Depresia de iarnă, cum să îi faci față?

Depresia care apare sau se agravează în timpul lunilor de iarnă poate fi un semn al tulburării afective sezoniere. De ce unii oameni devin depresivi în perioada rece a anului? Experții nu sunt siguri, dar unii cred că schimbările sezoniere perturbă ritmul circadian al organismului, adică ceasul nostru biologic de 24 de ore care reglează modul în care funcționăm în timpul orelor de somn și de veghe, ceea ce ne face să ne simțim plini de energie și alertă uneori și somnolență alteori. În sezonul rece cel mai mult ne afectează diminuarea cantității de lumină naturală pe care o primește organismul nostru.

DEPRESIA DE IARNĂ, CUM SĂ ÎI FACI FAȚĂ?

O altă teorie ar fi că schimbarea anotimpurilor perturbă hormonii, cum ar fi serotonina și melatonina, care reglează somnul, starea de spirit și starea de bine.

Oricare ar fi cauzele depresiei de iarnă, semnele și simptomele includ de obicei:

  Sentimente de depresie care se întâmplă în cea mai mare parte a zilei, în fiecare zi, într-un anumit sezon;

  Dormi prea mult;

  Oboseală sau nivel scăzut de energie;

  Modificări ale apetitului sau creștere în greutate;

  Pierderea interesului pentru activitățile care de obicei erai atrasă;

  Stare de nemulțumire, neîncredere în sine.

Pentru a gestiona depresia de iarnă și a face față cu brio acestei perioade există câteva modalități eficiente pe care le poți introduce în rutina zilnică.

Vorbește cu doctorul. Deoarece tulburarea afectivă sezonieră  este o formă de depresie, trebuie să fie diagnosticată de un profesionist în sănătate mintală. Există o serie de întrebări de screening care pot ajuta la determinarea dacă cineva este deprimat. Dacă nu dispuneți de timp sau nu vă simțiți confortabilă de a merge în cabinetul unui profesionist în sănătate mintală, puteți apela la consultații de psihoterapie online. Pregătește din timp o listă cu întrebări și abordează în mod serios problema.

Petrece cât mai mult timp în aer liber. Chiar dacă ai un program solicitant la locul de serviciu, găsește motive pentru a ieși cât mai des afară. Poți merge la muncă pe jos în loc să folosești mașina sau transportul public. În caz că e prea departe, parchează mașina în altă parcare decât în fața biroului sau coboară cu o stație mai devreme din transportul public. O bună idee de a sta mai mult pe afară e să alegi să faci cumpărături de la o piață locală decât din supermarket. Încearcă să faci alegeri potrivite astfel încât să ieși cât mai des din spațiile închise.

Fă-ți un program și respectă-l. Persoanele care suferă de depresia de iarnă au adesea probleme cu somnul. Menținerea unui program regulat îmbunătățește calitatea somnului, ceea ce poate ajuta la atenuarea simptomelor depresiei sezoniere.  De aceea este important să îți stabilești o rutină sănătoasă. Ceea ce înseamnă să te culci devreme (21.00 – 22.00) și să te trezești cât mai devreme posibil pentru a beneficia de o durată mai mare de lumina zilei. Dacă te trezești pe la 9.00 – 10.00 în mod automat pierzi 3 sau chiar 4 ore de lumină naturală care în perioada rece și așa este puțină. 

Un alt aspect important ce ține de program este și mâncatul la intervale regulate care te poate ajuta să eviți supraalimentarea. Mulți oameni care trăiesc cu tulburare afectivă sezonieră constată că se îngrașă iarna.

Fă-ți un set de analize și ia suplimentele și vitaminele  necesare. De regulă, în perioada rece a anului cei mai mulți suferă de un aport scăzut de vitamina D în organism care este responsabilă de bunăstarea și funcționarea eficientă a organismului. De altfel ca și rolul tuturor microelementelor de care avem nevoie. De aceea, nu amâna o vizită la medic pentru a primi indicații specializate în privința la ce analize să faci și ce suplimente să  ai la îndemână în această perioadă „mai sensibilă” pentru tine.

Acordă-ți timp și tot ceea de ce ai nevoie pentru a te bucura de orice anotimp al anului. Poate cândva iarna va deveni anotimpul tău preferat.

Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!