Ce măsuri poți lua pentru a avea grijă de sănătatea intimă

Cea mai bună modalitate de a avea grijă de sănătatea sexuală și reproductivă este să adopți un stil de viață sănătos, să fii atentă la nevoile propriului corp și să nu ignori semnalele, nici măcar pe cele minore, că ceva ar putea fi în neregulă. Pentru a-ți proteja sănătatea intimă, este bine să iei în calcul câteva recomandări. 

Ai grijă de tine

Pentru a-ți menține sănătatea reproductivă, este important să fii proactivă și să mergi la controale medicale periodice. De multe ori, screeningul salvează vieți. Afecțiuni cu potențial grav, precum cancerul de col uterin, pot fi tratate eficient dacă sunt detectate din timp. Testarea periodică este importantă, chiar dacă totul pare a fi normal, deoarece frecvent simptomele apar abia după instalarea bolii. 

Pe lângă cancerul de col uterin, este esențial să eviți, pe cât posibil, contactarea unei infecții cu transmitere sexuală. Cel mai important pas în acest sens este să fii conștientă care sunt acestea și cum se răspândesc. În cazul în care ai făcut sex neprotejat sau ai intrat în contact cu o persoană care are gonoree, sifilis, chlamydia, herpes simplex, HIV, hepatita C etc., este important să te testezi cât mai curând. Unele boli de acest fel nu au simptome, astfel că singura modalitate de a descoperi infecția este să te testezi.

Renunță la fumat

Fumatul afectează sănătatea în general și are un impact și asupra sistemului reproducător. În multe cazuri de infertilitate, fumatul reprezintă un factor de risc. 

La bărbați, fumatul afectează volumul spermei, iar la femei tutunul poate crește nivelul FSH (hormon de stimulare foliculară), care poate dezechilibra ciclul menstrual și afectează ovulația. În unele cazuri poate provoca infertilitate și instalarea timpurie a menopauzei. 

Practică safe sex

Deși unii doctori nu sunt de acord că poți face sex 100% sigur, există câteva măsuri pe care le poți lua pentru a reduce riscul de infectare cu boli cu transmitere sexuală. Primul pas este să limitezi numărul de parteneri sexuali, dacă ai mai mulți. 

Experții spun că pe măsură ce crește numărul de parteneri sexuali, crește și riscul de a contacta boli cu transmitere sexuală și unele forme de cancer ale aparatului reproductiv. 

Este bine de știut că unele infecții sexuale, așa cum sunt HPV (papilomavirusul uman) sau herpesul, sunt incurabile și îți afectează întregul organism. Acestea se manifestă prin simptome precum negi genitali și un risc mai mare de cancer cervical (majoritatea cazurilor de cancer cervical sunt cauzate de infecția cu virusul HPV).

Pe lângă limitarea numărului de parteneri sexuali, este esențial să te protejezi prin folosirea prezervativului. De asemenea, este indicat să te testezi atât tu, cât și partenerul înainte de a face sex. 

Fii atentă la alimentație

Poate nu multă lume se așteaptă la acest lucru, însă chiar și sănătatea intimă este afectată de alimentație. Pentru a menține echilibru florei vaginale, este indicat să consumi:

  • Acizi grași Omega 3 și Omega 6 – prezenți în pește (mai ales, somon, macrou, ton, hering și sardine), fructe de mare, nuci și semințe, în special, semințe de in, semințe chia și nuci, uleiuri din plante, precum ulei de in, ulei de soia sau ulei de rapiță.
  • Alimente cu un indice glicemic scăzut – pâine din cereale integrale, mere, căpșune, caise, piersici, prune, kiwi, roșii, morcovi, broccoli, varză, ceapă, castravete, cartofi dulci, porumb, dovleac, linte, năut, fasole, orez brun, paste integrale, quinoa, cușcuș, hrișcă, lapte, brânză, iaurt, băuturi vegetale.
  • Antioxidanți – ciocolată amăruie, nuci pecan, afine, căpșune, anghinare, fructe goji, zmeură, varză kale, varză roșie, fasole, sfeclă, spanac.

Practică sport cu moderație

Lipsa activității fizice, combinată cu excesul ponderal, poate cauza schimbări hormonale. Acestea, la rândul lor, pot afecta libidoul și fertilitatea și pot cauza simptome precum îngrășare sau pierdere în greutate fără o cauză aparentă, oboseală, slăbiciune musculară, dureri articulare, nervozitate, anxietate, constipație sau diaree, subțierea firului de păr și altele. 

Poți evita astfel de probleme optând pentru activități de intensitate moderată, precum mersul, dansul, grădinăritul, alergatul, înotul sau plimbările cu bicicleta. Astfel, îți vei menține metabolismul activ, iar producția hormonală ar trebui să revină la normal. În caz contrar, este indicat să mergi la un consult de specialitate.

Acordă atenție igienei intime

Igiena zonei intime înseamnă să știi ce tip de produse să folosești și ce să eviți. În primul rând, sunt de evitat spray-urile și dușurile vaginale. Acestea pot dezechilibra flora vaginală. Următorul pas este evitarea tampoanelor și a șervețelelor parfumate. Astfel de produse pot conține substanțe toxice care pot irita pielea sensibilă a zonei intime. Această iritare poate crește riscul de infecții și de afecțiuni inflamatorii ale pelvisului. 

Atunci când vorbim despre curățarea zonei intime, întotdeauna se aplică regula din față spre spate. Astfel, previi pătrunderea bacteriilor dăunătoare în vagin. 

De asemenea, nu folosi niciodată săpun obișnuit pentru mâini. Acesta are un pH asemănător pielii, aproximativ 5,5, în timp ce pH-ul pielii din zona intimă este de 3,8-4,5. Dacă apar modificări ale pH-ului, riști iritații, durere, uscăciune și un risc mai mare de infecții bacteriene.  

La curățarea părții exterioare a zonei intime, singura care ar trebui spălată potrivit doctorilor, este bine să eviți să freci pielea; aceasta este sensibilă și se irită ușor. Folosește un săpun special pentru zona intimă, aplică ușor cu mișcări blânde apoi clătește cu apă călduță, după care șterge cu un prosop moale.

Menținerea sănătății intime este vitală atât pentru prevenirea infectării cu o boală cu  transmitere sexuală, cât și pentru sprijinirea fertilității și a echilibrului hormonal. 

Sursă foto: Shutterstock

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu rețeaua de sănătate Regina Maria

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!