Laptele integral sau laptele degresat – cum faci diferența?

De Adina Zamfir, pe

Tot mai mulți nutriționiști recomandă azi laptele integral, cu un gust și cu proprietăți nutritive foarte apropiate de cele ale laptelui proaspăt muls. Laptele degresat este, însă, consumat de persoanele care țin dietă și de cele care au probleme cu colesterolul.

Laptele integral are un procent de 3,5% grăsime și este varianta cea mai apropiată de laptele natural de la vaci, înainte de procesare. Dacă în anii 90, grăsimile din lapte erau condamnate de nutriționiști, tot mai multe studii arată că ele sunt benefice pentru organism și întăresc imunitatea. Pe de altă parte, laptele degresat sau semidegresat rămâne o variantă mai bună pentru persoanele care au deja probleme de sănătate determinate de procentul ridicat de colesterol din sânge.

Laptele integral, proprietăți nutritive

Laptele de vacă este o sursă importantă de nutrienți și oferă organismului aproape toate substanțele nutritive de care are nevoie. Mult mai hrănitor și sănătos este laptele de capră care se consumă doar în varianta integrală, pentru a beneficia de grăsimile bune și de sărurile minerale care se absorb mult mai bine în combinație cu acizii grași din lapte.

O cană de lapte de vacă, cu un procent de minim 3% grăsime conține:

  • Calorii: 149;
  • Apa: 88%;
  • Proteine: 7,7 grame;
  • Carbohidrați: 11,7 grame;
  • Zahăr: 12,3 grame;
  • Fibre: 0 grame;
  • Grăsime: 8 grame.

Laptele integral versus laptele degresat. Principalele diferențe

  • Cantitatea de grăsime
  • Aportul de vitamine
  • Procentul de zaharuri
  • Gustul
  • Mirosul

Grăsimea din laptele integral vs. laptele degresat

laptele de capră beneficii

Laptele conține 4% grăsime, dar cel procesat integral, din care se extrage o parte din grăsime, are 3,5% grăsime. Laptele semidegresat are 1,5% grăsime, iar cel degresat nu conține deloc grăsime.

Grăsimea din lapte conține peste 400 de acizi grași dintre care peste 70% sunt acizi grași saturați, care conferă energie organismului și stimulează imunitatea și dezvoltarea organismului, mai ales în cazul copiilor.

Studiile recente au demonstrat că procentul de grăsime din lapte este unul ușor de asimilat de către organism și este benefic pentru sănătate. Un studiu publicat în Jurnalul European pentru Sănătate, la începutul anilor 2010, realizat cu ajutorul a 18.000 de participante, a concluzionat că femeile care beau regulat laptele integral aveau mai puține probleme cu greutatea și colesterolul. Ba chiar nivelul colesterolului bun era mai mare tocmai datorită acizilor grași buni din lapte.

Aportul de vitamine și minerale

Laptele de vacă este o sursă importantă de calciu, care se absoarbe ușor împreună cu asimilarea cazeinei din lapte. De asemenea, în cantități apreciabile se mai găsește fosforul. Alături de calciu și fosfor, importante pentru dezvoltarea oaselor, mușchilor și pentru procesele esențiale din organism, se mai găsesc săruri minerale de magneziu și de fier.

Prin procesul de degresare se pierd cantități foarte mici de săruri minerale, dar laptele degresat rămâne totuși o sursă bună de calciu și fosfor.

În ceea ce privește vitaminele, laptele integral conține vitaminele A, B2, B12, riboflavina, vitaminele D, E și C. Laptele degresat însă nu mai conține vitaminele A și D. Iar vitamina D din lapte se știe că se asimilează mai ușor în prezența grăsimilor naturale din lapte. Fără grăsime, această vitamină este mai greu de asimilat și procesat. Prin procesul de degresare se pierde și un procent semnificativ de vitamine solubile în grăsimi, precum vitamina A, D și E.

Procentul de zaharuri

O cană cu 200 ml de lapte integral conține aproximativ 12 grame de glucide. O parte din cantitatea de zaharuri se pierde când laptele este degresat. De aceea, laptele cu o cantitate mai mică de grăsime are un gust mai puțin dulce și mai fad.

Mulți producători adaugă zahăr sau diverși îndulcitori în laptele degresat pentru a-l face mai gustos. Ar fi bine să citim cu atenție eticheta și să observăm dacă sunt substanțe adăugate în laptele degresat.

Gustul și mirosul

Laptele integral este dulce și are un miros plăcut, floral și proaspăt.

Laptele degresat este mai fad, mai puțin dulce, iar mirosul lui aproape că nu se simte.

Până și culoarea diferă între cele două variante de lapte, cel degresat fiind mai deschis la culoare și mai puțin opac.

În concluzie: tu ce lapte alegi?

Laptele degresat are mai multe minusuri decât laptele integral din comerț. Cu toate acestea, el este recomandat persoanelor care au probleme mari cu greutatea și colesterolul.

În rest, laptele integral este mult mai bun și sănătos, este o sursă mai bogată de vitamine și acizi grași esențiali. El stimulează imunitatea, conferă energie, menține oasele puternice și hrănește inima și creierul.

Varianta degresată poate fi bună în dietele de slăbit, dar nu este recomandată pentru consum pentru perioade lungi de timp.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!