Alimente fără gluten. Cine trebuie să țină dieta fără gluten

De Adina Zamfir, pe

Persoanele care suferă de diverse intoleranțe și se confruntă cu sensibilitate sau intoleranță la gluten consumă cu preponderență alimente fără gluten. Dieta fără gluten este diversificată și cuprinde tot felul de preparate, inclusiv dulciuri și băuturi sigure.

Cele mai bune alimente fără gluten nu trebuie să conțină făină sau fulgi din grâu, orz și secară și nici derivate din ele. Aceste cereale sunt principalele surse de gluten și trebuie evitate de către persoanele diagnosticate cu boala celiacă sau de către persoanele care au intoleranță la gluten. De asemenea, persoanele care suferă de boala Hashimoto, o boală autoimună a tiroidei, au de obicei și o sensibilitate la gluten care le provoacă dureri și inflamații gastrice.

Sensibilitatea sau intoleranța la gluten

Nu există foarte multe date cu privire la cauzele acestei intoleranțe, dar ultimele studii au demonstrat că există o diferență clară între afecțiunile legate de consumul de gluten.

  • Sensibilitatea non celiacă la gluten
  • Boala celiacă
  • Intoleranța la gluten.

Multe persoane care nu suferă de boala celiacă pot avea o sensibilitate la gluten. Unii pacienți se plâng de dureri gastrice imediat ce consumă alimente cu gluten, alții le pot tolera într-o anumită măsură, dar pot avea probleme cu balonarea și diareea.

Aceste afecțiuni pot căpăta forme diferite de la un pacient la altul. În general, simptomele lor sunt ușor de recunoscut:

  • Dureri gastrice
  • Crampe
  • Diaree
  • Inflamație
  • Flatulență
  • Oboseală
  • Probleme de echilibru

În ce alimente și preparate se găsește glutenul

Glutenul este o proteină specifică anumitor cereale precum grâul, orzul și secara. Cele mai multe produse de patiserie conțin făină de grâu și totodată gluten. De asemenea, această proteină poate fi găsită în diverse conserve, sosuri, malțuri și marinate în care se pot găsi diverse ingrediente care pot conține gluten.

  • Produse de patiserie din grâu, secară și orz
  • Paste și tăiței făcuți din fâină de grâu
  • Pizza
  • Biscuiți
  • Foi de prăjituri și torturi
  • Amidon de porumb modificat în care se adaugă amidon de grâu
  • Stabilizatori pe bază de gluten
  • Malț pe bază de grâu
  • Malțul pe bază de orz folosit ca îndulcitor
  • Conserve de carne sau de pește cu sosuri în care se găsesc conservanți și stabilizatori pe bază de gluten
  • Unele fructe confiate sau glasate
  • Conserve de legume cu stabilizatori pe bază de gluten
  • Șeitanul sau carnea vegetarienilor, făcut din proteine de grâu
  • Dressing-uri pentru salate
  • Maioneze
  • Bere
  • Cereale pentru micul dejun
  •  mezeluri

Cele mai accesibile alimente fără gluten

carnea, sursă bogată de colagen
carnea pregătită acasă este cea mai indicată pentru persoanele cu intoleranță la gluten

Cine suferă din cauza glutenului și are mereu dureri, balonare și probleme gastrice când consumă alimente pe bază de grâu sau secară trebuie să se ferească de aceste alimente.

Dieta fără gluten poate fi dificilă, chiar dacă există o serie largă de alimente fără gluten care pot fi consumate în siguranță.

În condițiile în care cele mai multe alimente procesate conțin gluten sau urme de gluten, cine ține o dietă fără gluten trebuie să se bazeze mai mult pe mâncarea gătită acasă, fără adaos de conservanți și stabilizatori.

Iată ce poate consuma fără riscuri o persoană care are probleme din cauza glutenului.  

  1. Fructe și legume

Toate fructele și legumele sunt sigure pentru persoanele care suferă de sensibilitate sau intoleranță la gluten. Ele trebuie consumate în stare proaspătă sau gătite acasă, fierte, coapte sau prăjite.

Evită legumele și fructele din conserve care pot conține gluten.

  1. Leguminoase

Multe boabe gustoase pot înlocui preparatele pe bază de grâu sau orz. Spre exemplu pot fi consumate în siguranță:

  • Fasole
  • Linte
  • Mazăre
  • Năut
  • Soia organică
  1. Carne și pește

Orice tip de carne, fie ea de pasăre, de porc sau de vită este sigură pentru consum. De asemenea, carnea de pește este sigură, câtă vreme este pregătită acasă. Trebuie evitate conservele din carne deoarece acestea pot conține stabilizatori și malțuri pe bază de grâu sau de orz.

  1. Lactate și ouă
  2. Orez sălbatic, brun sau alb
  3. Hrișcă
  4. Făină de migdale
  5. Porumb și amidon de porumb
  6. Mălai din porumb
  7. Mei și mălai din mei
  8. Făină de mazăre pentru sosuri
  9. Făină de cartofi pentru plăcinte și pâine
  10. Quinoa
  11. Soia și făină de soia
Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!