Joburi în Bucureșți: Primele zile la un loc de muncă nou. Cum supraviețuiești

Ultimul update Miercuri, 08 aprilie 2020, 17:36
Ai trimis CV-uri, ai mers la interviuri și iată-te la noul loc de muncă. Ai avut de ales între mai multe joburi în Bucureșți și crezi că ai luat cea mai bună decizie. Totuși, nu ai de unde să știi până ce nu vezi cum funcționează lucrurile și cum ”funcționezi” tu în această nouă poziție.

Orice schimbare implică un efort de acomodare. Primele zile la un job nou, indiferent că este vorba despre primul tău job sau nu, sunt esențiale pentru a-ți stabili locul propriu în companie.

Viteza de adaptare variază de la persoană la persoană și depinde de mai mulți factori. Există persoane care se adaptează mai ușor, dar și angajați cărora le ia ceva mai mult timp să se integreze la noul loc de muncă.

Iată câteva sfaturi despre ce să faci în primele zile la un job nou, astfel încât să ai un debut profesional de succes în cadrul companiei angajatoare:

Dovedește-ți competența profesională

Primele zile la un job nou reprezintă, în primul rând, șansa de a-ți demonstra capacitatea de lucru, abilitățile și competențele profesionale. Cu toate că procesul de recrutare în urmă căruia ai fost angajat a avut și el acest rol, perioada de proba este cea care evaluează cu adevărat dacă te potrivești sau nu pe nouă poziție.

Conform Codului Muncii, perioada de probă durează maxim 90 de zile calendaristice pentru funcțiile de execuție și 120 de zile calendaristice pentru funcțiile de conducere. Perioada de probă nu este obligatorie, dar există companii care preferă să aplice această metodă pentru a verifica aptitudinile angajatului.

Desigur, la finalul perioadei, evaluarea se face de ambele părți. Dacă noul job nu îți oferă satisfacțiile preconizate sau ajungi la concluzia că nu ești compatibil cu compania, cea mai bună soluție pentru cariera ta este să continui să cauți jobul care ți se potrivește.

Evaluarea perioadei de probă este de obicei făcută de șeful direct și/sau de managerul companiei. În unele cazuri, un reprezentant al departamentului de Resurse Umane este de asemenea implicat în evaluare.

Pentru o evaluare care să îți fie favorabilă, asigură-te că eșți la curent de la început cu obiectivele pe care trebuie să le atingi. Informează-te încă din primele zile la noul loc de muncă despre așteptările pe care managerul le are de la ține, care îți sunt atribuțiile și care sunt indicatorii de performanță ce vor fi evaluați la finalul perioadei de proba.

În primele zile la noul job, evită să preiei în mod voluntar sarcini pe care nu le stăpâneșți. În această perioada, toată lumea are așteptări ridicate de la tine, deci presiunea de a te face remarcat într-un mod pozitiv este mare. Totuși, ideal este să nu exagerezi. Nu încerca să creezi o impresie falsă despre competențele tale profesionale.

Este bine să îți folosești potențialul la maximum, mai ales în perioada de probă, dar, dacă ridici ștacheta la un nivel superior celui la care se situează competențele tale reale, riscul să eșuezi e mare. Iar un eșec înregistrat în primele zile de muncă este greu de trecut cu vederea și are de obicei consecințe asupra parcursului tău profesional în cadrul companiei.

Însușește-ți cultura organizațională

Fiecare companie este diferită prin misiunile și obiectivele sale, valorile pe care își bazează activitatea, dar și prin stilul și atmosfera de lucru. Toate acestea constituie aspecte ale culturii organizaționale. Există companii care pun accentul pe rezultate, altele pe muncă în echipă sau pe gândirea creativă.

Pentru a descifra “personalitatea” companiei, trebuie să fii atent la mai multe detalii. Încearcă să îți creezi o impresie despre comportamentul și limbajul comun adoptate în organizație, despre obiceiurile și regulile nescrise care funcționează în companie. Încearcă să te adaptezi la ele fără însă a-ți pierde propriul stil de lucru și de relaționare.

Studii din sociologia grupului au arătat că fiecare companie poate fi considerată o persoană la nivel macro. Trăsăturile ce o caracterizează sunt determinate de trăsăturile pe care angajații săi le au în comun. Atunci când o companie recrutează un nou membru în echipa sa, se încearcă alegerea unei persoane care să se potrivească nu numai cu cerințele din job description, ci și cu restul persoanelor care lucrează acolo.

Integrarea în echipa de lucru depinde și de trăsăturile native ale noului angajat, de felul sau de a fi. Așadar, dacă ai fost angajat, înseamnă că ești deja considerat potrivit pentru a face parte din echipă. În continuare, tu ești cel care trebuie să depună eforturi pentru a afla mai multe despre companie și pentru a-și însuși cultura organizațională a acesteia.

Stabilește relații interpersonale

Succesul primelor zile la noul loc de muncă nu este determinat numai de acomodarea cu sarcinile de lucru. Integrarea în colectiv și stabilirea unor relații interpersonale de calitate cu colegii sunt de egală importanță.

În general, există două percepții diferite pe care noul angajat le are în primele zile de lucru. Fie i se pare că este primit cu indiferență sau chiar ostilitate, fie are impresia că toată atenția este ațintită asupra lui, că toate mișcările îi sunt evaluate de colegi. Dar toate acestea reprezintă o parte normală a integrării într-un grup nou.

Fii sociabil, dar nu îi stresa pe colegii tăi cu prea multe întrebări încă din prima zi. Nu îi întrerupe atunci când sunt ocupați și încearcă să îți rezolvi repede, pe cât posibil, problemele administrative dacă cineva nu s-a ocupat deja de acest lucru.

În lipsa unei organizări eficiente, în primele zile va trebui să vizitezi diferite departamente pentru a obține un birou, un calculator, alte instrumente indispensabile activității tale, accesul la rețeaua informatică, probleme legate de crearea contului de e-mail etc.

Ca nou venit, încearcă să îți cunoșți colegii, cere sfaturi și pune întrebări dacă ai nelămuriri cu privire la aspecte profesionale și nu numai. Încearcă să afli în mod subtil informații despre colegii tăi: de cât timp lucrează fiecare în companie, pe ce poziții sunt angajați, unde au lucrat în trecut etc. Astfel, vei avea o imagine mai clară asupra ierarhiei din companie și îți va fi mai ușor să te poziționezi față de colegii tăi.

Nu încerca să disimulezi sau să pari altfel decât eșți. Prima impresie contează și toată lumea se străduiește să imprime o imagine pozitivă despre sine. Presiunea cauzată de tendința de a încerca să pari mai bun decât ești te va face să te comporți diferit decât de obicei. Gândește-te însă că nu este în avantajul nimănui să creezi o impresie falsă. Vei lucra cu aceșți oameni o perioada lungă și singura soluție este să fii relaxat, tu însuți.

Pentru început, poți veni cu inițiativa de a petrece timp împreună și în afara biroului, așa încât le poți propune colegilor să luați masă de prânz împreună sau să ieșiți în oraș după programul de lucru. Dar nu face asta chiar imediat!

Poate cel mai important, evita să fii inflexibil, rigid, cu o stimă de sine prea ridicată sau prea scăzută. Persoanele care adoptă una dintre aceste atitudini au șanse minime să se integreze cu succes în echipă.

Separă-ţi viaţa profesională de cea personală

Odată ce te-ai instalat, evită să suni în scopuri personale, să trimiţi email-uri personale sau să faci pauze lungi de prânz. Arată că eşți dedicat noului job şi că-ţi doreşti să fii acolo. Dacă nu ai nimic de făcut, oferă-te să preiei altă sarcină sau să ajuţi un coleg.

 

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!