Cum te afectează decalajul de fus orar

De Erika Chivu pe

În curând s-ar putea să apară un medicament care să elimine sindromul decalajului de fus orar. Acesta îţi provoacă insomnii şi oboseală când călătoreşti în zone îndepărtate.
Dacă mergi în vacanţă într-o zonă îndepărtată, mult mai la est sau la vest de România, vei constata că nu te poţi bucura cu adevărat de timpul liber din cauza diferenţei de fus orar, care îţi dă peste cap organismul. Până când îţi revii vacanţa apropae că a trecut.

Şi mai greu este dacă faci o călătorie în scop de serviciu şi trebuie să ai mintea limpede ca să poţi lucra, oriunde ai merge.

Pentru ambele cazuri, oamenii de ştiinţă germani de la institutul Max Planck spun că pot găsi un leac, după ce au descoperit cum funcţionează mecanismele moleculare responsabile cu resetarea ceasului intern al organismului.

Cercetătorii şi-au dat seama că acest ceas poate fi resetat şi artificial, controlând viteza cu care glandele suprarenale se adaptează mediului extern. Acestea produc hormoni în funcţie de influenţele externe, astfel că noaptea dormim, iar ziua avem mai multă energie. Când ai de a face cu decalajul de fus orar, glandele suprarenale rămân pe ora veche, astfel că ziua ţi-e somn şi eşti lipsită de energie, iar noaptea ai insomnii.

Folosindu-se de aceste descoperiri, oamenii de ştiinţă cred că pot crea un medicament care să grăbească adaptarea glandelor suprarenale, combătând simptomele decalajului de fus orar.

Dacă va exista vreodată, noul medicament ar putea fi util şi celor care lucrează în schimburi şi care trebuie să se adapteze la noi condiţii la fiecare câteva zile.
În prezent se ştie că lucrul în schimburi sau de noapte dă organismul peste cap, ceea ce favorizează apariţia cancerului, atacului vascular cerebral şi infarctului.

Ce este şi cum se manifestă sindromul decalajului de fus orar

Călătoriile rapide pe care le face posibile aviaţia modernă, ne ajută să economisim mult timp, dar ne afectează sănătatea. Când călătoreşti departe de casă, traversând mai multe zone de fus orar, se dă peste cap ritmul circadian, acel ceas interior al corpului uman care spune când e ora pentru somn şi când a venit momentul trezirii.

Până când te adaptezi la noul fus orar ai de a face cu insomnie în timpul nopţii, somnolenţă în timpul zilei, dificultăţi de concentrare, constipaţie sau diaree, dureri musculare. Femeile care călătoresc foarte des pot suferi chiar şi dereglări menstruale.

Din fericire, sindromul decalajului de fus orar este trecător. În câteva zile ar trebui să-ţi revii la normal, iar dacă nu călătoreşti des nu vei observa efecte pe termen lung.

Cum se previne sindromul decalajului de fus orar

Ca să eviţi oboseala exagerată este bine să te odihneşti cum se cuvine înainte să pleci în călătorie. Odată ajunsă la destinaţie trebuie să faci acelaşi lucru. Deci dacă faci o călătorie de afaceri şi trebuie să fii în formă la o întâlnire importantă, încearcă să ajungi cu câteva zile mai devreme, ca să-ţi poţi reveni la timp.

Tot înainte de călătorie, poţi încerca să te obişnuieşti, încet, încet, cu fusul orar al zonei în care vei ajunge. Dacă vei călători către est încearcă să adormi cu o oră sau două mai devreme în zilele dinaintea plecării. Dacă te îndrepţi către vest, culcă-te mai târziu cu câteva ore.

Nu ţi-ai luat la timp măsurile de precauţie? Poţi ajuta organismul să treacă peste decalajul de fus orar dacă, odată ajunsă la destinaţie, te expui cât mai mult la soare. Lumina solară este cel mai bun antidot pentru sindromul decalajului de fus orar. Asta nu înseamnă să stai la plajă până te alegi cu arsuri.

Cel mai bine ar fi să faci plimbări în zone însorite pentru că şi mişcarea ajută foarte mult. Ca să faci faţă unei zile în care te simţi obosită te mai ajută şi cafeaua, dar trebuie să o bei dimineaţa, ca să-i treacă efectul până seara şi să poţi dormi.

Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Andreea Antonescu, prima declarație despre divorț:"Nimic nu este pe vecie"

Andreea Antonescu, prima declarație despre divorț:"Nimic nu este pe vecie"