Cum te adaptezi unui job nou

De Carmen Ghibuțiu pe
„Vrem sau nu vrem, în prima zi de lucru suntem un fel de exponat la grădina zoologică. Lumea ne priveşte cu multă curiozitate şi încearcă să ne evalueze. E important să mă simt cât se poate de bine în pielea mea pentru a nu adăuga şi eu la stinghereala firească a momentului”, spune Miruna Stănculescu, psihoterapeut.  

Studiile spun că schimbarea job-ului este pe locul doi în ceea ce priveşte stresul perceput (după decesul cuiva apropiat). Poate vi se pare că exagerăm – dar cum ajungem aici? În primul rând, schimbarea (în general) este percepută ca fiind stresantă pentru că vine, inevitabil, cu lipsă de informaţie – şi deci generează nesiguranţă de sine.  Mai apoi, stresul (fie el pozitiv sau negativ) este cumulativ, aşa că stresul negativ cauzat deschimbare se cumulează cu cel pozitiv generat de bucuria unui început, a unei poziţii mai bune sau a unui salariu mai mare.

Psihoterapeutul Miruna Stănculescu ne-a spus câteva lucruri de care să ţinem cont atunci când ajungem într-un colectiv nou:

1. Când te duci pe o poziție ierarhic superioară

Când ai făcut un pas în sus e important să conștientizezi că, deși atât tu cât și cei care te-au recrutat aveți încredere că poți face o treabă bună, acest lucru are nevoie să fie demonstrat. Vor exista momente de nesiguranță și momente de îndoială. Ai nevoie să le adresezi și să îți dai timp să obții rezultatele dorite. În primele zile e important să găsești atitudinea care să comunice exact acest lucru: că ești conștient că ai de demonstrat că poți, dar și că ești hotărât să faci asta. Altfel spus, o combinație de modestie, hotărâre, și siguranță moderată de sine.

2. Când te duci ca membru într-o echipă formată de multă vreme

O echipă formată de mult timp funcționează pe principiile coeziunii de grup. În primul rând membrii grupului tind să supraevalueze grupul și să subevalueze orice persoană din afară.  Așa că e firesc să nu te privească cu încredere sau cu entuziasm ci, mai degrabă, ca pe o amenințare. Mai apoi, dincolo de preceptele organizaționale, orice grup are și reguli nescrise legate de modul agreat de comunicare, gradul de formalism sau rezolvarea conflictelor dintre membri. Așa că ei au nevoie de timp să te cunoască, iar tu ai nevoie de timp să afli care sunt regulile jocului.

3. Dacă poziția pe care te duci este inferioară celei avute înainte (dar nu ai găsit altceva)

Decizia de a accepta un job aparține celui care îl acceptă.  Așa că nu e rezonabil să te aștepți ca lumea întreagă să îți accepte frustrarea sau nefericirea pentru că ai acceptat mai puțin decât crezi de fapt că meriți. Există „găluște” existențiale care se înghit cu mai multă apă.  Dacă ai acceptat un job, atitudinea corectă este aceea în care ești împăcat cu decizia ta și cu motivele care au dus la ea. Le datorezi noilor tăi colegi un zâmbet și un grad de entuziasm rezonabil. Nu de alta, dar poate lor chiar le place job-ul pe care îl au.

Citeşte în ediţia de octombrie a revistei Unica despre impactul din punct de vedere psihologic al schimbării jobului, cum te îmbraci, care e atitutudinea potrivită în primele zile, care sunt reacţiile normale din partea noilor colegi sau de ce să ţii cont în relaţia cu noul şef.

Foto: 123rf

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro