(P) Exercițiile Qigong: mișcări care armonizează corpul și mintea

De Unica.ro, pe

Qigong-ul este un amestec de exerciții de mișcare și meditație. Studiile arată energia corpului curge mai fluid când pracaticam Qigong.

Chinezii practică exercițiile fizice lent, foarte concentrat și chiar spectaculoas, în parc, dimineață devreme, înainte de micul dejun. Qigong-ul are foarte mulți adepți în China, datorită numeroaselor beneficii pe care acesta le aduce. Nu puteam spune este vorba despre un simplu sport, deoarece combinația de exerciții de respirație, mișcare și meditație reprezintă mai mult decât exerciții fizice. Exercițiile de Qigong joacă un rol important în China pentru menținerea stării de sănătate și armonizarea fluxul de energie vitală (Qi). Qigong are un loc important în medicină tradițională chineză (TCM) și este o metodă de tratament importantă într-o mulțime de afecțiuni.

Istoria Qigong

Încă din secolul al IV-lea i.Hr., diverși autori au descris anumite „exerciții pentru menținerea vitalității” (Yangsheng), care amintesc de Qigong-ul practicat astăzi. Mai târziu, Qigong a fost dezvoltat în continuare, mai ales la sfârșitul dinastiei Zhou (în jurul anilor 400-200 AD). În anii 1950 și din nou mai târziu în anii 1980, qigong-ul a devenit foarte popular.

Termenul Qigong (Qi Gong sau Chi gong) derivă din „Qi” (Chi) – energia vieții – și din „Gong” (Kung) – practică. Adepții Qigong văd această practică că pe un mod de a preveni boală și de a avea o viață lungă.

Cum funcționează Qigong?

În cultura tradițională chineză, energia vieții „Qi” sau „Chi” joacă un rol important. Ne imaginăm cum energia vieții curge prin canalele de energie (meridiane) și deservește diferite sisteme de organe. Această energie se adună în zona de sub ombilic, „poartă către cer”. Dacă „Qi” curge armonios, persoană este sănătoasă. Dacă energia vieții lipsește sau dacă se acumulează în anumite organe, aceasta duce la stare de rău și boală. Prin Qigong, practicanții încearcă să armonizeze „Qi”, prin mișcare și concentrare și să-l facă să curgă fără piedici.

Cum se practică Qigong?

Este important să învățați secvențele de mișcare exacte și să acordați atenție respirației. Sunt practicate exerciții de postură, concentrare meditativă și exerciții de respirație. Este imposibil că această artă să fie descoperită într-un articol, însă pentru aprofundarea teoretică, există o carte qigong pentru începători, scrisă de Ovidiu Pescarasu, în care sunt abordate principiile qigong de baza, dar și tehnici simple, accesibile oricui.

Exercițiile de Qigong se pot face culcat, așezat, în picioare și în mers. Pozițiile de baza sunt ușor de învățat și pot fi practicate aproape oriunde. Cel mai cunoscut este așa-numitul joc al celor cinci animale, ce sunt atribuite celor cinci elemente în funcție de caracteristicile lor. Ursul reprezintă pământul, grațioasă pasăre – metalul, maimuță dinamică – focul, tigrul puternic – lemnul și cerbul suplu – apă. Mișcările acestor animale sunt imitate. În acest fel, imaginația și expresivitatea pot fi antrenate, iar emoțiile pot fi exprimate într-un mod jucăuș. Aceste tipuri de exerciții sunt ideale pentru a scapă de agresivitatea deseori reprimată.

Cum ajută Qigong?

Qigong (Yoga Daoista) este practicat în mod tradițional pentru îngrijirea sănătății, relaxare și prevenție. Exercițiile de Qigong antrenează concentrarea și memoria, îmbunătățesc percepția de sine, promovează un sentiment de echilibru și flexibilitate și conduc astfel la o mai bună conștientizare a corpului. Cu practică regulată, respirația este aprofundată, postura se îmbunătățește, mușchii sunt mai bine alimentați cu sânge, articulațiile sunt mișcate ușor și tendoanele întinse, coloana vertebrală este îndreptată. Mișcările au un efect pozitiv asupra sistemului nervos și circulator și întăresc sistemul imunitar.

Exercițiile blânde de Qigong nu necesită efort fizic special și sunt posibile la orice vârstă. De exemplu, acestea sunt recomandate ca terapie pentru:

  • Dureri de spate, postura slabă, probleme articulare;
  • Stres, tulburări de somn, oboseală și tulburări legate de stres, cum ar fi dureri de cap, stomac iritabil, sindrom de colon iritabil;
  • Hipertensiune arterială și probleme circulatorii;
  • Menține sănătatea la bătrânețe;
  • Menopauza pentru echilibrul fizic și mental.

Nu sunt cunoscute efectele secundare și contraindicații în Qigong. Exercițiile nu înlocuiesc tratamentul medical, dar pot fi efectuate și în cazul bolilor existente pentru a sprijini terapia. Qigong este utilizat ca măsură de însoțire, printre altele, în terapia durerii, tratamentul cancerului, epuizare și reabilitare după boli grave. În aceste cazuri, cei afectați trebuie să se consulte cu medicul și să apeleze la un maestru Qigong cu experiență.

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!