Inovația pe piata imobiliară

De Unica.ro, pe

Imobiliare.ro a organizat ieri, în colaborare cu CTP, dezvoltator internațional de parcuri industriale, un eveniment pe tema inovației în real estate, cu titlul Real Estate&Banking: driving innovation and creating a unique digital experience. Discuțiile au evidențiat rolul noilor tehnologii atât în ceea ce privește construcția de proiecte imobiliare (fie ele rezidențiale, de birouri, de retail sau industriale), cât și în marketingul acestora, cu accent pe utilizarea mediului online pentru impulsionarea vânzărilor.

„Pentru a aduce inovarea în piață, trebuie să ne întoarcem oarecum la partea de stabilitate economică. Nu putem să discutăm despre inovare decât dacă avem o piață în care lucrurile sunt stabile. Au fost stabile în ultima perioadă, chiar am avut o evoluție foarte pozitivă în domeniul imobiliar și asta nu poate decât să ne bucure, pentru că a fost un proces de lungă durată, un cumul de mai mulți factori, nu a fost o reușită întâmplătoare.”

Bogdan Ivan, secretar general în cadrul Asociației Dezvoltatorilor Imobiliari din România URBANIS

Locuințele noi și eficiența energetică

Pe fondul stabilizării pieței rezidențiale, atât dezvoltatorii, cât și potențialii cumpărători manifestă o deschidere tot mai mare spre inovare, consideră Bogdan Ivan, secretar general în cadrul Asociației Dezvoltatorilor Imobiliari din România URBANIS. Acesta precizează însă că, în general vorbind, pentru a introduce inovarea în domeniul construcțiilor de locuințe, dezvoltatorii trebuie să reușească să evite o serie de „bariere”: dintre acestea, cel mai important obstacol este legat de costuri, iar un altul ține de dificultățile întâmpinate în implementarea noilor tehnologii în procesul de construcție. „Pentru a putea să introduci tehnologiile noi (gen smart-home sau case pasive sau orice alt tip de inovări) trebuie să te gândești în primul rând la costuri, și anume dacă produsul final este vandabil. Nu trebuie să uităm că procesul de construcție al unei locuințe, al unui bloc, spre exemplu, este un proces contra-timp. Se investesc niște bani, iar întârzierile sunt destul de mari în domeniu – numai documentația durează circa șase luni, iar construcția încă 6-7 luni; ar trebui ca aceste tehnologii noi să fie foarte facil de utilizat și foarte bine stabilite”, spune reprezentantul URBANIS.

Deocamdată, anumite inovații – cum ar fi sistemul smart-home – nu sunt încă suficient de bine dezvoltate pentru a putea fi utilizate, cel puțin nu „în masă”. Pe de altă parte însă, sunt utilizate la scară largă soluții de creștere a eficienței energetice a cădirilor, locuințele nou-construite încadrându-se în clasa energetică A. „Avem proiecte noi care încearcă să treacă în zona aceasta a clădirilor eficiente energetic, a clădirilor care folosesc surse alternative de energie”, subliniază Ivan.

Pe lângă elementele care țin de partea „tehnică” a unui proiect rezidențial, demnă de luat în seamă este și inovația în ceea ce privește conceptul, este de părere Viorel Mohorea, New Home Division Sales Coordinator în cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania. Din cel dintâi punct de vedere, există schimbări vizibile în piață, dar, din cel de-al doilea, puține ansambluri se impun – puțini dezvoltatori construiesc în momentul de față proiecte integrate, care să ofere un stil de viață. Se simte însă o tendință de trecere de la dezvoltările de mici dimensiuni la investiții de amploare, menite să ofere locatarilor nu doar o simplă locuință, ci o serie întreagă de facilități.

Office și retail: de la eficiență economică la calitate

În ceea ce privește dezvoltarea de proiecte office și de retail, în prezent nu mai contează doar eficiența economică, dezvoltatorii (și utilizatorii) concentrându-se foarte mult pe calitatea spațiilor, spune Andrei Lefter, arhitect în cadrul biroului Lef Proiect. Pe fondul concurenței ridicate (față de un necesar foarte acut de astfel de proiecte în trecut), calitatea spațiilor și eficiența în exploatarea acestora face diferența. „Evident că toată lumea se duce spre clădiri de birouri de clasa A, în care există un confort vizavi de lumină, de compartimentări, de circulații, de infrastructură”, punctează Lefter. O tendință interesantă, ce izvorăște din accentul pe experiența utilizatorului, este cea de „digitalizare” a spațiului fizic, prin dotarea cu tehnologii din ce în ce mai performante, mergând chiar până la sisteme de realitate virtuală.

„Verdele”, la modă și în industrial

Inovațiile se simt și pe piața locală a spațiilor industriale. Potrivit lui Marian Orzu, Head of Leasing & Business Development Department Romania în cadrul CTP, acestea sunt determinate nu doar de evoluția tehnologiei, ci și de dorința de pliere pe cerințele clienților. „CTP crește foarte mult cu ajutorul chiriașilor din parcurile industriale pe care le avem. Din punct de vedere tehnic, ce aducem noi sunt standarde tehnice mult peste ceea ce există azi în piață și, cumva, la prețul din România”, explică Marian Orzu.

Un exemplu în acest sens este dat de grosimea panourilor sandviș folosite pentru închiderea halelor, care ajunge la 15 cm la exterior și 24 cm la acoperiș, în condițiile în care în țara noastră se folosesc grosimi de 8 sau 10 cm. Un alt aspect ține de construcția de hale cu o înălțime utilă de 12 metri, în loc de 10 metri, cum se obișnuiește în general. „De asemenea, în standardul nostru folosim luminatoare LED, în absolut toate parcurile industriale, atât în cele achiziționate, în care investim momentan pentru a le aduce la standardele CTP, cât și în zona clădirilor nou-dezvoltate”, punctează reprezentantul companiei.

Potrivit lui Marian Orzu, deși aceste specificații pot părea minore, ele conduc tot mai mult spre conceptul de clădire „verde”, care este tot mai căutat în piață, inclusiv pe segmentul industrial. „Practic, ceea ce încercăm să facem este să scădem cât mai mult costurile operaționale ale clienților noștri, la nivel de consum”, precizează acesta.

Un alt aspect al inovației ține de partea de facility management, care țintește să ofere un confort cât mai ridicat chiriașilor. „Încercăm să creăm cadrul necesar unui business-park, dacă putem spune așa, în care oferim chiriașilor și câteva zone de agrement, în care ei să poată să se relaxeze. Acum discutăm și despre ideea de a deschide o clinică în cadrul parcurilor noastre”, notează reprezentantul CTP.

Din punctul de vedere al chiriașilor, mediul de lucru oferit de parcurile industriale este foarte important. O soluție propusă de Rareș Măcinică, Managing Director în cadrul Lagermax AED România, ar fi amenajarea unor zone verzi pe acoperișurile depozitelor. „Aș vedea un interes special în zona de «green». Gradul de poluare într-un parc logistic este foarte ridicat: sunt zeci de camioane, sunt utilaje, sunt tot felul de surse de poluare. Asta aș vedea ca foarte important: partea de soluții de reducere a gradului de poluare, a zgomotului, mai multă lumină în depozite, mai multă verdeață etc.”, detaliază acesta.

PEX, un nou model de business

Tot la capitolul inovații, o soluție pusă la dispoziția băncilor, dar și a consumatorilor finali, este Platforma de Executări Silite, dezvoltată de Imobiliare.ro. Concepută ca o secțiune specializată a site- ului, aceasta oferă instituțiilor de credit posibilitatea de a-și promova proprietățile din portofoliu atât către potențialii cumpărători, cât și către agenții imobiliari – totul în baza unui success-fee. Apelând la această soluție de promovare a proprietăților aflate în executare silită, băncile vor putea fi puse în legătură cu 1.250 de agenții imobiliare din România (adică mai mult de 80% din total), cu acoperire în circa 900 de localități din întreaga țară.

Despre Imobiliare.ro

Lansat în ianuarie 2000, Imobiliare.ro este primul şi cel mai accesat portal imobiliar din România. Portalul a depășit de curând pragul de 1.280.000 de vizitatori unici pe lună şi cuprinde cea mai mare bază de oferte din toate categoriile imobiliare la nivel național.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!