Alimentele tradiţionale, preparate mai sănătos

De Erika Chivu pe

Vei putea să te bucuri de masa îmbelşugată de Crăciun fără să te gândeşti la indigestii şi kilograme în plus dacă ai grijă să prepari alimentele tradiţionale cât mai sănătos.

Ce fel de carne foloseşti?

Carnea de porc nu este neapărat rea, doar că este mai grasă şi trebuie să ai răbdarea de a îndepărta orice urmă de grăsime, dacă vrei să găteşti ceva dietetic. Altfel, mizează pe carnea de pui. Chiar dacă nu face parte din tradiţia Crăciunului, nimeni n-o să-şi dea seama că sarmalele tale sunt de pui, şi nu de porc. Dacă vrei să prepari o friptură specială, foloseşte carne de curcan.

Dacă îţi prepari singură sarmale, cârnaţi şi alte alimente tradiţionale poţi să foloseşti şi piept de pui sau curcan, fără nicio problemă, iar gustul nu va avea de suferit. Din contră, s-ar putea să fie chiar mai bun.

Sare cât mai puţină

E drept că nicio mâncare nu are gust dacă nu-i pui sare, dar cei care suferă de boli cronice vor fi nevoiţi să se abţină de la acest condiment. Pentru ca mâncarea să aibă totuşi gust, înlocuieşte jumătate din cantitatea de sare ce apare pe reţetă cu alte condimente: cimbru, piper, boia, verdeţuri mediteraneene, usturoi etc. Lângă aperitivele care conţin prea puţină sare pune un sos de roşii făcut în casă.

Cu ce înlocuieşti zahărul

În reţetele de prăjituri, înlocuieşte o parte din zahăr cu scorţişoară, vanilie sau rom. Chiar dacă nu e foarte dulce, prăjitura va fi aromată. De asemenea, pe o prăjitură care nu e suficient de dulce poţi să pui bucăţi de nucă, migdale sau arahide ca să-i dai mai mult gust.

O alta idee bună este să înlocuieşti zahărul cu un îndulcitor, iar dacă nu vrei să foloseşti zaharină sau alţi îndulcitori artificiali, caută la farmacie sau plafar îndulcitori pe baza de Stevia, o plantă cu frunzele foarte dulci. Pe lângă faptul că este de sute de ori mai dulce decât zahărul, extractul de Stevia are si proprietăţi hipoglicemiante şi te ajută să controlezi pofta de dulce.  

Fără prăjeli de Sărbători

„Pomana porcului” şi orice fel de mâncare din carne iese foarte bun şi la cuptor. Foloseşte cu încredere punga pentru friptură la cuptor. Friptura se face repede, nu mai este nevoie de ulei, nu mai există pericolele foliei de aluminiu şi în plus totul e mai curat.

Iată ce alte ingrediente mai poţi folosi:

–    Zahăr brun sau fructoză în loc de zahăr alb rafinat.   
–    Sos de iaurt cu usturoi sau ceapă şi condimente în loc de maioneză. Iaurtul simplu şi semidegresat are foarte puţine calorii şi este sănătos.
–    Banană pasată în loc de unt în reţetele de prăjituri.
–    Făină integrală în locul celei albe.
–    Lapte degresat în locul celui integral.
–    Iaurt în loc de smântână.

Află şi cum să prepari o masă de Crăciun vegetariană!

Foto: Shutterstock

EXCLUSIV! Melania Medeleanu și băiețelul său pe coperta Revistei Unica

EXCLUSIV! Melania Medeleanu și băiețelul său pe coperta Revistei Unica