Ce poți vedea în weekend la FITS – festivalul de teatru de la Sibiu

De Unica.ro, pe
Pe 10 iunie, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și-a deschis porțile pentru zece zile de culoare și magie! Peste 2500 de invitați din 70 de țări au poposit pe străzile orașului pentru a aduce artele spectacolului în burg sub forma a 459 de spectacole și evenimente speciale! Ultimul weekend de festival aduce spectacole pe care nu trebuie să le ratezi, prețul biletelor fiind între 25 și 40 de lei.

A Douăsprezecea noapte – sâmbătă, 18 iunie la Teatrul Național ”Radu Stanca”

Viola, fiica unui nobil, și Sebastian, fratele său geamăn, supraviețuiesc unui naufragiu care îi aruncă, separat, pe țărmul Iliriei. Fiecare crede despre celălalt că a murit, încercând să se descurce singur în această țară ciudată. Viola se deghizează în bărbat și, sub pseudonimul Cezario, intră în serviciul ducelui Orsino, de care se îndrăgostește. Aici va deveni mesagerul iubirii ducelui pentru contesa Olivia, o tânără cu avere imensă, ce refuză să renunțe la doliul pentru fratele său mort. Existența sa austeră și sumbră într-o casă izolată, în compania cameristei Maria și a intransigentului servitor Malvolio, este colorată doar de aparițiile bufonului Feste și ale unchiului ei, Sir Toby. Olivia se va îndrăgosti la rândul ei de straniul pețitor trimis de Orsino și îl va invita să o viziteze tot mai des.
Brutalitatea cu care puritanul Malvolio pune capăt unei beții zgomotoase va determina petrecăreții jigniți să orchestreze o farsă crudă pe seama iubirii secrete a acestuia pentru stăpâna sa. Sir Toby, Maria și Sir Andrew, un pretendent sărac cu duhul al contesei, vor planta în calea lui Malvolio o scrisoare de dragoste, ca din partea Oliviei, în care aceasta îl încurajează să aibă un comportament excentric. Nefericitul servitor mușcă momeala și, considerat nebun de contesă, este închis și „exorcizat” de Toby, Maria și bufonul Feste, deghizat în popă. Atenția pe care Olivia o acordă tânărului mesager atrage furia lui Sir Andrew, care îl provoacă pe Cezario la duel. Confundându-l pe Sebastian cu Cezario, contesa îl ia de bărbat, iar reîntâlnirea celor doi gemeni din final va prilejui și nunta Violei cu ducele Orsino. Sfârșitul încurcăturilor este unul fericit pentru toată lumea, cu excepția lui Malvolio, care jură să se răzbune.

Avarul – Duminică, 19 iulie la Teatrul Național ”Radu Stanca”

”Pe cât de ciudat ar părea, e ca și cum l-aș fi descoperit pe Molière când am recitit „Avarul”. Proza lui minunată și ferocitatea comică m-au impresionat, într-o piesă de teatru care, chiar dacă nu se îndepărtează prea mult de farsă, reușește să facă amarul dintr-o relație și asprimea problemelor să fie și mai apăsătoare. Centrul piesei este lăcomia, de fapt reținerea, abținerea. Problema nu este lipsa de bani, ci absența circulației monetare. Funcția banilor este de a achita, iar în acest caz și-au pierdut această funcție. Se pare că banii au devenit motiv de adorație distructivă. Totul poate fi sacrificat pentru bani, de vreme ce nimic altceva nu mai contează, nu mai există valoare și nici preț… decât în cazul banilor, desigur. În această viziune morală, există o singură imperativă, absolută bineînțeles: fără miros, invizibili, banii trebuie să producă și mai mulți bani. Fără profit pentru nimeni, în afară de Avar, ale cărui bunuri se măsoară tocmai în bani, care nu au nici o funcție decât să-l facă pe acesta să îi râvnească. Astfel, în această prăpastie dintre acumularea masivă de bani, pe de-o parte, și lipsa – experimentată și îndurată – oricărui schimb monetar, pe de altă parte, se situează micro-societatea condusă de lăcomia care este perturbată și devine condusă de panică: banii trebuie găsiți cu orice preț, din vreme ce insuficiența fictivă a devenit singura realitate împărtășită. Se pare că nu ieșim niciodată din situația asta, fie că suntem stăpâni, fie servitori; totul se învârte în jurul banilor care au devenit o obsesie atât pentru tată, cât și pentru copiii săi. Cum era de așteptat, iubirea nu este cruțată. Fiecare pentru el însuși!” Ludovic Lagarde, regizor

Iubire. Trilogia familiei mele I – Duminică, 19 iulie, ora 20:00, Redal Expo

În „Les Rougon-Macquart”, ciclul său de 20 de romane bazate pe fundalul Revoluţiei Industriale, Émile Zola (născut în Paris în 1840) descrie soarta unei familii, o parte a căreia ajunge la prosperitate şi prestigiu, în timp ce cealaltă parte decade. Cu o curiozitate abundentă şi flerul unui autor de succes, Zola îşi transportă cititorul în lumea mizerabilă a proletariatului din oraşe şi mine. El documentează exploatarea nemiloasă a oamenilor şi a naturii în minele de cărbuni din subteran şi înfăţişează pieţele şi magazinele ca noile temple ale capitalismului în expansiune. Împinşi de pasiuni, personajele sale ajung în situaţii de crimă şi adulter, sclavie şi egomanie, răscoale şi revoluţii. Regizorul Luk Perceval a ales nouă din cele mai importante romane, precum „Nana”, „Germinal” şi „Bestia umană”, şi a creat o călătorie de trei ani prin cosmosul fascinant al marelui naturalist francez. El aduce arsenalul complex de personaje al lui Zola la viaţă în trilogia sa teatrală şi examinează uriaşul proiect literar într-un context modern. În prima parte, „Dragoste”, Dr. Pascal îşi studiază arborele genealogic. În timp ce încearcă să-şi folosească descoperirile şi teoriile pentru a salva omenirea de la boală şi îmbătrânire, Gervaise, șchioapă, bastarda propriei sale familii, încearcă să evadeze din nefericirea socială şi să-şi salveze familia cu propria sa spălătorie. În următorii doi ani vor avea loc premierele părţilor doi şi trei, „Bani” şi „Foame”
The history boys. Povești cu parfum de liceu – Duminică, 19 iunie, ora 21:00

Anarhia vârstei, intrigile de cancelarie, relaţiile elevi-profesori sunt suprinse în această comedie de succes despre anii cei mai frumoși ai vieții.
Acţiunea se desfăşoară la Cutlers’ Grammar School, într-un tradiţional colegiu de băieţi din Sheffield, Nordul Angliei. Obişnuitul stil de viaţă, nonconformist şi indolent al elevilor din clasa de istorie, care se pregătesc pentru intrarea la facultate, este dinamitat de ambiţiile directorului. Acesta doreşte cu ardoare ca şcoala sa să urce în clasamentul celor mai importante instituţii de învăţământ. Iar ţintă devine reuşita tinerilor la renumitele Oxford şi Cambridge.
„The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu” de Alan Bennett nu este numai un spectacol despre istorie, ci unul menit să facă istorie!

Cinci ore cu Mario – Sâmbătă, 18 iunie, ora 20:00, Teatrul Gong

„Cinci ore cu Mario” – un monolog jucat de actrița Florina Gleznea, despre o văduvă spaniolă care așteaptă să vină dimineața în care va fi înmormântat soțul ei. Soțul, Mario, era scriitor şi jurnalist liberal, dar pentru Carmen, soția sa, reprezenta doar o mulţime de șanse ratate. Aceasta nu îi înțelegea munca, pe care o considera obscură și decadentă, pe prietenii lui îi considera prefăcuți și sexualitatea lui i se părea plăpândă.
Ea îl acuză de infidelitate-prin-imaginație (care, pentru ea, este la fel de gravă ca cea reală) și, în timp ce ea însăşi îşi declară virtutea, este excesiv de mândră de sânii ei și repetă constant un compliment pe care un presupus pețitor i l-a făcut. Cu siguranță, există un subtext politic aici – vocea Spaniei conservatoare ar deveni poate extrem de stridentă dacă democrația ar pieri. Dar punctele de vedere sunt dezvăluite fără subtilitate, fără prea multe surprize.

Faust – Sâmbătă, 18 iunie, ora 22:00 și duminică, 19 iunie, ora 22:00, Fabrica de Cultură

„Faust” e mai mult decât un spectacol de teatru. Violent, emoţionant şi visceral, „Faust” îşi invită publicul la o experienţă individuală puternică despre cunoaștere, credinţă, durere şi iubire. „Faust” după Goethe, în regia lui Silviu Purcărete, se distinge prin complexitatea viziunii regizorale, este o experienţă extrasenzorială la graniţa dintre Pământ şi Iad, un peisaj amplificat prin proiecţii, focuri de artificii, muzică rock live, zeci de actori şi dansatori şi o coloană sonoră originală semnată de Vasile Şirli. La baza acestui „Faust” modern stă improvizaţia, textul lui Johann Wolfgang von Goethe constituind punctul de plecare pentru o compoziţie teatrală în care cuvântul nu este primordial. Scenariul spectacolului de la Sibiu surprinde momentele esenţiale din textul lui Goethe: pactul lui Faust cu Diavolul, patima lui Faust pentru Margareta, noaptea Valpurgiei şi ridicarea lui Faust la Cer. Producţia se remarcă prin decor şi light design de o impresionantă forţă evocatoare, costume provocator sugestive, elegante sau burleşti, muzică antrenantă sau copleşitoare cu efecte sonore adecvate ambianţei funambuleşti, proiecţii video ingenios articulate în arhitectura întregului demers scenic, creat monumental prin jocul a peste 120 de actori într-o hală industrială dezafectată.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!