Află totul despre dieta raw!

De Revista Unica, pe

Gwyneth Paltrow devenise într-o vreme adepta dietei vegane crude (raw food diet).
Oare chiar se hrănea numai cu seminţe, cum vuiau ziarele? Am discutat cu Ligia Pop, bucătar specializat în bucătăria vegană fară foc, care mi-a explicat că dieta raw presupune să consumi multe crudităţi, preparate la maximum 40°C.
Am avea cu toţii de câştigat dacă am consuma cât mai multe crudităţi, iar asta nu implică obligatoriu renun-
ţarea la mâncare gătită. Nu te speria aşadar, nu arunca aragazul, dar nici nu te pregăti să consumi kilograme de salată, banane şi portocale. Ligia Pop mi-a spus din start că o dietă raw echilibrată implică adoptarea unor alimente nu tocmai clasice în bucătăria tradiţională. „Există o paletă vastă de crudităţi, care include seminţele încolţite, germenii şi vlăstarii din cereale şi leguminoase, acestea fiind adevărate surse de energie şi vindecare, toate varietăţile de nuci pe care le vom înmuia înainte pentru a le face mai uşor de digerat, leguminoase cu frunze de un verde-intens bogate în calciu, zinc, magneziu, fier, legume rădăcinoase care se pot mânca crude, şi lista poate continua.“ În cartea ei, „Reţete vegane fără foc“, Ligia întoarce pe toate părţile minunile de mai sus, şi rezultatul este spectaculos. Nu mi-am imaginat niciodată că poţi face atâtea lucruri fără aragaz – paste, supe, tarte, pâine… Bucătăria raw nu pare deloc plictisitoare. Poate doar diferită şi, cu siguranţă, demnă de explorat.

Măcar o zi pe săptămână
În urmă cu un an, Ligia a iniţiat campania „Mănâncă sănătos o zi pe săptămână!“, prin care ne încurajează să trăim „verde“ măcar preţ de 24 de ore. „Dacă aduci un procent cât mai mare de alimente vegane, crude în viaţa ta, vei simţi schimbări majore, fizic şi psihic, spune ea. Beneficiile acestei mâncări constau în superioritatea ei faţă de cea gătită, în conţinutul ridicat de nutrienţi, precum vitamine, minerale, proteine şi enzime (tot proteine, dar cu roluri specifice în corp). Enzimele sunt nealterate şi gata să ajute în lupta împotriva bolilor, aşa cum le este menirea. Şi fiindcă restul moleculelor din mâncarea vegetală sunt intacte, sunt de o sută de ori mai uşor de asimilat şi nu suprasolicită ficatul şi pancreasul, aşa cum se în-
tâmplă cu cele animale. Medicina spune că rezervele corpului uman de enzime sunt limitate şi trebuie în permanenţă realimentate. Când nu mai avem enzime, suntem consideraţi fără viaţă. Numai mâncarea vie şi în special cea plină de clorofilă conţine aceste enzime vii.“

Cu super alimentele la atac
Aşadar, ştii deja că ar trebui să consumi zilnic 3-6 porţii de legume, 3-4 porţii de fructe şi ar mai fi necesară şi o doză de frunze de culoarea verde închis (spanac, varză, broccoli, pătrunjel, frunzele de la morcovi, ori sfeclă etc.). De asemenea, Ligia accentuează importanţa consumului de seminţe şi sprouts (n.r. sprouts înseamnă nu doar varză, ci şi orice sămânţă comestibilă încolţită). Se pare că aceşti vlăstari sunt un adevărat „cocktail-minune“, căci „proteinele, vitaminele, enzimele şi oligoelementele din ele se multiplică de la 300% până la 1200%.“ Dacă ar fi un lucru pe care l-am remarcat citind blogurile celor care au trecut la raw, este că toţi vorbesc de anumite schimbări în plan sufletesc, psihic, spune-i cum vrei! Am fost curioasă să ştiu dacă şi Ligia a experimentat aceste transformări, iar răspunsul a fost afirmativ. „Eşti în stare să iei decizii mai bune şi mai rapide, ai o claritate şi o acurateţe a minţii pe care n-o poţi experimenta prin alimentaţia clasică, mi-a spus Ligia. În plus, te bucuri de o energie pe care nu credeai c-o poţi avea doar prin consumarea crudităţilor. A fost uimitor să urmăresc schimbările din corpul meu în funcţie de proporţia de crudităţi introdusă pe parcurs. Cu cât a fost mai mare, cu atât am simţit cum organismul se străduieşte să scape de toxinele acumulate în ani, spune Ligia. Transformările mari se realizează atunci când procentajul de crudităţi diversificate se apropie de 90%. În prima fază se produce o detoxificare, pe care oricum ar trebui s-o facă oricine de câteva ori pe an, şi există într-adevar anumite stări specifice: dureri de cap, stări de moleşeală, febră, guturai. Însă ce urmează te face să uiţi că le-ai experimentat!“

Sugestiile Ligiei pentru o bucătărie din ce în ce mai raw
► Informează-te cât poţi de mult. Contează enorm, când aduci un procentaj mai mare de crudităţi în viaţa ta, să ştii care sunt acide şi care sunt bazice, pentru a le combina corect.
► Ai nevoie de un robot şi de un blender cât mai puternic, de peste 1,000W pentru prepararea nelactatelor, cremelor, pastelor… Mai sunt necesare şi o râşniţă pentru măcinarea seminţelor şi a nucilor, dar şi un uscător de fructe/deshidrator cu termostat sau un cuptor cu termostat, pentru a putea regla temperatura la 40¡C.
► „Conservele fără foc“ pregătite vara şi toamna sunt foarte importante, mai ales iarna. Pentru conserve, deshidratorul este extraordinar.
Eu, spre exemplu, mi-am uscat vara trecută circa 50 kg din următoarele: ardei, roşii, vinete, dovlecei, fructe şi legume diverse. Le-aş prefera crude, însă pe timp de iarnă decât să cumpăr legume din extrasezon exportate şi crescute artificial, prefer rezervele mele.

Echilibrul este cea mai bună alegere

Opinia specialistului dr. Corina Zugravu, lector al Universităţii Carol Davila, referitoare la controversata dietă raw „Unii ridică în slăvi această dietă, alţii o blamează, iar adevărul se află pe la mijloc“.  Este bine să mâncăm şi crud, şi preparat termic, crede Corina Zugravu. Dintre avantajele tratamentului termic, ea  menţionează faptul că anumiţi nutrienţi, precum fibrele din vegetale, se asimilează mai uşor, iar în plus focul salubrizează alimentele. În schimb,  poate distruge principii nutritive – vitaminele hidrosolubile şi anumite proteine. Sfatul nostru este să testezi şi să alegi stilul de viaţă care te reprezintă. Şi nu uita să-ţi sprijini decizia pe o informare riguroasă!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro