Sfaturi pentru gestionarea anxietății în perioada pandemiei

De pe

Chiar dacă este o stare normală pentru această perioadă, anxietatea nu trebuie lăsată să își facă de cap în viețile noastre. Motivele pentru care merită să îi spunem STOP sunt nenumărate. Așa că iată care sunt principalii pași care îi poți face pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit și a-ți face viața mai însorită chiar și în această vreme incertă:

Află-i cauzele

Nu putem rezolva o problemă pe care nu o cunoaștem, nu? La fel cum nu putem vindeca o boală fără să îi stabilim cauzele. Așa că, pentru început, este bine să înțelegi ce este exact anxietatea. Trecând dincolo de simpla denumire cu care suntem, parcă, din ce în ce mai familiari, este răspunsul organismului atunci când se află în fața unui pericol, având ca potențial declanșator starea de teamă. Mai multe detalii despre cauzele anxietății poți afla și în articolul de aici: ce este anxietatea. Citindu-l, vei descoperi faptul că atât mediul înconjurător (locul în care stăm și tot ce se află în el – stimulii externi), cât și factorii interni (gânduri, emoții, chimia creierului, factorii genetici) pot influența starea noastră în aceeași măsură. De aceea, este indicat să îți formezi obiceiuri sănătoase care să includă atât gestionarea factorilor externi, cât și a celor interni. 

Observă

Rolul de observator are o importanță semnificativă atunci când vrem să rezolvăm diferite provocări emoționale sau mentale. Iar asta, pentru că te ajută să te detașezi puțin de problemă, să ieși din starea neplăcută și doar să o observi, la fel cum un medic ar observa pacientul pentru a-i pune diagnosticul. De aceea, poți începe cu o serie de întrebări. În primul rând, acordă-ți două-trei zile în care să studiezi care sunt factorii care îți creează o stare de anxietate. Ce anume te neliniștește? Apoi, pentru următoarele câteva zile, notează toate răspunsurile într-o agendă sau pe telefon. Important este să treci atât aspecte ce țin de mediul extern, de exemplu știrile de la televizor, ultimele anunțuri, certuri sau faptul că stai tot timpul în același mediu, dar și factori interiori. Mai exact, notează toate gândurile și temerile care îți provoacă o stare de anxietate. Următorul pas poate fi acela de a găsi strategii cu ajutorul cărora să diminuezi efectul pe care îl au acești factori asupra ta. Pot fi cele din rândurile următoare sau poți găsi modalități noi, potrivite pentru tine. 

Filtrează informațiile 

Cuvintele „pandemie” sau COVID sunt pe buzele tuturor, dar și în mediile online, tv, peste tot. Important este să te informezi din surse sigure, dar nu este suficient. Ideal ar fi să îți stabilești câteva momente din zi în care să citești sau să afli știrile de actualitate, iar în restul timpului să îți umpli mintea și sufletul și cu lucruri pozitive, care nu fac trimitere la scenariul pandemiei: filme, muzică, lecturi care îți plac. Perioada aceasta este momentul potrivit să înveți ceva nou. Există numeroase platforme și aplicații dedicate studiilor, care oferă cursuri gratuite în orice domeniu. Poate că vrei să înveți o limbă străină pe care doreai să o știi de mult sau să te documentezi cu privire la una dintre pasiunile tale. Să urmărești tutoriale de make-up, fashion, design interior, pe YouTube. Din fericire, internetul este o sursă de ajutor perioada aceasta, așa că merită să profiți de el.  

Stabilește un program zilnic și bifează

Tot în perioada aceasta poți implementa un obicei bun pe care să îl păstrezi și după încheierea autoizolării. Stabilirea unui program și a unor rutine pe care să le respecți zilnic este cu atât mai importantă în contextul acesta incert. Faptul că știi sigur ce vrei să faci în această zi te ajută să îți menții echilibrul. Folosește o agendă în care să notezi, la început de zi, cu liniuță, toate lucrurile pe care vrei să le faci în următoarele  24 de ore. Odată realizate acele obiective, bifează-le. Oricât de simplu ar părea, acest exercițiu  îți va crește tonusul psihic si îți va da încredere în tine. Cu toții avem nevoie de asta, în aceste vremuri tulburi.

Aplicând acești pași simpli, dar și alte tactici pe care le stabilești observând și testând, vei reuși să treci cu bine de etapa aceasta, dar și să îți faci viața mai optimistă și echilibrată.

Sursa foto: Shutterstock

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu Storia