Sporturile de iarnă, o porţie de sănătate

De Erika Chivu pe 22 ianuarie 2010

Chiar dacă vremea nu e tocmai potrivită pentru plimbări, o ieşire la patinoar sau o excursie la munte te ajută să te menţii în formă, să slăbeşti şi să-ţi protejezi sănătatea.

În această perioadă, din cauza poleiului şi zăpezii, un simplu drum până la piaţă este un sport extrem şi nici  temperaturile cu minus nu prea te îmbie să ieşi din casă.

Aşa că multe dintre noi ar fi tentate să-şi petreacă timpul liber în faţa televizorului sau cel mult într-o cafenea. Din păcate, asta poate însemna câteva kilograme în plus şi o stare de oboseală permanentă din cauza lipsei de mişcare şi de lumină naturală.

Aşa că ia-ţi inima în dinţi şi fă un drum până la patinoar sau, şi mai bine, până la munte. Sporturile de iarnă te ajută să rămâi în formă, să fii sănătoasă şi sunt mult mai plăcute decât exerciţiile la sală.

Chiar dacă e frig, n-ar fi rău să petreci măcar câteva ore pe săptămână afară, în bătaia soarelui. Şi un soare „cu dinţi” este binevenit pentru că razele ultraviolete stimulează producţia de vitamina D, atât de necesară pentru asimilarea calciului. Atenţie, totuşi, la copii, bătrâni şi bolnavi cronici, care suportă frigul mai greu, putând ajunge la hipotermie.

Excursiile la munte sunt indicate celor care suferă de alergii, astm sau au probleme de respiraţie din cauza poluării din oraş. Toată lumea ştie că aerul „tare”, de munte, este bun pentru oricine, indiferent de vârstă.

Dacă vrei să faci mai mult decât o simplă plimbare, schiul, patinajul, drumeţiile şi snowboarding-ul sunt sporturi care pun la treabă toţi muşchii corpului, dar şi sistemul cardiovascular. Sunt exerciţii cardio foarte eficiente, care ard multe calorii, deci dacă vrei să slăbeşti nu te feri de munte.


Schiul

Este un sport solicitant, care necesită o oarecare formă fizică, dar este excelent ca antrenament de forţă şi rezistenţă. O persoană de 70 de kilograme poate să ardă până la 400 de calorii pe oră, schiind. Sunt solicitaţi toţi muşchii corpului, dar mai ales cei ai picioarelor.

În acelaşi timp, articulaţia genunchiului este foarte solicitată, deci există riscul unor accidentări, mai ales la începători. Dacă nu ai experienţă, cere sfatul unui instructor sau al unui schior pasionat.


Patinajul

Patinajul pe gheaţă necesită un efot mai mic, dar şi riscul de accidentări este redus. Este un exerciţiu eficient pentru muşchii coapsei, dar poate să „lucreze” toţi muschii, inclusiv abdomenul şi spatele.

O persoană de 70 de kilograme poate să ardă în jur de 400 de calorii pe oră, dacă patinează cu o viteză moderată.

Snowboarding-ul

Tonifică muşchii picioarelor, de la coapsă până la gambă, abdomenul şi spatele. Este şi un exerciţiu cardio foarte bun, mai ales că nu solicită foarte mult articulaţiile. Totuşi, riscul de accidentări este mare, din cauza căzăturilor, aşa că nu e un sport pentru „fricoşi”.

Din nou, experienţa te ajută să previi accidentele. Poţi să arzi până la 600 de calorii într-o oră.

Fie că eşti începătore, fie că practici de mult sporturile de iarnă, nu uita de încalzire. Sigur că poate fi henant să faci stretching la baza pârtiei, dar mândria nu te scapă de întinderi, febra musculară sau probleme articulare.

Dacă ajungi la munte, dar nu eşti suficient de sigură pe tine la niciunul din aceste sporturi, o simplă plimbare pe munte este un antrenament eficient. Poţi să arzi până la 400 de calorii pe oră, iar muşchii picioarelor sunt cei mai solicitaţi. Important este să ai un echipament adecvat, să nu te aventurezi pe trasee periculoase şi să urmezi toate regulile de siguranţă pe munte.

Foto: Hepta

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"

Cum arăta Adelina Pestrițu în copilărie: "Îmi dau seamă cât de repede trecem prin viață"