Campanie pentru condiţii de muncă decente în industria de jucarii
Jucăriile pe care noi le cumpărăm în Europa sunt în cea mai mare parte produse în China.
Mutarea producţiei în ţari „low cost” permite marilor companii sa plateasca salarii şi costuri de producţie extrem de mici. Salariile plătite lucrătorilor sunt în mod frecvent chiar mai mici decât cele stipulate în Legislaţia Muncii din China, mai mult decât atât, chiar orele suplimentare lucrate în mod curent nu le permit lor şi familiilor lor să-şi asigure o viaţă decentă şi demnă.
Dacă un minim de standarde sociale ar fi respectate, aşa cum promovăm prin campania „Stop TOYING Around! – De UNDE ne vin JUCĂRIILE?”, situaţia lucratorilor din producţia de jucării s-ar îmbunataşi semnificativ. Comerţul internaţional cu jucarii de ine un istoric îndelungat. În prezent, industria de jucarii detine un nivel extrem de ridicat de globalizare şi utilizeaza lanţuri de producţie complexe care leagă ţari, lucratori şi consumatori la nivelul întregului glob.
Consumatorii lumii cheltuiesc aproximativ 60 de miliarde de US pe an în cumpararea de jucarii şi jocuri video, din aceasta suma aproximativ jumatate este cheltuită în SUA, restul revenind Europei şi celorlalte regiuni.
Piaţa jucăriilor este dominată de un număr mic de companii mari. Aceste companii lucrează în principal cu retaileri certificaţi prin licente de productie, acesta fiind nivelul unde majoritatea banilor se învârt, în timp ce productia este subcontractata majoritar în China. În prezent 80% din productia mondiala de jucarii are loc în Sudul Chinei, în aproximativ 10.000 de fabrici.
Mutarea globala a produc iei înseamna ca jucariile sunt în mod frecvent realizate în cealalta parte a lumii faţa de locul unde produsele finale sunt vândute, într-o alta limba şi într-o alta cultura.
Aceste tranzacţii au loc prin intermediul unor re ele complexe de agenţi, subcontractori si furnizori. Industria este atât de fragmentata încât uneori chiar companiile care contracteaza produc ia de jucarii nu ştiu întotdeauna unde, cum şi în ce condiţii sunt produse jucariile lor.
Dar acest fapt nu trebuie utilizat drept o scuza de catre brandurile mari pentru a nu-şi asumă responsabilitatea privind violarile drepturilor muncitorilor care au loc în lan urile lor de producţie.Majoritatea forţei de munca utilizată în producţia de jucarii este alcătuita din femei. În multe cazuri acestea sunt fete tinere provenite din mediul rural care vin în oraşe pentru a câştiga mai mulţi bani pentru familiile lor. Totodata o parte din aceste lucratoare sunt mame care au copii mici, dependenti de ele.
Preferinţa specifica catre femei – şi în special către femei tinere – îşi are rădăcinile în faptul că această categorie este cea mai vulnerabila şi în acelaşi timp cel mai uşor de exploatat.
Stigmatizate social şi în mod curent private de şcolarizarea pe care colegii de sex masculin o primesc, acestor femei le este teama sa vorbeasca despre dificultaţile cu care se confruntă atât în interiorul, cât şi în exteriorul fabricilor.