Metodele prin care îți poți reduce anxietatea în timpul pandemiei de coronavirus

De Bianca Prangate pe
Izolarea socială este cea mai bună șansă pe care o avem în fața amenințării noului coronavirus, care a stârnit o pandemie la nivel internațional. Însă izolarea aduce și anxietate - dar asta nu înseamnă că trebuie să o lăsăm să ne copleșească, după cum arată The Guardian.

Creierul uman nu tolerează bine starea de nesiguranță. Așadar, dacă în această perioadă simți că nivelul tău de anxietate este crescut, nu îți face griji – este normal. Un studiu din 2016 realizat de cercetătorii de la University College London arată că o stare de nesiguranță provoacă mai mult stres decât atunci când știi că ceva rău se va întâmpla.

Această anxietate izvorâtă din nesiguranță a fost explicată foarte bine de Robert Leahy, director al Institutului American de Terapie Cognitivă:

„Noi tindem să asociem nesiguranța cu cel mai rău scenariu posibil. De exemplu, după [dezastrul de la] 11 septembrie [2001], am auzit atât de mulți oameni spunând că este inevitabil că un alt atac major să aibă loc în New York City, sau un atac nuclear din partea al-Qaeda. Nu s-a întâmplat asta. Când suntem anxioși, avem tendința să tratăm nesiguranța ca pe un scenariu rău. Însă nesiguranța este neutră – nu știm ce se va întâmpla”.

Citește și: România va primi 2.000.000 de teste pentru coronavirus de la Coreea de Sud

Când ne uităm la dezastrul săpat de pandemie în alte țări, este imposibil să nu ne îngrozim. În același timp însă, trebuie să ne amintim că dacă păstrăm recomandările de izolare socială, situația se poate îmbunătăți. De asemenea, nu trebuie să uităm că oamenii de știință luptă zi și noapte pentru a găsi un vaccin și tratamente pentru COVID-19.

Anxietatea adusă de pandemie vine și din faptul că lumea, așa cum o cunoșteam noi, s-a schimbat. Profesorul de psihologie clinică Daniel Freeman de la Universitatea Oxford a explicat acest lucru astfel:

„Vrem previzibilitate. Vrem să fim siguri că felul în care lumea arată atunci când ne trezim dimineața este același cu felul în care va arăta când vom merge la culcare. Iar dacă apar schimbări, preferăm să fim noi cei care le putem controla. Trebuie să ne împăcăm cu această nesiguranță. La urma urmei, deja trăim cu destulă nesiguranță și lipsă de control, chiar dacă la o scară mai mică, cum ar fi condusul unei mașini”.

Cum să gestionăm anxietatea cauzată de pandemia de coronavirus

O metodă prin care ne oferim singuri un oarecare sentiment de control este verificarea știrilor, întruât „cunoașterea este putere”, după a zis Freeman. Acesta a subliniat însă importanța de a-ți lua informația din surse de încredere, reputabile.

El a propus un truc pentru a nu lăsa anxietatea să te doboare – să ne permitem să ne îngrijorăm în două momente fixe din zi. Dacă simțim că apar gânduri de îngrijorare în alte momente, Freeman sugerează să le notăm pe o foaie de hârtie și, în loc să ne luptăm cu ele, să le lăsăm să treacă. „Observă îngrijorarea, recunoaște-i prezența, dar nu o lăsa să te distragă”, a spus acesta, „Stai cât de calm poți, concentrează-te pe ce faci și nu pe ce gândești, și observă cum îngrijorarea dispare”.

Citeşte și: Cât de multă mișcare trebuie să facem în timpul pandemiei de coronavirus

Un studiu din 2014 arată că anxietatea este contagioasă – așa că nu trebuie să te simți indecvat dacă o simți, în contextul actualei pandemii de coronavirus. Caută să îți mai distragi atenția de la ea prin practicarea actelor de empatie: vorbește cu prietenii și membrii familiei tale care se simt agitați și caută să îi calmezi, nu cumpăra produse în cantități industriale din supermarket, ajută-ți vecinii cu cumpărăturile dacă aceștia sunt bătrâni sau nu au o situație financiară bună și dacă simți că ai simptome specifice infecției cu noul coronavirus, nu ieși din casă și sună la 112.

Foto: 123rf.com

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro