De ce apar reacții adverse după vaccinarea împotriva COVID-19

De Unica.ro, pe

Apariția unor reacții adverse după vaccinul împotriva COVID-19 a alarmat o lume întreagă, însă specialiștii spun că acestea sunt de fapt un semn că organismul lucrează și produce anticorpi.

Ca în cazul altor seruri, și vaccinul împotriva COVID-19 poate provoca reacții adverse, în general ușoare sau moderate, care nu durează un timp îndelungat. Specialiștii spun că rareori anumite persoane pot dezvolta reacții alergice.

„Este important să știm că, atunci când oamenii au efecte secundare după vaccinare, ele nu sunt chiar din cauza vaccinului; este mai mult răspunsul imunitar al organismului la vaccin”, a declarat dr. Vivek Cherian, specialist în medicină internă din Baltimore, potrivit Libertatea.ro.

Printre cele mai comune reacții adverse la vaccinul împotria COVID-19 se numără „dureri la nivelul brațelor, dureri musculare, uneori oboseală, alteori chiar febră ușoară”, a spus dr. Peter Hotez, vaccinolog și decan al Școlii Naționale de Medicină Tropicală de la Colegiul de Medicină Baylor. Mai pot apărea și umflături la locul injecției sau roșeață, iar în cazuri mai rare dureri de cap sau greață.

Citește și: Carmen Brumă, îngrijorată pentru fiul ei: „Am fost foarte paranoică”

Actorul britanic Paul Ritter a încetat din viață la 54 de ani

Fiica Oanei Roman, întâlnire emoționantă cu bunicul ei, Petre Roman

S-a confirmat. Nelu Ploieșteanu a murit de COVID-19

Reacțiile adverse severe după vaccinarea împotriva COVID-19 au fost rare

În studiile clinice efectuate, aproximativ 10% până la 15% dintre voluntarii imunizați au dezvoltat reacții adverse vizibile. Procentul celor cu reacții grave a fost de doar 0,0005%.

În luna ianuarie, Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor din SUA a anunțat că în perioada 14-23 decembrie 2020 s-au înregistrat 21 de cazuri de anafilaxie după aproape 1.900.000 de doze de vaccin Pfizer-BioNTech administrate, dintre care 19 au fost raportate la femei. Se pare că 17 din cei 21 de pacienți cu anafilaxie au avut un istoric documentat de alergii sau reacții alergice, inclusiv la medicamente sau produse medicale, alimente și înțepături de insecte, iar șapte pacienți au avut în trecut un episod de anafilaxie, inclusiv unul după primirea unui vaccin antirabic și altul după primirea unui vaccin gripal A (H1N1). În 71% din cazuri, reacțiile adverse de anafilaxie au apărut în decurs de 15 minute de la administrarea vaccinului.

De aceea, pentru ca medicii din centrele de vaccinare să aibă sub control reacțiile adverse, precum șocul anafilactic, oamenii sunt rugați să stea minimum 15 minute după ce sunt imunizați. Toate centrele unde se administrează vaccinuri trebuie să fie dotate cu epinefrină pentru a combate rapid orice caz de anafilaxie.

„Când o persoană este vaccinată a doua oară, acele celule stau în jur ca o armată-clonă și pot începe imediat să producă un răspuns imun foarte puternic, ceea ce îi face pe unii să se simtă ca și cum au fost loviți cu piciorul în dinți”, a spus un specialist în domeniu de la Universitatea din Arizona despre reacțiile adverse de la rapel.

Sursă foto: Shutterstock.com

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro