Avocado, fructul cu gust untos, bogat în calități nutritive

De Adina Stanila, pe Ultimul update Duminică, 10 ianuarie 2021, 15:49

Avocado, un fruct exotic deosebit, lipsit de dulceață, dar bogat în grăsimi bune și vitamine, este iubit și detestat deopotrivă. Amatorii acestui fruct îl consumă aproape zilnic, dar sunt și persoane care nu se pot obișnui cu gustul lui amărui și gras.

 


Avocado este un fruct neobișnuit. Nu este nici parfumat, nici dulce, nici suculent! Avocado are o pulpă plină, compactă, bogată în fibre și grăsimi bune și are consistența unei budinci bine coapte.

Cea mai mare calitate a fructelor de avocado este procentul ridicat de grăsimi monosaturate, deosebit de hrănitoare și benefice pentru inimă. Pe lângă grăsimile monosaturate, avocado este bogat în vitaminele A, C, D, E, K, vitamina B6, vitamina B12, acid folic, potasiu, luteină și antioxidanți.

De unde vine avocado și unde se cultivă

Avocado, fructul cu gust untos, bogat în calități nutritive

Planta este probabil originară din Peru, dar azi se cultivă intensiv în America Centrală și de Sud, în Mexic, în Asia și India.

Numeroasele studii științifice care au demonstrat calitățile și beneficiile deosebite ale acestui fruct au dus și la o creștere a consumului la nivel mondial. Mexicul este cel mai mare exportator mondial de avocado și tot din Mexic am învățat să facem și noi guacamole, celebra pastă de avocado și condimente iuți, atât de apreciată pentru calitățile ei nutritive.

La nivel european, Olanda este cel mai mare exportator de avocado, planta fiind cultivată cu ușurință în sere.

Ce gust are avocado

În țara noastră, avocado a pătruns de curând, în ultimii 10 ani, dar este un fruct destul de puțin consumat și apreciat, deși ar merita mai multă atenție.

Fructele de avocado bine coapte au coaja mov sau verde închis, unele chiar maronii, în funcție de soi. Ele au forma de pară, o pulpă consistentă și un singur sâmbure lemnos, ca o bilă, și foarte dur.

Gustul de avocado este o combinație stranie între unt, nuci, semințe și arome de ierburi crude, drept pentru care nu toată lumea se poate obișnui cu el. În schimb, dacă este preparat cu diverse condimente potrivite, cu suc de lămâie și sare, devine un aliment delicios, care îți oferă energie și nutrienți cât o masă de prânz consistentă.

Avocado este utilizat în salate, sandviciuri sau pentru guacamole, dar și pentru obținerea uleiului pentru gătit, a produselor cosmetice și a săpunurilor naturale.

Calitățile nutritive ale fructelor de avocado

Avocado, fructul cu gust untos, bogat în calități nutritive

Acest fruct este, poate, singurul dintre fructele exotice deosebit de bogat în grăsimi monosaturate benefice pentru organism și în acid oleic. Avocado nu este nici dulce, nici sărat, nici amar. El are un gust ușor iute de unt și nucă, dar tocmai acest gust neutru îl face să fie ușor de combinat cu tot felul de condimente și merită consumat pentru concentrația mare de grăsimi bune, de acizi benefici și săruri minerale.

Datorită grăsimilor monosaturate, avocado este comparat cu uleiul de măsline extravirgin, care este deosebit de bun pentru sănătatea inimii și a creierului. Deși are un gust gras, avocado nu conține deloc colesterol și nu prezintă niciun pericol să te îngrași.

Nutrienții de bază dintr-un avocado de mărime medie

  • Calorii: 113
  • Fibre dietetice: 4,6 g
  • Grăsimi: 10 g
  • Carbohidrați: 6 g
  • Zahăr: 0,2 g
  • Acid folic: 15% din doza zilnica recomandata (DZR)
  • Potasiu: 10% DZR
  • Vitamina K: 19% DZR
  • Vitamina B6: 9% DZR
  • Magneziu: 6% DZR

 

Ce beneficii majore are pentru sănătate

Ulei de avocado

Consumul regulat de avocado, în medie 2 fructe mari pe săptămână, reglează tranzitul, conferă energie organismului, hrănește creierul, echilibrează nivelul de lipide din sânge, reglează cantitatea de colesterol rău și scade trigliceridele.

Acizii buni din avocado și vitamina E ajută la combaterea proceselor oxidative, ajută pielea și țesuturile să se refacă mai repede și să rămână elastice și tinere mai mult timp și întârzie procesul natural de îmbătrânire. De asemenea, acești acizi au și rol antiinflamator.

Avocado are multe calorii, mai multe decât orice fruct, dar este recomandat în diete deoarece nu îngrașă, îți dă energie și senzația de sațietate, ajutându-te să te abții de la alte alimente consistente pe bază de carne și grăsimi.

Grăsimile monosaturate din avocado ajută și la absorbția mai bună a vitaminelor și sărurilor minerale din alte fructe și legume pe care le consumi în fiecare zi.

Fibrele și apa (77%) din acest fruct sunt benefice pentru digestie și mențin stomacul sănătos.

Avocado are beneficii și pentru sistemul nervos, pentru concentrare, atenție și memorie. Este un fruct care te ajută să faci față perioadelor stresante și conferă energie de cinci ori mai multă decât o ceașcă de cafea dimineața.

Avocado are efecte antibacteriene, anticancerigene, contribuie la sănătatea oaselor, ochilor, dinților și pielii. Consumul de avocado, dar și folosirea lui externă sub formă de măști cosmetice atenuează ridurile și menține tenul tânăr o perioadă îndelungată.

Ce contraindicații poate avea avocado

Orice nutriționist recomandă consumul moderat de avocado, în medie 2 – 3 fructe mari și pline pe săptămână din care poți face mai multe preparate simple și gustoase.

Consumat în cantități mari, avocado poate declanșa dureri de stomac și iritații gastrice și poate influența metabolismul, ducând la acumularea kilogramelor, în loc să slăbești.

Avocado este interzis femeilor însărcinate și celor care alăptează pentru că poate provoca dureri și colici la bebeluși.

Persoanele sensibile, cu o piele care se irită ușor, sau cele alergice este bine să evite consumul de avocado, dacă știu că pot avea probleme. Unele enzime din avocado provoacă iritații ale pielii și eczeme în cazul persoanelor sensibile.

De asemenea, persoanele care nu suportă alimentele grase și cele care au probleme cu ficatul este bine să evite acest fruct care le poate provoca greață.

Cum să alegi un avocado bun și cum să îl păstrezi

Avocado, fructul cu gust untos, bogat în calități nutritive

cum alegi un avocado copt

În comerț vei găsi avocado crud, cu o coajă verde deschis și codița verde, care trebuie lăsat să se coacă într-o pungă de hârtie, la temperatura camerei.

Dar sunt în comerț și avocado deja bine coapte, bune de gătit imediat. Acestea au coaja verde închis, mov sau maro închis, iar codița lor este uscată și se desprinde imediat, dacă tragi de ea.

Avocado trebuie consumat bine copt pentru a beneficia de calitățile lui nutritive și de gustul lui deosebit de savuros.

Avocado bine copt se păstrează la frigider aproximativ o săptămână, dar se recomandă să fie consumat cât mai repede.

Cum poate fi preparat acest fruct untos

Avocado se poate consuma în stare naturală, nepreparat termic, în salate, sandviciuri, guacamole, shake-uri pline de energie pentru zilele în care faci sport.

Avocado poate fi preparat pe grătar cu ulei de măsline, sare și piper sau introdus în supe și paste sau în rețetele cu orez și în preparatele cu carne tocată.

 

 

 

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro