Laptele de soia. Beneficiile pentru sănătate și riscuri!

De Adina Zamfir, pe

Laptele de soia poate fi un bun înlocuitor pentru laptele de vacă sau pentru laptele de oaie. Persoanele care suferă de intoleranță la laptele de origine animală pot consuma lapte vegetal, obținut din boabele de soia.

Laptele din soia este unul dintre cele mai accesibile și nutritive tipuri de lapte vegetal. El se obține din boabele bine coapte de soia, care se înmoaie în apă și se presează la rece. Laptele de soia este apreciat de multe persoane care țin diete vegetariene sau care consumă lactate de origine animală în cantitate mică din cauza colesterolului.

Laptele din boabe de soia are un conținut glicemic redus în comparație cu laptele de vacă, nu conține deloc colesterol și are un procent ridicat de acizi grași monosaturați care previn depunerile de grăsimi pe artere. Laptele de soia natural, obținut din soia cultivată organic este cel mai bun. Este bine de evitat laptele de soia cu adaosuri de zahăr, arome, coloranți sau vitamine sintetice.

Ce este soia, planta care a cucerit industria de lactate

Laptele de soia. Beneficiile pentru sănătate și riscuri!
păstăi de soia galbenă

Soia face parte din familia leguminoaselor și este înrudită cu fasolea și mazărea. Boabele de soia din care se obține laptele de soia cresc în păstăi, la fel ca și boabele de fasole. În alimentație se folosesc și păstăile verzi și fragede, cu un gust apropiat de cel al păstăilor de mazăre, dar și boabele uscate de soia din care se obțin laptele și uleiul de soia.

Cultura de soia. Varietăți de culoare

Soia provine din estul Asiei de unde s-a răspândit pe tot globul, fiind o plantă puțin pretențioasă, gustoasă, cu valori nutritive deosebite și foarte ușor de cultivat. Culturile de soia modificată genetic dețin în prezent cea mai mare pondere.

Se cultivă

soia roșie cu boabe mai dulci, care se consumă și germinate;

soia verde cu boabe mici, asemănătoare cu lintea, care sunt mai nutritive germinate;

soia galbenă cu boabele cele mai mari din care se obține lapte și ulei pentru industria alimentară și cosmetică.

Ce produse se obțin din soia

  • Boabele de soia – este important să vină din culturi bio sau organice, nemodificate genetic.
  • Făina de soia – nu conține gluten și poate fi folosită la produse de patiserie împreună cu făina albă de grâu.
  • Laptele și laptele praf din soia – este gustos, dar nu conține suficient calciu și săruri minerale, precum laptele de vacă sau de capră.
  • Tofu – brânza vegetală care se obține din laptele de soia
  • Uleiul de soia – folosit mai mult în industria cosmetică.
  • Granule și cuburi din soia – folosite pentru chiftele, șnițele și sunt un bun înlocuitor pentru carne, în cazul în care ții o dietă vegetariană.

!!! Multe produse derivate din soia conțin adaosuri de grăsimi hidrogenate, zaharuri, coloranți și conservanți, inclusiv vitamine sintetice care nu aduc niciun beneficiu organismului. Evită aceste produse și încearcă să găsești boabe în stare naturală sau lapte de soia din culturi nemodificate genetic și fără substanțe adăugate.

Laptele de soia. Conținutul nutritiv

01_soia si lapte de soia

Laptele din boabe de soia obținute din culturi naturale este foarte sănătos și are un gust destul de plăcut. El nu conține calciu și nici nu conține sărurile minerale sau vitamine din grupul B într-un procent semnificativ, așa cum conține laptele de vacă sau laptele de oaie. Dar este un lapte nutritiv prin vitaminele C, D și E, prin grăsimile monosaturate bune și proteinele care se digeră ușor.  

Antioxidanți – acești compușicontribuie la protejarea vaselor de sânge, a inimii și a sistemului circulator, sunt benefici la menopauză, iar consumul de lapte de soia este recomandat periodic femeilor trecute de 40 – 45 de ani.

Fitonutrienți – laptele de soia conține fitoestrogeni și isoflavonoide care pot avea un rol bun în protejarea organismului față de anumite tipuri de cancer, dar pot avea și consecințe nedorite asupra sistemului hormonal. Un consum moderat de lapte de soia nu

Proteine – soia conține o cantitate de proteine similară cu cea din carne, iar o bună parte din proteinele din boabe se regăsesc apoi și în lapte.

Carbohidrați și grăsimi – sunt carbohidrați sănătoși, acizi grași monosaturați care ajută digestia,  previn constipația și previn depunerile de colesterol rău pe arterele de sânge.

Vitamine și minerale – laptele din soia conține vitamina A, B1, B2 și E, dar și aminoacizi esențiali, protide, lipide, anumite săruri minerale, glucide, enzime sau lecitine;

Acid fitic – este un compus care poate ajuta în lupta cu diverse afecțiuni, dar pe de altă parte inhibă absorbția unor minerale precum fierul și magneziul, de aceea se recomandă să nu facem exces de soia în alimentație.

Ce conține o porție de 100 ml de lapte de soia

  • Calorii: 54
  • Lipide: 1,8 gr
  • Colesterol: 0 mg
  • Sodiu: 51 mg
  • Potasiu: 118 mg
  • Magneziu: 25 mg
  • Carbohidrați: 6 gr
  • Proteine: 3 gr

Beneficiile majore pentru sănătate. Ce avantaje are laptele de soia

Protejează vasele de sânge și inima

Datorită faptului că nu conține colesterol și are un procent ridicat de acizi grași monosaturați, laptele de soia previne depunerile de colesterol rău și este protejează astfel vasele de sânge.

Ajută în diete

Laptele de soia este recomandat în cantități moderate în dietele de slăbit. El conține mai puține glucide decât laptele de vacă și mai puține grăsimi saturate care se depun.

Previne anumite tipuri de cancer

Datorită fitoestrogenilor, laptele de soia poate fi un bun ajutor împotriva unor forme de cancer, cum ar fi cancerul de stomac sau cancerul de prostată. Cu toate acestea, nivelul de estrogen din laptele din soia modificată genetic este controversat și poate favoriza apariția cancerului mamar.

Ajută în sindromul premenstrual

Datorită fitoestrogenilor, laptele din soia este un bun aliat al femeilor mature, care se apropie de menopauză. Consumul moderat de lapte de soia este indicat după vârsta de 40 de ani. El este de ajutor și pentru a preveni ridurile premature, creșterea în greutate, obezitatea, osteoporoza, diabetul sau schimbările de dispoziție, afecțiuni asociate cu menopauza.

Cum se consumă și cum se folosește laptele de soia

Laptele de soia este consumat pe scară largă în Asia, folosit adesea în bucătărie la tot felul de preparate dulci, dar și la sosuri, supe, garnituri de legume sau băuturi fermentate.

În Europa este preferat în special de vegetarieni și de persoane care țin o dietă cât mai săracă în grăsimi și colesterol. Laptele de soia poate fi foosit pentru a prepara iaurt, brânză, crème pentru prăjituri, garnituri din orez sau budinci. Laptele de soia poate fi consumat și cu ceai sau cafea, deși le schimbă gustul în proporție mai mare decât laptele de vacă.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!