Balenciaga sau Renasterea spaniola

De Iulia pe

Poate ca tara din peninsula iberica nu a dat atatea valori, in materie de cultura, ca alte state europene, insa numele de care se leaga arta spaniola sunt unele cu rezonanta: scriitorul Cervantes …
…arhitectul a carui creatie infumuseteaza Barcelona, Gaudi, mari pictori, ca Francisco de Goya, ori Pablo Picasso. De asemenea, unul dintre cele mai cunoscute si apreciate imperii ale modei, Balenciaga, se leaga tot de tara castanietelor. Poate cel mai impresionant aspect al creatiei lui Cristobal Balenciaga este imbinarea iubirii pentru traditie si viziunea sa avangardista.

Se spune ca in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cliente din cele mai pretentioase – Mona von Bismarck, Jackie Kennedy ori printesa Grace de Monaco – calatoreau din cele mai indepartate colturi doar pentru a se invalui in Balenciaga couture. Cat de devreme te poti lasa sedus de arta? In cazul lui Cristobal Balenciaga, iubirea pentru moda s-a manifestat inca de la 13 ani, cand a uimit-o pe marchiza de Torres, creand replica unei rochii couture purtata de aceasta. Trei ani mai tarziu, la 16 ani, isi va deschide primul atelier de moda.

Parintele geometriei in moda
Prima sa colectie a fost inspirata de Renasterea Spaniola, numele designerului fiind corelat dupa aceea, de-a lungul carierei, cu pasiunea pentru arhitectura si geometrie. Haina-patrata, jacheta-ou, fusta-gogosar, fusta-balon, rochia baby-doll,  volumele de genul gulerelor sau umerilor supradimensionati, poarta semnatura Balenciaga, revenind sub diverse interpretari pe catwalkuri. Daca primele haine Balenciaga purtau amprenta creatorului, prin folosirea cator mai putin taieturi si cusaturi in imbinare si prin eliminarea liniei taliei – care a stranit controverse in era New Lookului propus de Dior (cu siluete feminine, talie de viespe, umeri mici si solduri ample), dupa terminarea celui de-al Doilea Razboi Mondial, designerul iberic incepe sa fie atras de „geometria” corpului feminin, pe linii fluide, curate, apropiindu-se de silueta clepsidra.

Urmeaza rochia-tunica, chemise, jachete sferice, rochia-sac, culminand cu o intoarcere la „jocul” inceputurilor – fascinatia pentru modificarea liniei taliei. De la eliminarea complete a taliei, Cristobal Balenciaga ajunge la rochii baby-doll, elogiind stilul Empire, in care linia taliei este mult ridicata. Tot acum iau nastere si hainele si jachetele cu tenta de kimono. Pentru schimbarile aduse tinutelor feminine, prin modificarea permanenta a liniei taliei, spaniolul a fost numit cel mai inovator designer, creatia sa fiind considerata un omagiu adus feminitatii, si expresie a pasiunii pentru silueta si modificarea ei prin croiala.

Valorile nasc valori
Proportiile si „arhitectura” corpului si a hainelor, mai cu seama modificarile aduse siluetei prin vestimentatie, n-au constituit singurele sale preocupari creative. Texturile, imbinarea si prelucrarea lor – faimoasele gulere supradimensionate sau volumele arhitecturale erau atent studiate si in ceea ce priveste materialele – broderiile minutioase au transformat creatiile Balneciaga in adevarate opere de arta si maiestrie.

El insusi afirma ca pentru a fi un creator de moda complet, trebuie sa fii architect pentru design, sculptor pentru forme, pictor in ceea ce priveste cromatica, muzician pentru a percepe armonia si filosof pentru a intelege toate acestea, insasi Coco Chanel numindu-l singurul couturier capabil sa gandeasca, taie si sa asambleze o tinuta.

Talentul sau a generat si inspirat noi talente. Nume cunoscute in industria fascinanta a modei s-au conturat sub indrumarea lui Balenciaga: Oscar de la Renta, vizionarul Andre Courreges, Ungaro si Hubert de Givenchy.

Stilul nu inceteaza sa existe
Cum se „poarta” Balenciaga astazi? Nicloas Ghesquiere, responsabilul in materie de creatie, pastreaza traditia volumelor si arhitecturii hainelor, dezvoltand Balenciaga si ca brand, existand in acest moment linii exclusiv dedicate pantalonilor, tricotajelor, denimului, marochinariei, T-shirturilor sau evergreenului- little black dress. La fel de apreciate sunt si colectiile de genti si pantofi, fiind mai mult decat accesorii, piese de sine statatoare.In era tehnologizarii absolute, Ghesquiere a transformat volumele lui Balenciaga in expresii ale futurismului. El este cel care a reusit sa o atraga in randul clientele pe celebra Anna Wintour.

Liniile feminine si texturile indraznete, croiurile mereu inovatoare au atras multe celebritati, de multe ori, covorul rosu fiind „semnat” aproape in intregime de Balenciaga. Jennifer Connely a putat Balnciaga la Oscaruri, Nicole Kidman in ziua nuntii, iar Kylie Minogue a stralucit in clipul „Slow” si in turneu, ai ghicit!, tot in Balenciaga! Nu doar hainele ce poarta semnatura designerului spaniol sunt adorate si purtate, „esenta” talentului sau gasindu-se si in parfumurile pe care Balenciaga le-a creat.

Avanpremiera
Vara 2009, in viziunea Balenciaga este una dedicata imprimeurilor florale, texturilor metalice, fustelor mini si siluetei clepsidra, cu exagerare a liniei umerilor, as indrazni sa spun un fel de „robotizare” a gheiselor, fara a-si pierde din feminitate, in culori tari, uneori electrice – accentele de cyclam si galben-acid predominand colectia. Daca ideea de „gradina fermecata” i-a incantat pe designeri in acest sezon, propunand imprimeuri dulci, romantice, florale, Ghesquiere duce aceasta idee in viitor, in gradina lui fermecata nu se afla o printesa firava, ci una care isi poarta crinolina insotita de o armura cavalereasca. 

Pentru toamna-iarna 2009/2010, Ghesquiere reinterpeteaza celebrele tunici si jachete pe care Balenciaga le propunea in anii 50, bazandu-si colectia de pret-a-porter pe supradimensionarea umerilor, eliminarea taliei in unele piese, folosirea contrastelor mat/lucios (predomina hainele din piele lacuita). Gama cromatica este redusa la griuri, putin alb, putin nude, mult negru si cateva accente de albastru, oranj, galben, turcoaz sau pamantiuri, colectia fiind dedicata mai mult croielii decat culorii pieselor.

Bazata pe deconstructia si reconstructia tiparului si eliminarea penselor, folosind mai degraba incrustatiile – in mix de materiale mate si lucioase – defilarea pentru toamna-iarna a inceput prin a prezenta noua little-black dress, continuand cu omagiul adus volumelor anilor 50, urmandu-le femeia-androgina, cu accente military, in care au predominat liniile frante, colturoase si umerii mariti, dar si femeia delicata, care alege etno, sau rochii cu slituri adanci, senzuale. Tu ce alegi?

Foto: Imaxtree.

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv

Ce au furat CRBL și Oase la Asia Express. VIDEO exclusiv