Colesterolul, oaspete la masa de Sărbători?

De Libertatea pentru femei pe

Mmm, sarmale! Piftie de porc! Cozonac! O dată pe an e Crăciunul, când poftim la masă, cu braţele larg deschise, un oaspete parşiv: colesterolul rău

Colesterolul bun şi colesterolul rău

Colesterolul rău: 65% din colesterol ajunge în sânge; se depune pe artere, le îngroaşă şi afectează circulaţia sangvină (risc de infarct, atac cerebral, tulburări grave de circulaţie a sângelui „la periferie” – mâini, picioare). Coleste-rolul bun: 20% din colesterol se întoarce în ficat şi este evacuat din organism, vasele de sânge fiind astfel protejate.

Dacă te iei după doctori şi nutriţionişti, tot ce este gustos îngraşă şi dăunează grav sănătăţii.
Dacă nu te iei după ei, îngroşi cozile la farmacie, imediat după Sărbători sau chiar în timpul lor. Există şi cale de mijloc? Păi există.

Ce îi dă frâu liber…

Colesterolul este un tip de grăsime care se regăseşte în mai toate alimentele de ori-gine animală. În top sunt organele (creier, ficat, rinichi, inimă) şi grăsimile animale (ouă, brânzeturi nedegresate, unt etc.). Poate surprinzător, carnea (macră) stă mai pe la coada listei, dar cum nu prea servim, de Sărbători, grătar, ci tocături (delicioase, nu zic nu) şi „friptane” împănate, tot la o cotă măricică de colesterol rău ajungem. Mai ales dacă gătim „ca la mama acasă” – cu ulei (mult), cu unt sau, şi mai rău, cu grăsime şi sau/untură de porc!

…şi ce ţine în frâu colesterolul

Tot tradiţia ne vine în ajutor: condimentele noastre preferate – usturoi, cimbru, coriandru – curăţă depozitele de colesterol rău. Ajută-le să-şi îndeplinească misiunea cu brio punând pe masă, printre bucatele festive, fibre din beşug: legume (morcov, varză, ţelină, sfeclă, lăptuci, gulii), salate din belşug şi cereale (orz, ovăz, secară, orez, tărâţe de grâu).
Recunoaşte: după o zi-două de bucate grele, sărbătoreşti, simţi nevoia să mănânci „ceva uşor, dar ce?”. Peşte. Nu degeaba s-a decretat că este hrana cea mai sănătoasă: conţine mult colesterol bun, iar acesta se pune de-a curmezişul asimilării colesterolului rău. Ce ar mai fi? Un măr pe zi – fructul-campion în lupta contra colesterolului nedorit – şi câte o mână de seminţe de floarea-soarelui. La nevoie, sfătuieşte-te
cu medicul tău: ai putea să urmezi o cură de Omega 3 (acizi graşi ce înlătură depunerile de pe arterele sangvine). Poftă bună şi Sărbători fericite!
Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro