Cum să înlocuiești sarea în mâncare! Condimente savuroase care dau gust

De Adina Zamfir, pe Ultimul update Miercuri, 04 mai 2022, 15:48

Nimic nu se compară cu sarea în bucate, dar mai sunt și situații în care trebuie să înlocuiești sarea cu alte condimente, mai sănătoase! Alternativele sunt multe și pe gustul tuturor!

Un strop de sare dă savoare la orice mâncare! Dar, dacă ții la silueta ta sau nu ai voie să mănânci sărat din cauza unei afecțiuni, învață să înlocuiești sarea cu cele mai savuroase legume și condimente care dau gust bun oricărui preparat.

Alimente care ascund mai multă sare decât ai crede

Bolnavii de tensiune, cardiacii și bolnavii care suferă de rinichi trebuie să urmeze o dietă fără sare. De asemenea, persoanele care vor să slăbească, trebuie să consume cât mai puțină sare. Dar multe alimente pe care le cumpărăm aproape zilnic conțin cantități mari de sare tocmai pentru a fi mai apetisante.

Se știe că mezelurile, covrigii, pâinea sau lactatele conțin cantități mari de sare. Pe lângă acestea, există preparate din comerț care sunt mult mai sărate decât ai fi crezut, chiar dacă nu par prea sărate.

Iată câteva alimente care ascund mai multă sare decât ar trebui:

  • Alimentele semipreparate congelate
  • Cerealele pentru micul dejun
  • Sucul de fructe sau de legume
  • Alimentele marinate
  • Conservele de pește

Verifică procentul de clorură de sodiu din aceste alimente și încearcă să le eviți pe viitor, dacă vrei să ții un regim fără sare sau cât mai puțin sărat.

Cu ce condimente poți să înlocuiești sarea

Românii au un regim alimentar destul de bogat în sare. Până și în pâine punem multă sare! Noi consumăm multă carne și preparate pe bază de carne în care se adaugă mai multă sare decât ar trebui.

Orice medic nutriționist ne avertizează să folosim cât mai puțină sare pentru că este mult mai sănătos. Iar pentru a da gust bun preparatelor tale, adaugă o cantitate puțin mai mare din următoarele condimente, cu care poți să înlocuiești sarea:

  • Piperul dă un gust ușor picant și este bun pentru circulație și pentru inimă;
  • Tarhonul are un gust delicat, aromat și se recomandă pentru fripturi și tocături;
  • Pătrunjelul satisface toate gusturile și poate fi folosit în orice mâncare, de la ciorbe, la salate;
  • Chimenul este recomandat pentru supe, sosuri sau salate de crudități;
  • Cimbrul, fie el proaspăt sau uscat, va da un gust deosebit de aromat preparatelor din carne și te va convinge să folosești sarea în cantitate mult mai mică sau chiar deloc.

Alte soluții de gătit mai gustoase decât sarea

lamaile beneficii
Lămâile, mai sănătoase decât sarea

Un gram de sare este sănătos și pune sângele în mișcare. Este adevărat! Sarea este sănătoasă și este implicată în multe procese vitale din organism, pornind de la inimă și creier, până la mușchi și piele. Dar trebuie să consumăm sare cu moderație și să apelăm uneori și la alte alimente care au un gust mai bun decât sarea în mâncare.

  1. Sucul de lămâie

Zeama proaspătă de lămâie păcălește papilele gustative și îți dă impresia că mâncarea este mai sărată. Lămâia acrește preparatele, le face mai apetisante și le dă o aromă mult mai bună, pe care nu o poți obține doar cu sare. Lămâia poate fi folosită la ciorbe, salate sau sosuri, la marinatele pentru carne, la plăcinte și pateuri cu umpluturi din carne și ciuperci.

  1. Oțetul din vin sau oțetul de mere

Oțetul de mere este un foarte bun înlocuitor pentru sare și dă aromă salatelor, supelor, ciorbelor și marinatelor pentru carne. Poți folosi de asemenea și oțetul din vin, dar acesta este mult mai tare și este posibil să provoace probleme de digestie.

  1. Borșul natural

Învață să faci singură borș sau caută în piață la țărani borș din huști, adică din ingrediente naturale. Borșul face ciorba deosebit de gustoasă și fără adaos de sare. De asemenea, câteva linguri de borș pot fi folosite pentru a da un gust acru umpluturilor cu carne tocată pentru vinete, ardei sau pentru plăcintele cu varză și carne de porc.

Mâncarea de varză este și ea mult mai gustoasă dacă adaugi borș acru, în loc de apă și sare. Bineînțeles, borșul conține deja o anumită cantitate de sare, de aceea este bine să nu mai adaugi deloc în mâncare sare în plus.

  1. Legume iuți în loc de sare

Usturoiul, ceapa sau hreanul sunt numai bune când vrei să reduci sarea din mâncare. Gustul lor iute și picant înlocuiește gustul sărat și nu mai simți nevoia să adaugi sare.

Ce probleme de sănătate apar dacă mănânci prea sărat

Cum să înlocuiești sarea în mâncare! Condimente savuroase care dau gust

Ori de câte ori ai ocazia, încearcă să înlocuiești sarea cu alte condimente savuroase sau cu legume sănătoase precum ceapa și usturoiul.

Un regim alimentar prea bogat în sare reprezintă un risc pentru sănătate. Efectele sunt ascunse multă vreme și afecțiunile grave apar târziu, când deja nu se mai poate face nimic decât să urmezi tratamente costisitoare și de lungă durată.

Iată ce riscuri pentru sănătate prezintă sarea în exces:

  • Îmbolnăvește rinichii și pot apărea depuneri, nisip și pietre la rinichi;
  • Împiedică asimilarea de calciu, ceea ce poate fi o problemă pentru adolescenți, dar și pentru femeile cu menstruații abundente;
  • Favorizează apariția osteoporozei după vârsta de 45 – 50 de ani;
  • Favorizează obezitatea;
  • Obligă organismul să rețină mai multă apă în țesuturi, picioarele și mâinile sunt mai umflate și apare senzația de membre rigide;
  • Concentrația mai mare de sodiu afectează mucoasa gastrică și provoacă în timp afecțiuni digestive și probleme gastrice.

Folosește mai puțină sare când gătești! Acesta este și îndemnul Organizației Mondiale a Sănătății care a impus producătorilor de alimente să reducă cu 30% concentrația de clorură de sodiu din alimente până în anul 2025. Acest lucru ar putea preveni peste 2,5 milioane de decese pe an, favorizate de consumul excesiv de sare.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!