Sănătate:Cum renunţi la fumat fără să te îngraşi?

De Libertatea pentru femei pe

Poţi să renunţi definitiv la ţigări, fără să-ţi mai pui problema kilogramelor pe care le-ai putea acumula. Ţi se pare greu de crezut? Nutriţionistul Gabriela Man îţi explică ce şi cum trebuie să faci pentru a fi suplă şi, mai ales, sănătoasă.
„Tutunul dăunează grav sănătăţii” este avertismentul auzit de nenumărate ori, dar ignorat de majoritatea fumătorilor. Un motiv al acestei consecinţe se explică, mai ales în rândul femeilor, prin teama de a renunţa la fumat pentru a nu lua în greutate. Care e părerea medicului? Că „nicotina scade apetitul şi creşte rata metabolismului. De aceea mulţi se tem că se vor îngrăşa dacă renunţă la ţigări. Însă soluţia nu este de a continua să fumeze, expunându-se la riscul de boli grave, precum cancer, boli cardiovasculare, accidente cerebrale etc., ci de a alege o alimentaţie sănătoasă, care să permită menţinerea greutăţii în limite normale”, spune dr. Man.

Vitaminele te ajută

Fumătorii au nevoie de mult mai multă vitamina C (din fructe şi legume proaspete) decât o persoană care nu fumează, datorită faptului că această vitamină este folosită de organism pentru neutralizarea radicalilor liberi din fumul de ţigară. De asemenea, cei care fumează au nevoie de mai multă vitamina E (tot un antioxidant, care se găseşte în fructe şi legume viu colorate, ca: spanac, piersici, avocado, germeni de grâu, seminţe, nuci, alune) şi de vitamine din complexul B (cereale, peşte, măruntaie), folosite pentru neutralizarea cianurii din fum.

Fibrele, varianta sănătoasă a nicotinei

Este adevărat că nicotina accelerează tranzitul intestinal, însă poate avea alte reacţii adverse. „Favorizează apariţia ulcerului gastric, prin creşterea acidităţii gastrice”, explică medicul specialist, care ne dă şi soluţia. „O alimentaţie bogată în fibre are efectul de accelerare a tranzitului intestinal, însă fără a ne expune la boli grave”.

ÎN PRIMELE ZILE, NU CONSUMA CARNE ŞI OUĂ

Sunt câteva trucuri de care poţi ţine cont pentru a nu ceda tentaţiei. Şi nu uita! Nu trebuie înlocuit un obicei prost cu un altul: să renunţi la fumat şi să consumi mai multe dulciuri.
► Adoptă o alimentaţie sănătoasă, echilibrată, variată, bogată în legume şi fructe, cereale integrale, peşte, carne de pui, seminţe şi fructe oleaginoase.
► Mesele este bine să fie împărţiţe în trei principale şi una, două gustări între mese.
► În primele zile după renunţarea la fumat, ar fi bine să nu mai foloseşti alimentele „acidifiante” ca: proteinele din carne, ouă şi peşte. În schimb, consumă fructe şi legume pentru a scădea ritmul de excreţie a nicotinei prin rinichi.
► După zilele de început, adoptă o alimentaţie sănătoasă, care să includă: proteine de calitate (cereale, leguminoase, carne, ouă, peşte), legume şi fructe, acizi graşi esenţiali de tip omega-3 şi omega-6 (seminţe de in şi de câ­nepă, nuci, alune, uleiuri presate la rece, peşte).
► Evită produsele de panificaţie, patiserie, dar şi zahărul.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro