Durerile de spate – cum le previi, cum le tratezi

De Revista Unica pe

Durerile de spate sunt o problemă cu care fiecare se confruntă cel puţin o dată în viaţă. Fiind atât de întâlnite, e firesc să devină subiect de „legendă“
Nici n-ai idee câte se spun despre durerile de spate: că ar fi de la tocuri sau că, dacă suferi de aşa ceva din tinereţe, sigur o să ajungi o pensionară ţintuită la pat, ori că se moştenesc. Unele sunt adevărate, altele, nu; despre unele ai mai citit, despre altele ai tu nişte bănuieli…  Până dai tu telefon la specialist, să-ţi faci programare, îţi oferim câteva explicaţii, ca să ştii cam cum stau treburile cu spatele tău sensibil.

Spatele drept!

Coloana spinării nu e ceva delicat şi nici nu poate fi afectată prea uşor. Nu degeba există expresia „individ fără coloană vertebrală“. Faptul că o ai înseamnă, la propriu, că ea îţi susţine capul, mem-brele, întreaga greutate corporală, chiar dacă aceasta nu este în limite normale. Cu alte cuvinte, e o structură puternică, flexibilă şi rezistentă, învelită şi susţinută de muşchi, tendoane, ligamente. Ea poate fi antrenată să fie şi mai flexibilă ori mai puternică, prin sport.

O să-ţi treacă…

Faptul că ai dureri de spate nu înseamnă că, în timp, se vor înrăutăţi. Statisticile spun că cele mai nesuferite dureri de spate se manifestă între 35 şi 55 de ani, după care se temperează, odată cu degenerescenţa naturală a discurilor inter-vertebrale, uzură care este nu e neapărat asociată cu dureri. Iar dacă părinţii tăi suferă de dureri de spate sau de ceafă nu înseamnă că şi tu vei avea probleme similare. Sau, dacă le vei avea, să ştii că nu e „vina“ lor, căci nu există predispoziţie genetică pentru aceste probleme. Încă ceva: când eşti chinuită de dureri de spate, nu da fuga să-ţi faci analize sofisticate – RMN, tomografie. În cele mai multe cazuri, pentru a pune diagnosticul, medicul are nevoie doar de istoricul afecţiunii tale şi de o examinare fizică de rutină. Numai în situaţia în care răspunzi prost la tratament e cazul să faci explorări mai complicate, pentru a vedea ce anomalii există şi dacă acestea necesită tratament chirurgical ori şi/sau kinetoterapie.

5 trucuri să eviţi durerea de spate

1. Fă mişcare – de preferinţă în fiecare zi. Sporturi recomandate: mersul pe jos, ciclismul, înotul.
2. Controlează-ţi sănătatea: vizitele regulate la medic, făcute o dată pe an, sunt cele mai bune prilejuri să discuţi şi despre durerile de spate pe care le ai ocazional.
3. Slăbeşte. Dacă ai greutatea peste cea recomandată, fii conştientă că îţi suprasoliciţi scheletul, în special coloana, bazinul şi genunchii.
4. O postură corectă. De obicei, îţi controlezi postura când stai în picioare. Încearcă să o faci şi când eşti aşezată, deoarece şi în această poziţie coloana este „sub tensiune“.
5. Dormi bine. O saltea bună trebuie să-ţi permită să menţii, şi în somn, curburile fiziologice ale coloanei. Cele mai „rele“ sunt saltelele moi, cu arcuri.
Foto: Shutterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Lacul de basm din România care alungă depresia FOTO

Lacul de basm din România care alungă depresia FOTO