamina A

Alimente în care se găsește vitamina A

Alimente în care se găsește vitamina A

Potrivit Mayo Clinic, vitamina A se găsește în mai multe forme și anume:

Retinoizi – prezenți în alimente precum ficatul, rinichii, peștele gras, ouăle și lactatele.

Carotenoidele – prezente în legume precum morcovii, în fructele de cătina sau măceșe. Beta-carotenul  cea mai activă formă de vitamină A. Acesta se regăsește, în general,  în fructe şi legume verzi, galbene, portocalii, precum broccoli, pepene galben, mango, portocale, cartofi dulci, morcovi, roşii, spanac.

Vitamina A pentru piele

Dincolo de multiplele beneficii pentru sănătate, această vitamină este un excelent remediu antiaging si antiacnee. Studiile arată că loțiunile și cremele de față care conțin vitamina A nu doar previn apariția ridurilor, dar le și estompează vizibil pe cele deja existente. Această vitamină crește, de fapt, depozitele de colagen. Așadar, încetinește descompunerea normală de colagen și elastină, care duce la îmbătrânire.

Mască de față cu vitamina A

Este o mască de față ce poate fi aplicată pe orice fel de ten.

  • un gălbenuș de ou,
  • 1 linguriță de miere
  • câteva picături de vitamina A uleioasă

Amestecă toate cele trei ingrediente și aplică amestecul pe față. Lasă să acționeze 20-30 de minute, apoi clătește cu apă călduță.

Vezi și – Măști de față – 20 de rețete de măști naturale pentru fiecare tip de ten

Vitamina A pentru unghii

Vitamina A - Detaliu cu mainile unei femei ce tin o pipeta cu vitamina A uleioasa

Are nenumărate beneficii pentru piele, unghii și păr

Are un rol important în sintetizarea cheratinei în organismul uman. Aceasta ajută și la creșterea unghiilor și la prevenirea uscăciunii lor.

Cum se folosește:

Scoate conținutul din mai multe capsule de vitamină A uleioasă și aplică pe unghii și pe cuticule. Apoi pune-ți o pereche de mănuși și lasă să acționeze peste noapte.

Tratament pentru unghii cu ulei de ricin și vitamina A

Încălzește ușor 2-3 linguri de ulei de ricin, apoi adaugă câteva picături de vitamină A uleioasă. Pentru o acțiune garantată, aplică pe unghii și pe cuticule, pune-ți o pereche de mănuși de bumbac și lasă-le până a doua zi.

Vezi și: Ce vitamine trebuie să iei pentru a avea unghii frumoase

Vitamina A pentru păr

Vitamina A protejează  celulele din structură firelor de păr și previne deteriorarea acestora. Previne uscarea scalpului și a porilor și reglează secreția de sebum contribuind, astfel, la prevenirea căderii părului.

Vitamina A pentru par- femeie cu parul lung in halat de baie care pune vitamina pe lungimea părului

Benefică pentru păr

Cum se folosește:

Această vitamină poate fi luată din alimente sau din suplimente sau poate fi aplicată direct pe zonele afectate pentru susținerea sănătății scalpului și a rădăcinii firelor de păr.

De asemenea, poate fi combinată cu alte uleiuri, precum cel de argan, ulei de cocos, ulei de măsline sau de jojoba și poate fi aplicată pe scalp și pe păr.

Mască de păr cu vitamina A uleioasă și ulei de ricin

  • 6 picături de vitamina A;
  • ulei de ricin
  • 5 picături de vitamina E uleioasă
  • sucul de la o lămâie

Vitamina E uleioasă și picăturile de vitamină A se amestecă cu uleiul de ricin și sucul de lămâie până se obține un amestec omogen. Cu acesta se masează ușor scalpul și ase întinde pe toată lungimea părului. Apoi se lasă să acționeze minimum 40-50 de minute, după care se spală părul.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro