Sănătate: Cum scapi de febra musculara?

De Revista Unica, pe Ultimul update Luni, 23 septembrie 2019, 16:17

De la elevi care „dau normele“ la şcoală şi până la sportivi de performanţă, nimeni nu scapă de febra musculară. Chiar nu se poate face nimic pentru a evita suprasolicitarea muşchilor şi durerile care o însoţesc?
Unii o resimt ca pe o răsplată a unui antrenament bun. Alţii s-ar mulţumi să facă mişcare şi fără asemenea recompensă. Cert e că toţi experimentăm neplăcuta febră musculară mai rar sau mai des. Dr Şerban Damian, nutriţionist sportiv acreditat CIO, de la Centrul de nutriţie Superfit, îţi explică de ce apare, cine suferă mai tare şi ce se poate face pentru a trata sau pentru a evita febra musculară.

Ce provoacă febra musculară

Multă vreme s-a crezut că durerile din muşchi apărute după efortul fizic se datorează acumulării de acid lactic în muşchi, ca urmare a metabolismului anaerob din timpul unui efort prelungit sau prea puternic. De fapt, „acidul lactic are o contribuţie neînsemnată la apariţia febrei musculare“, spune dr Şerban Damian. „El produce senzaţia de arsură locală şi oboseală pe care o simţim imediat după antrenament“, după care este eliminat în câteva ore. Adevărata febră musculară însă „devine evidentă după 24 de ore de la un efort susţinut şi este provocată de mici traumatisme pe care le suferă ţesutul conjunctiv – fasciile muşchilor, ligamentele, tendoanele – şi fibrele musculare, de spasmul fibrelor musculare şi de către efectele «toxice» ale radicalilor liberi apăruţi în urma stresului oxidativ. Durerea nu e resimţită imediat şi dintr-un alt motiv: substanţele apărute în muşchi în urma distrugerilor celulare afectează uşor şi terminaţiile nervoase senzitive, responsabile de transmiterea senzaţiei la nivel cerebral“, explică dr Damian.

Toată lumea suferă la fel?

Evident că nu. În primul rând, nu toţi sunt la fel de antrenaţi, deci cei începători într-ale sportului vor face febră musculară mai uşor. În plus, în funcţie de tipul de antrenament şi de mişcare, febra apare mai frecvent sau mai rar. Asta nu înseamnă însă că febra musculară e un indicator al eficienţei unui antrenament. Durerea propriu-zisă poate indica însă în mod subiectiv dacă antrenamentul a fost în limite normale sau ai exagerat cu efortul. Medicul sportiv Şerban Damian spune că „febra e mai frecventă în urma antrenamentelor ce presupun mişcări excentrice, cum ar fi alergarea în pantă, pe coborâre. Ea se mai corelează, pe lângă nivelul de pregătire, cu introducerea de mişcări sau exerciţii noi, cu creşterea volumului, a intensităţii sau a complexităţii antrenamentului.“ Deci nu poţi spune că e neapărat bine sau că e rău dacă faci ori nu febră musculară. Lipsa ei poate fi totuşi un indicator că exerciţiile nu constituie un stimul eficient de dezvoltare a masei musculare.

Cum tratezi febra şi când reiei antrenamentul

Dacă se numeşte febră, ar trebui tratată cu antiinflamatoare şi Vitamina C, nu? Există studii care spun că ibuprofenul ar ajuta, dar cu condiţia să fie luat înainte de efort. Sau, dacă e luat după antrenament, să fie luat din 8 în 8 ore timp de 48 de ore. Referitor la Vitamina C, există atât studii care spun că ar fi eficientă, cât şi altele care le contrazic pe primele. „Poţi folosi unguente cu ketoprofen pentru a reduce intensitatea durerii locale“, te sfătuieşte dr Damian.
Şi în privinţa reluării antrenamentelor părerile sunt împărţite. „Unii experţi te sfătuiesc să aştepţi până muşchiul se reface complet – ceea ce poate însemna chiar şi 7-10 zile! – pentru a evita agravarea microleziunilor musculare.
Alţii afirmă că te poţi antrena indiferent de durere, pentru a iriga mai bine zona afectată şi a aduce în muşchi substanţele necesare refacerii“, explică medicul. Recomandat este să faci antrenamente uşoare, cardio, de 10-15 minute, urmate de stretching. Iar dacă te preocupă scurtarea duratei febrei, să ştii că nici sauna şi nici masajul nu s-au dovedit prea eficace în scurtarea timpului de recuperare.

Cum previi febra musculară

Până în prezent, exerciţiile de stretching (întinderea lentă a muşchilor) par să fie singurele care te pot feri de apariţia febrei musculare. Asta cu condiţia de a face câteva minute de stretching şi la încălzire, şi în timpul antrenamentului, şi la terminarea şedinţei din sportul pe care îl practici. Dacă nici asta n-a func
ţionat, consolează-te cu o baie caldă, în care poţi adăuga săruri efervescente Kneipp cu ienupăr, şi cu un masaj relaxant, cu ulei de arnică. Produsele Kneipp sunt recunoscute pentru proprietăţile lor de tratare a durerilor şi întinderilor musculare.

Vezi și alte trucuri care te ajută să scapi de febra musculară, pe Libertatea.ro

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!