Cinci beneficii mai puțin cunoscute ale vitaminei D

De pe

Vitamina D este esențială pentru sănătatea organismului. Aceasta este produsă de corp atunci când este expus la lumina directă a soarelui. În general, dacă stai la soare timp de 15 minute zilnic, organismul poate să își producă doza necesară de vitamina D. Compusul se mai găsește în unele alimente, precum produsele lactate, peștele gras, ouăle, carnea de vită, avocado, cerealele integrale și ciupercile. 

Majoritatea dintre noi cunoaştem beneficiile multiple ale vitaminei D. Astfel, amintim importanţa vitaminei D pentru sănătatea oaselor şi dinţilor şi, de asemenea, faptul că un nivel corespunzător al acesteia este esenţial pentru reglarea și controlarea capacității corpului de a absorbi fosforul și calciul. 

De asemenea, în materie de beneficii ale vitaminei D trebuie amintit faptul că aceasta controlează producția de insulină, fiind indispensabilă pentru persoanele care suferă de diabet. Nu în ultimul rând, unul dintre principalele beneficii ale vitaminei D este legat de starea de spirit. Vitamina D este recomandată de medici pentru diverse tulburări afective sezoniere, dar și în cazul depresiilor. 

Unele beneficii ale vitaminei D sunt însă mai puțin cunoscute. Iată care sunt acestea: 

Poate proteja de gripă și răceală

Cei mai mulți dintre noi ne gândim la zinc și vitamina C atunci când vine vorba despre protejarea organismului de răceli și gripă, dar vitamina D ar trebui să fie și ea inclusă pe listă. Un studiu efectuat pe voluntari adulți sănătoși a stabilit că persoanele care au un nivel normal de vitamina D în sânge prezintă mai puține riscuri să dezvolte infecții ale căilor respiratorii superioare. Un alt studiu realizat în Japonia a stabilit că școlarii care luau zilnic o doză de 1.200 UI de vitamina D aveau un risc cu 42% mai mic de a face gripă.

Poate combate insuficiența cardiacă

Un infarct poate deteriora mușchiul cardiac și, dacă acest proces este sever, poate crește riscul de insuficiență cardiacă. Un studiu realizat pe șoareci a sugerat că un consum regulat de vitamina D poate reduce acest risc. Rezultatele studiului, publicate în revista Heart Lung and Circulation, arată că, după un infarct, inimile rozătoarelor nu au dezvoltat, așa cum se întâmplă de obicei, cicatrizări excesive, iar țesuturile nu s-au îngroșat la fel de mult. 

De altfel, beneficiile vitaminei D pentru sănătatea inimii sunt semnificative. Aproximativ 200 de gene implicate în sistemul cardiovascular sunt controlate de vitamina D. Compusul poate să regleze nivelul de colesterol, tensiunea arterială și poate îmbunătăți funcționarea celulelor inimii. 

Este esențială în timpul sarcinii 

Femeile însărcinate care suferă de un deficit de vitamina D prezintă un risc mai mare de a dezvolta hipertensiune arterială (preeclampsie), de a naște prematur sau de a face diverse infecții. Fătul prezintă riscul de a avea o greutate mică la naștere. Vitamina D este esențială pentru viitoarele mame, deoarece aceasta poate îmbunătăți contracțiile în timpul travaliului. În plus, poate stimula sistemul imunitar al mamei și fătului. Utilizarea suplimentelor de vitamina D în timpul sarcinii se face numai la recomandarea medicului. 

Cercetătorii de la Universitatea din California au raportat într-un studiu că, dacă în timpul sarcinii mamele au suferit de un deficit de vitamina D, copiii acestora au prezentat mai mari probabilități să aibă o greutate mai mare decât media la vârsta de șase ani. Acești copii au avut un nivel de grăsimi cu 2% mai mare, un procent care poate părea mic, dar care poate avea un impact semnificativ asupra greutății corporale ulterioare. 

Poate avea beneficii împotriva crizelor severe de astm

Vitamina D poate reduce la jumătate riscul de crize de astm care pot pune viața în pericol. Potrivit unui studiu apărut în Lancet Respiratory Medicine, suplimentele cu vitamina D pot reduce cu 50% riscul unei crize de astm care ar necesita spitalizare. În plus, ele pot reduce cu 30% crizele de astm care ar necesita tratament cu steroizi. 

Ar putea reduce riscul de scleroză multiplă

Această boală autoimună provoacă distrugerea mielinei, teaca protectoare a nervilor, ceea ce întrerupe comunicarea dintre creier și corp. Un studiu a constatat că menținerea unui nivel ridicat de vitamina D poate contribui la reducerea riscului de scleroză multiplă cu până la 39%. La studiu au participat persoane cu carență de vitamina D care aveau o probabilitate cu 43% mai mare de a dezvolta scleroză multiplă. Specialiștii spun că vitamina D poate avea o acțiune  benefică și pentru bolnavii de scleroză în plăci, reducând riscul de recidivă. 

În cazul adulților, doza zilnică recomandată de vitamina D3 este cuprinsă între 400 și 600 UI și poate fi asigurată prin expunerea la soare, consumul de alimente care o conțin, dar și suplimente alimentare, care pot fi recomandate de medic în funcție de rezultatele analizelor de sânge. 

Sursa foto: Pexels.com

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu Secom