Beneficiile sportului asupra sănătății mintale

De pe

Beneficiile sportului asupra stării fizice sunt bine cunoscute, însă studiile din ultimii ani au arătat că activitatea constantă poate influența pozitiv și sănătatea mintală.

Practicarea regulată a unui sport contribuie la îmbunătățirea stării de spirit. Fie că alegi banda de alergare sau preferi să te bucuri de aerul proaspăt în mijlocul naturii, fie că mergi la clasele de cycling ori pleci în expediții montane, toate tipurile de activitate fizică sunt benefice pentru starea de spirit.

Pe lângă faptul că ajută la tonifierea corpului, activitățile fizice activează la nivelul creierului anumite substanțe chimice care te vor relaxa și îți vor da o stare de bine. În plus, sporturile de grup îți vor permite să cunoști oameni noi. Fotbalul, baschetul și baseball-ul pot contribui la conturarea unor trăsături de conducere. Studiile realizate în licee au arătat că există o legătură între practicarea sporturilor de grup și calitățile de lider ale celor din echipe. Datorită oportunității de a se antrena, a câștiga ori a pierde, persoanele implicate în sporturi sunt, în mod natural, înclinate să adopte o mentalitate de echipă la locul de muncă și în situațiile sociale. Iar acest lucru duce, în timp, la dezvoltarea unor puternice calități de lider.

Un alt efect pozitiv al sportului este că ajută la creșterea stării de concentrare. O activitate fizică permanentă te ajută să-ți menții capacitățile mintale la un nivel ridicat. Odată cu înaintarea în vârstă, activitățile constante sunt indicate pentru a încetini degradarea sănătății mintale. Studii recente au arătat că realizarea unui mix de exerciții aerobice cu exerciții pentru întărirea musculaturii prezintă multiple beneficii. Participarea la astfel de activități între trei și cinci ori pe săptămână, pentru cel puțin 30 de minute, are efecte pozitive asupra sănătății mintale.

Un alt avantaj al practicării oricărui tip de activitate fizică este că te face să te relaxezi și să nu te mai gândești la lucrurile negative. Mai mult decât atât, atunci când faci sport, creierul tău eliberează hormoni numiți endorfine care influențează starea de spirit, ajutându-te să scapi de stres. Astfel, având parte de mai puține momente stresante și de mai multă relaxare, șansele de a suferi de depresie scad considerabil. De asemenea, practicarea sportului poate ajuta la prevenirea dezvoltării sindromului burnout (boala muncii în exces).

Pe de altă parte, activitățile fizice te vor ajuta să te bucuri din plin de somnul din timpul nopții. Practicând constant sporturi, vei reuși să adormi cu mai multă ușurință și să te odihnești mai bine. Cercetările au arătat faptul că persoanele care desfășoară în mod constant activități fizice se trezesc într-o stare de spirit mai bună decât cele care nu practică niciun sport. Cu toate acestea, nu este recomandat să faci sport prea târziu în noapte, pentru că vei simți că ai prea multă energie, motiv pentru care vei adormi mai greu.

Practicarea activităților fizice contribuie și la sporirea încrederii în sine, acesta fiind unul dintre principalele beneficii ale sportului. Observând că performanțele tale se îmbunătățesc, te vei simți mândră de tine, ceea ce va duce la o mai bună stimă și încredere de sine. În plus, faptul că vei reuși să scapi de gândurile negative te va ajuta să simți că ai un control mai bun asupra vieții tale.

Practicarea oricărui tip de sport te determină să stabilești anumite obiective și să faci față unor noi provocări. Poți începe prin a face mici plimbări prin parc, după care să alergi câțiva kilometri și să mărești distanța, numai pe măsură ce corpul se obișnuiește cu acest gen de activitate. În curând, vei putea participa la maratoane și să ajungi pe primul loc.

Practicarea sportului îți poate oferi recompense, valori și obiective pe care să îți dorești să le atingi, astfel încât să te simți mai împlinită.

Sursă foto: gpointstudio/ Shutterstock

(P) Material publicitar realizat în colaborare cu Biciclop