Cum să trăieşti până la adânci bătrâneţi

De Erika Chivu pe

După ce a văzut multe decese uşor de prevenit ca medic legist, dr. Jan Garavaglia, cunoscută drept dr. G, ne dă câteva sfaturi pentru o viaţă lungă şi sănătoasă.
În cartea sa „Cum să nu mori”, dr. G are câteva sugestii simple dar cu afecte mari pentru cei care vor să trăiască mult. Dr. Garavaglia, care apare în emisiunea „Dr. G, medic legist”, pe Discovery Channel, a văzut la morgă cadavrele multor oameni care ar fi trăit mult şi bine dacă ar fi fost puţin mai atenţi la sănătatea lor.

Sănătatea ta în cifre

 
Dacă vrei să trăieşti cât mai mult, trebuie să cunoşti cele câteva cifre care arată cât de sănătoasă eşti: indicele de masă corporală, tensiunea arterială, glicemia, colesterolul.

Tensiunea arterială se verifică cât mai des cu putinţă, indiferent de vârstă. Să nu-ţi imaginezi că scapi de acest test, simplu de altfel, doar pentru că eşti tânără. Îl poţi face în unele farmacii sau la medicul de familie. O tensiune mai mare de 130/85 ar trebui să te trimită la medic, avertizează dr. G pe site-ul Discovery.

La fel şi indicele de masă corporală, dacă este mai mare de 29. Indicele de masă corporală al unei persoane sănătoase ar trebui să fie mai mic de 24. Dacă sare puţin peste n-ar fi chiar un dezastru, cu condiţia să duci o viaţă sănătoasă. Dar dacă ai atins un IMC de 29 sau mai mare, mergi la doctor pentru a cere ajutor în lupta cu kilogramele.

Glicemia ar trebui să ţi-o cunoşti neapărat pentru a putea diagnostica la timp un eventual diabet. Dr. G ne avertizează că sunt milioane de persoane în lume care suferă de diabet fără să o ştie, iar asta le distruge organismul în fiecare zi. Uneori boala este diagnosticată când e deja prea tarziu.

Corpul tău îţi vorbeşte

 
Din păcate, sunt multe boli periculoase care nu dau simptome. Dar majoritatea se manifestă prin dureri sau alt gen de disconfort. Dacă ai impresia că ceva nu e în regula cu tine, dacă ai o durere neobişnuită sau ceva te deranjează, nu mai aştepta şi mergi la medic cât mai repede. Corpul tău ştie să-ţi transmita mesajele importante, dacă ştii cum să-l asculţi.

Instrucţiuni de folosire

Chiar dacă nu este însoţit de instrucţiuni de folosire, corpul tău rămâne sănătos doar dacă urmezi anumite reguli. Regulile privind sănătatea există pentru a fi urmate, avertizează dr. G. Aşa că ia-ţi medicamentele după indicaţiile medicului, ascultă-i sfatul şi ţine seama de avertismentele emise de autorităţi în anumite situaţii – epidemii, caniculă etc.

Igiena, pe primul loc

Spălatul mâinilor este cel mai simplu gest care ne poate scăpa de nenumărate boli. Cu cât o faci mai des, cu atât scade riscul unei îmbolnăviri. La fel de importantă pentru prevenirea bolilor transmisibile este folosirea prezervativului.  

Învaţă să spui „nu”

Fumatul, drogurile şi alcoolul te aduc cu fiecare zi mai aproape de moarte. Renunţă la aceste obiceiuri ca să te simţi mai bine şi să trăieşti mai mult, spune dr. G.

La volan, mai multă atenţie

Neglijenţa şi neatenţia şoferilor înseamnă moarte sigură. Respectă regulile de circulaţie, poartă întotdeauna centura de siguranţă şi lasă la o parte orice altă activitate atunci când conduci. Dr. G nici nu mai ştie câţi şoferi neatenţi a avut pe masa de autopsii.

Gândeşte înainte să acţionezi

 
De asemenea, Dr. G. a văzut multe decese datorate prostiei şi spune că s-ar bucura să treacă această cauza a morţii în actele oficiale. Lasă la o parte teribilismul, nu te implica în pariuri prosteşti care îţi pun viaţa în pericol şi în general gândeşte-te bine înainte de fiecare pas pe care îl faci.  

Distracţie şi prieteni

În final, dr. G. ne sfătuieşte să ne amintim de lucrurile care contează cu adevărat în viaţă: să-i ai aproape pe cei dragi şi să fii fericit. Ea ne recomandă o doză zilnică de umor şi voie bună, care uşurează stresul vieţii de zi cu zi, dar spune că nu trebuie să ne uităm nici prietenii pentru că viaţa socială ne influenţează starea sănătăţii. 

Foto: Shutterstock

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv