Cum învingi oboseala de după amiază

De Erika Chivu pe

Dormi suficient, mănânci bine şi totuşi, pe la ora 2:00 – 3:00 după-amiaza te cuprinde o stare de oboseală cumplită care nu te lasă nici să concentrezi la birou…
… nici să te bucuri de vacanţă. Iată cum poţi să o previi şi să o alungi.

De ce eşti obosită după-amiaza

În primul rând, pentru că aşa este „programat” corpul tău. Conform ritmului natural intern, în jurul orei 15:00 ne simţim puţin obosiţi – în organism au loc aceleaşi procese ca şi seara, înainte de culcare, adică scade temperatura şi începe secreţia de melatonină. Sunt lucruri care ţin de corpul nostru şi nu le putem preveni. În unele ţări, oamenii au ţinut cont de nevoile lor fizice şi astfel a apărut tradiţia siestei, somnul de după-amiază. Se consideră că este mai productiv să dormi o oră dupa prânz, ca apoi să te poţi concentra pe munca ta.

Dar ritmul circadian nu este singurul vinovat. Şi noi agravăm situaţia printr-un stil de viaţă greşit – de exemplu sărim peste micul dejun, dar luăm un prânz foarte bogat sau înlocuim ambele mese cu dulciuri şi cafea.  

Cum previi oboseala de după-amiază

Ţine cont că o cană de cafea nu înseamnă „mic dejun” şi începe ziua cu o masă săţioasă şi sănătoasă: pâine integrală cu omletă, cereale integrale cu lapte etc. La prânz, din nou, ai nevoie de o masă adevărată: o salată cu ou sau brânză, peşte, grătar etc. E greşit să sari peste prânz sau să-l înlocuieşti cu legume goale, fructe sau dulciuri. Legumele nu sunt de ajuns pentru a-ţi furniza energie, iar dulciurile îţi dau un impuls scurt de energie, urmat de o oboseală şi mai mare.

Totuşi, ai grijă ca la prânz să nu faci combinaţii greu de digerat – carbohidraţi cu grăsimi, de exemplu. Chiar dacă masa conţine suficiente calorii pentru a-ţi da energie, ea este greu de digerat şi având stomacul plin te vei simţi obosită.
De asemenea, prânzul nu trebuie să fie foarte bogat, fiindcă puţina energie pe care o ai în acest moment al zilei va fi folosită pentru digestie. Mai degrabă ia două mese de prânz mai mici la distanţă de 2-3 ore.

Tot pentru a preveni oboseala, fă puţin efort fizic după prânz, chiar dacă numai de asta nu ai chef. Poate fi vorba de o plimbare în jurul clădirii, urcatul a câteva etaje pe scari, etc. Va funcţiona orice activitate care te face să respiri puţin mai rapid şi îţi foloseşte muşchii.

În acelaşi timp, nu uita să bei apă suficientă. Deshidratarea este un alt motiv pentru care te simţi lipsită de energie. Evită cafeaua şi băuturile ce conţin cofeină pentru că aceasta are efect diuretic.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro