Stresul e contagios. Află cum să te protejezi!

De Erika Chivu pe

La fel de contagios ca o răceală, stresul se transmite de la cei care nu ştiu să-şi controleze reacţiile. Vezi cum te poţi proteja!
 

Stresul pasiv, la fel de periculos ca fumatul pasiv

Un coleg care reacţionează urât la stres, care se plânge toată ziua sau intră în panică rapid… Cu toţii cunoaştem cel puţin un caz. Asemenea persoane produc o atmosferă care ajunge să-i streseze şi pe cei din jur, transmiţându-le anxietatea lor sau chiar depresia.

Aşa cum există fumat pasiv, psihologii vorbesc şi despre stres pasiv, atunci când tu nu ai niciun motiv de stres, dar în mod inconştient începi să imiţi comportamentul altei persoane. Conform unui studiu suntem ca nişte bureţi care absorb emoţiile altor persoane, fie ele negative sau pozitive, un fenomen numit contagiune emoţională.

Pe lângă faptul că absorbim emoţiile negative, avem şi tendinţa de a imita limbajul corporal al altora. Astfel ajungi să stai încordată, cu umerii ridicaţi, faţa încruntată, etc.

Şeful, cea mai mare sursă de stress pasiv

Dacă sursa de stres pasiv nu este un coleg, ci şeful tău, lucrurile se înrăutaţesc. Un şef mereu încordat, mereu în pacină, incapabil să-şi controleze stresul va folosi inconştient poziţia de autoritate în care se află pentru a-i „îmbolnăvi” pe cei din jur. Aşa se ajunge ca dintr-o persoană relaxată care îşi iubeşte jobul să devii frustrată şi să-ţi fie teamă de următoarea zi la serviciu.

Iar această teamă ajunge să-ţi afecteze şi viaţa personală, dar şi sănătatea – nu mai poţi să te concentrezi, ai insomnii, dureri de cap, nu te simţi motivată, eşti irascibilă.

Pentru că suntem mai empatice, noi, femeile, suntem victime sigure ale stresului pasiv. Şi nu avem de a face cu el doar la birou, ci şi în familie, sau între prieteni. Ba chiar ajunge să te uiţi la un buletin de ştiri şi sigur vei avea o zi mai proastă.

Cum poţi evita stresul pasiv

Te simţi stresată după ce asculţi veştile proaste de la radio sau TV? Atunci nu le mai asculta şi vei observa că eşti mai liniştită. Este doar una din metodele care pot preveni stresul pasiv. Aşa cum există o imunitate faţă de răceală şi alte boli contagioase, la fel poţi deveni imună la stres. În primul rând, trebuie să tragi o linie între stresul altuia şi stresul tău. Când eşti în compania unei persoane stresate, nu reacţiona impulsiv. Ia o pauză de două minute, respiră adânc şi gândeşte-te că ceea ce o afectează pe ea nu te afectează şi pe tine.Dacă sursa de stres pasiv e colega de lângă tine, ia-ţi mai multe pauze pe parcursului zilei ca să nu fii nevoită să o asculţi permanent.

Asta nu înseamnă să devii o persoană rece sau nepoliticoasă. Când cineva îţi cere ajutorul e normal să i-l acorzi. Dar tu trebuie să te fereşti de acele persoane care nu îţi cer ceva anume, ci doar le place să se plângă fără a încerca să-şi rezolve problemele.

În final, nu uita că şi optimismul sau buna dispoziţie sunt contagioase. Când auzi pe cineva plângându-se caută să schimbi subiectul cu unul mai vesel. Iar când toţi din jur sunt stresaţi, prezintă-le aspectele pozitive ale situaţiei. Descoperă şi trei tehnici anti stres simple şi eficiente!  
Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Nor radioactiv deasupra României? Ce anunță Inspectoratul General pentru Situații de Urgență

Nor radioactiv deasupra României? Ce anunță Inspectoratul General pentru Situații de Urgență