Cum se fierbe năutul și la ce să folosești boabele de năut fiert

De Adina Zamfir, pe Ultimul update Marți, 20 iulie 2021, 10:50

Află cum se fierbe năutul uscat și cum să folosești boabele lui dulci la tot felul de salate și preparate delicioase și sățioase. Pasta de năut sau supele de năut sunt deosebit de apreciate și se numără printre legumele care te ajută să slăbești.

 


Pasta de năut, bine condimentată după rețetele tradiționale, este un deliciu. Învață să fierbi năutul uscat și să o pregătești singură când vrei să iei o gustare sățioasă, gustoasă și hrănitoare. Este mult mai sănătos să cumperi boabe uscate de năut și să le pregătești singură, chiar dacă acest lucru durează câteva ore, decât să cumperi năut fiert la conservă, cu tot felul de aditivi și conservanți.

Năutul. Proprietăți și beneficii pentru sănătate

Cum se fierbe năutul și la ce să folosești boabele de năut fiert

Consumă cât mai des năut, mai ales vara, în loc de carne. Boabele de năut sunt sățioase și pot înlocui carnea, datorită conținutului ridicat de proteine și grăsimi bune, pe care organismul le asimilează ușor. Nu degeaba, preparatele ușoare din năut fiert sunt recomandate în dietele de slăbit.

Concentrația de proteine din năut este de 24%. Pe lângă acestea, boabele de năut sunt bogate în fibre care stimulează digestia, săruri minerale de potasiu, fosfor, magneziu, calciu și fier, precum și vitamina B, vitamina B6, vitamina A și vitamina C. Este la fel de sățios precum fasolea, dar nutriționiștii spun că este mai sănătos și mai ușor de digerat.

Valorile nutritive pentru 100 g de năut fiert  

  • Calorii (kcal): 364
  • Lipide total:  6 g
  • Lipide saturate:  0,6 g
  • Lipide polinesaturate:  2,7 g
  • Lipide mononesaturate:  1,4 g
  • Colesterol:  0 mg
  • Sodiu: 24 mg
  • Potasiu: 875 mg
  • Carbohidrati: 61 g
  • Fibre alimentare:  17 g
  • Zahar: 11 g
  • Proteine: 19 g
  • Calciu: 105 mg
  • Fier: 6,2 mg
  • Magneziu: 115 mg
  • Vitamina B6: 0,5 mg
  • Vitamina B: 12 0 µg
  • Vitamina A: 67 IU
  • Vitamina C: 4 mg

Medicii nutriționiști recomandă năutul și pentru diabetici, și pentru cardiaci și pentru persoanele care se află la dietă. Grăsimile din năut sunt ușor transformate de organism în energie, fibrele ajută digestia, iar proteinele sunt bune pentru activitatea mușchilor și pentru activitatea cerebrală. Sărurile minerale din năut sunt benefice pentru inimă, pentru reglarea tensiunii arteriale, pentru densitatea osoasă și pentru reglarea nivelului de colesterol.

Boabele de năut, origine, varietăți și gust

Numele științific al plantei de năut este Cicer arietinum. În diverse părți ale lumii ea poartă numele de fasole egipteană, fasole Garbanzo sau mazărea berbecilor. În România, s-a încetățenit numele de năut de la termenul turcesc ”nahut”, deoarece am împrumutat această legumă din bucătăria otomană.

Năutul sălbatic este cunoscut și folosit de peste 7.000 de ani, iar originea lui pare să fie în Orientul Mijlociu unde se cultivă de peste 3.000 de ani. Există mai multe varietăți de năut, iar boabele pot avea culoarea crem-gălbuie, roz, verde sau neagră. Gustul lui este ușor neutru, cu o aromă deosebită de pământ și nucă.

Boabele verzi sunt culese de pe vrej înainte să se maturizeze, sunt spălate și congelate imediat. După decongelare, nu necesită rehidratare. Iar boabele de năut negre, specifice bucătăriei indiene, capătă această culoare foarte închisă deoarece sunt uscate la soare.

Cum se fierbe năutul uscat

boabe de năut verzi și uscate

boabe de năut verzi și uscate

Când vrei să pregătești năut, trebuie să ai la dispoziție aproape 2 zile. La fel ca și fasolea, boabele uscate de năut se pun la înmuiat în apă cu o seară înainte. Timpul ideal de înmuiere este de 12 – 15 ore, timp în care boabele de năut absorb foarte multă apă și își dublează volumul. Năutul pus la înmuiat se ține la rece, eventual la frigider, pentru a nu fermenta, mai ales dacă în bucătărie este foarte cald.

Un truc simplu: pentru a grăbi procesul de înmuiere, boabele de năut se spală în apă caldă, apoi se pun la fiert timp de 5 minute. Se scurge apa în care au fiert și se adaugă apă rece în care se lasă la înmuiat. Timpul de înmuiere va fi redus la numai câteva ore!

Năutul bine înmuiat se spală în 2 – 3 jeturi de apă rece și se pune la fiert într-o oală cu multă apă. În oală se mai pot pune frunze de dafin sau crenguțe proaspete de rozmarin, felii de țelină și bicarbonat de sodiu care are rolul de a reduce gazele. Bicarbonatul înmoaie bine boabele de năut, astfel încât pasta de năut va fi mai cremoasă și mai gustoasă, însă poate distruge unele vitamine din năut.

Năutul se fierbe la foc potrivit, să nu clocotească, și se spumează până când apa rămâne limpede. După o jumătate de oră, se verifică boabele dacă sunt fierte și, dacă se strivesc ușor între degete, năutul este gata. Spre deosebire de boabele de fasole, trebuie să știi că boabele de năut fiert sunt mai sfărâmicioase.

În timpul fierberii, se desprind cojițele subțiri de pe boabe, care pot fi îndepărtate amestecând ușor cu o lingură de lemn și apoi schimbând apa o dată.

Cum se păstrează năutul fiert

Având în vedere că necesită un timp mai îndelungat în care se pregătește și se fierbe năutul, este bine să prepari o cantitate mai mare și să o păstrezi pentru diverse preparate.

Boabele de năut fiert se lasă la scurs o oră, să nu aibă apă deloc, se pun în caserole de plastic și se păstrează la congelator timp de o lună sau două.

Când se decongelează la temperatura camerei, se pot ține câteva minute în apă fierbinte pentru a se încălzi rapid și pentru a fi mai ușor de pasat.

Cum să folosești boabele de năut fiert

humus delicios și boabe de năut fierte în supă

humus delicios și boabe de năut fierte în supă

Sunt mii se rețete delicioase cu boabe de năut. Această legumă bine fiartă poate fi folosită la diverse supe de vară, ușor condimentate, la salate cu roșii și ardei, la diverse garnituri pentru preparate din carne.

Din năutul fiert și tocat se pot face chifteluțe cu verdețuri și legume. De asemenea, boabele mari și sățioase pot fi folosite la tocănițe pentru că sunt un bun înlocuitor pentru carne. Se poate folosi pentru umpluturi cu rădăcinoase și verdețuri sau pentru aperitive delicioase. Humusul, fie el simplu, condimentat, cu roșii sau cu măsline este foarte apreciat de către cei care iubesc preparatele din pastă de năut.

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!