Somnul, cel mai bun aliat al organismului uman

Oamenii sunt singura specie care, în mod deliberat, se privează de somn. Însă, odihna în timpul nopții este foarte importantă pentru a ne menține starea de sănătate.

Un adult trebuie să doarmă, în medie, opt ore pentru a funcționa optim. Există însă diferențe în ceea ce privește intervalul de odihnă. Fiecare dintre noi are un ritm propriu, motiv pentru care ora de culcare și cea de trezire pot fi diferite. Important este să respectăm zilnic o rutină și să ne asigurăm că somnul este unul odihnitor. În caz contrar, efectele negative nu vor întârzia să apară.

Cum să creăm condiții optime de odihnă

De la ambient și până la stilul de viață, fiecare aspect al vieții noastre poate influența calitatea somnului. Pentru a ne asigura că avem parte de un somn odihnitor în timpul nopții, putem folosi un smartwatch, care ne ajută, printre altele, să menținem o rutină și să monitorizăm tendințele somnului noapte de noapte. Astfel, putem observa dacă orele de somn ne-au ajutat să ne odihnim suficient.

Confortul este important pentru a ne bucura de un somn odihnitor. De la salteaua pe care dormim până la perna și pilotele folosite, fiecare element de care avem nevoie în timpul nopții poate influența calitatea somnului. Salteaua aleasă trebuie să poată fi ajustată conform nevoilor noastre și să susțină coloana vertebrală în poziție naturală. De asemenea, este indicat ca pernă să fie flexibilă, astfel încât să se poată adapta oricărei poziții de dormit.

Un alt factor important este lumina. Studiile de până acum au arătat că oamenii dorm mai bine când în cameră este întuneric, iar expunerea, înainte de culcare, la lumina albastră (provenită de la televizor, telefon ori alte dispozitive moderne) poate afecta calitatea somnului.

Și zgomotele ne pot împiedica să adormim rapid și să ne bucurăm de un somn odihnitor. Este esențial să creăm condiții optime de odihnă, iar o cameră în care este liniște este un loc ideal pentru somn.

Un alt sfat al specialiștilor este să nu forțăm somnul. Dacă stăm în pat timp de 15 minute și nu reușim să adormim, trebuie să plecăm din cameră și să ne întoarcem doar atunci când suntem somnoroși.

Cafeaua și alcoolul pot, de asemenea, să afecteze calitatea somnului, de aceea nu trebuie consumate înainte de culcare. Totodată, este recomandat să nu mâncăm aproape de ora de culcare, ci sa lăsăm să treacă cel puțin două ore între cele două activități.

Cum poate afecta somnul sănătatea oamenilor

Somnul este cel mai eficient lucru pe care îl putem face pentru a ne restabili sănătatea creierului și a corpului în fiecare zi. Chiar și o oră de somn pierdută poate afecta, pe termen lung, sănătatea oamenilor. Un exemplu este „ora de vară“, care are efecte puternice asupra sănătății oamenilor. Studiile au arătat că primăvara, când pierdem o oră de somn, numărul infarctelor din ziua următoare crește cu 24%. În toamnă, când câştigăm o oră de somn, se observă o reducere cu 21% a infarctelor.

Lipsa somnului slăbește sistemul imunitar și astfel apar infecțiile. De asemenea, lipsa somnului a fost asociată cu funcționarea deficitară a creierului. Declinul cognitiv este unul dintre efectele negative pe termen lung ale privării de somn.

În plus, lipsa somnului dezechilibrează capacitatea corpului de a controla nivelul glicemiei și de a utiliza insulina, drept urmare riscul de a suferi de diabet zaharat crește.

Nu în ultimul rând, somnul poate influența aspectul fizic, unul dintre principalele motive pentru care oamenii au cearcăne fiind lipsa odihnei.

Cu cât dormim mai puțin, cu atât trăim mai puțin – este una dintre concluziile la care au ajuns oamenii de știință, de aceea este esențial să avem obiceiuri sănătoase, care să ne ajute să avem un somn odihnitor.

Sursă foto: Olena Hromova/ Shutterstock

(P) Material publicitar realizat împreună cu Mobiup.ro

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!