„România este pe moarte”, nu din cauza crizei economice, cât a celei culturale. „Mediocritatea, prostul gust, vulgarul, toate au lansat o ofensivă fără precedent împotriva Frumosului”…
… descrie Tudor Chirilă nivelul cultural din România.
„Cruciada Culturii este o campanie iniţiată de Tudor Chirilă care îşi propune să elimine aceste ameninţări la adresa culturii.
Întrebat despre scopul acestei iniţiative, deşi este uşor de intuit răspunsul, artistul descrie în termeni foarte duri nivelul mediocru la care se află cultura în România.
„Proiectul este o luptă împotriva subculturii, a superficialului şi a mizeriei intelectuale care trebuie contracarate. Sub umbrela acestui proiect ne-am gândit că putem să iniţiem mai multe evenimente prin care să stimulăm consumul de cultură”, explică Tudor Chirilă.
„Oferta de cultură de care dispunem este una mediocră, aşa că proiectul s-a născut dintr-o necesitate şi mai puţin dintr-o idee. Programele culturale de la televizor sunt aproape inexistente, iar puţinele care există sunt difuzate la ore hilare”, mai spune artistul.
Mai mult, proiectul îşi doreşte să fie şi o platfoma de socializare culturală, un „facebook cultural”, care să reunească artişti consacraţi şi să sprijine, deopotrivă, tinerii care propun proiecte culturale.
„Avem artişti autentici în România, dar subcultura reuşeşte să sape breşe între oamenii care luptă pentru cultură”, consideră Tudor Chirilă.
„Bătălia Viorii” este prima „confruntare” din cadrul Cruciadei Culturii. Joi, 14 februarie, Ateneul Român va fi gazda unui recital de excepţie, susţinut de violonista Sarah Chang, alături de pianistul Andrew von Oeyen.
De asemenea, evenimentul îi va aduce în audiţie exclusivă pe contratenorul Philip Jaroussky şi pianistul Boris Berezovsky.
„Cruciadă Culturii” include alte şapte proiecte, care se vor desfăşura în acest an.
Pe lângă „Bătălia viorii”, primul eveniment din seria „Cruciada Culturii”, proiectul va desfăşura în acest an şi alte evenimente în Bucureşti, în luna mai fiind organizată expoziţia „Bucureşti, oraşul-muzeu”.
Pentru sprijinirea şi finanţarea proiectului, organizatorii se vor adresa Ministerului Culturii, precum şi companiilor care vor dori să se alăture iniţiativei, în schimbul beneficiilor de imagine pe care le aduce campania.