De ce nu le plac copiilor legumele

De Laura Davidescu pe

 

45% dintre copii sunt catalogați de părinți drept mofturoși, iar patru din zece prichindeii din mediul nu consumă zilnic legume cel puțin o dată pe zi. Carmen Anghelescu, doctor în psihologie, ne explică de ce ocolesc copiii legumele și cum putem schimba acest lucru. La rândul lui, faimosul chef Jamie Oliver a dezvăluit recent câteva trucuri pentru îmbunarea micilor mofturoși.

Mulți copii nu agreează legumele, fapt confirmat și de un studiu cantitativ realizat de Maggi, pe un grup de copii între 3 și 12 ani, din mediul urban. Mai mult, unul din patru copii nu a mâncat niciodată broccoli, unul din cinci n-a pus vreodată gura pe conopidă, sfeclă, ștevie, lobodă și chiar salată verde.

De ce se întâmplă acest lucru? Psihologul Carmen Anghelescu spune că părinții au o mare parte din responsabilitate, deoarece nu îi antrenează pe cei mici să gătească, lucru care le-ar permite copiilor să experimenteze fenomene fizice și chimice, i-ar ajuta să-și dezvolte antenția, memoria și abilitățile manuale.

Un alt impediment este trucul la care apelează părinții ascunzând unele legume în feluri care le plac celor mici – un gen de păcăleală, de minciună cu alte cuvinte, pe care copiii nu îl apreciază, ba din contră…

Totuși, de ce refuză copiii anumite alimente? Carmen Anghelescu spune că refuzul face parte din instinctul de apărare. Bebelușul este obișnuit cu gustul dulce al laptelui și orice aliment care nu e dulce e posibil să se lovească de un refuz.

Pentru a-i convinge pe copii să mănânce mai multe legume – și chiar alte alimente care, la primul contact, nu îi atrag -, psihologul a colaborat la realizarea unei ghid adresat părinților, care poate fi descărcat gratuit, în format pdf, intitulat Școala Legumelor.

Idei de prezentare a legumelor

  • Nu camuflați legumele sub formă de paste, piureuri, sucuri etc. Copiilor, și nu doar lor, le place să știe ce mănâncă.
  • Prezentați-le avantajele consumului de legume – „vei mai mare, mai puternic, mai inteligent, mai rapid ș.a.m.d.”
  • Invitați copiii să participe la toate procesele legate de gătit – întocmiți împreună lista de cumpărături, rugați-l pe cel mic să dea sugestii de meniu, mergeți la cumpărături cu el și… gătiți împreună. În bucătărie, relația socioemoțională se schimbă, nu mai vorbim de copil-părinte, ci de parteneri de activitate.
  • Nu faceți diferențieri de gen – și fetițele, și băieții sunt la fel de atrași de gătit
  • Nu uitați că micuții învață imens prin imitație. Deci, chiar dacă tatălui, să zicem, nu-i plac morcovii fierți, ar trebui să se abțină de la declarații și să măcar să guste din toate felurile oferite la masă.
  • Inventați jocuri și activități legate de legume. Între 2 și 4 ani, vor să facă multe lucruri singuri, așa că permiteți-le să creeze aranjamente de legume, să amestece salate, să curețe mazăre sau fasole. După 5 ani, copiii au nevoie de un substrat științific, așa că le puteți oferi informații valoroase, pertinente și… “exclusive” în procesul de pregătire a mesei.

Trucuri pentru mofturoși de la Jamie Oliver

Cunoscutul chef, autor al unei revoluții alimentare în școlile britanice și americane, spune că perseverența și răbdarea sunt cheia succesului. Chiar dacă nu-i place un anumit aliment, continuă să i-l oferi. O dată, de două ori, de zece ori, de treizeci de ori. S-ar putea ca, la un moment dat, să ai o mare surpriză!

Reinstalează bunele obiceiuri la masă – oferă ingrediente noi, permite-le copiilor să experimenteze, gătiți și mâncați împreună.

Fii un model pentru copii – dacă tu vei mânca de toate și cu măsură, de fiecare dată, și cei mici vor dori să facă la fel.

Stabilește o rutină a meselor și respectați orele de masă. Astfel, de la o masă la alta, copiilor le va fi foame și vor accepta mai ușor alimentele, chiar dacă nu toate le plac.

Înlătură sursele de distragere a atenției la masă. Copiii trebuie să fie atenți la ceea ce mănâncă, nu au nevoie de jucării, muzică, telefoane, televizor sau alte surse de distracție.

Porționează mâncarea în îmbucături mititele și prezint-o atractiv. Nu face porțiile prea mari. Concentrează-te pe alimentele care le plac, nu pe cele pe care vrei tu să li le impui.

Foto: Shutterstock

Citește și:

 

 

 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Cum arată soția lui Ludovic Orban, noul premier desemnat de Klaus Iohannis

Cum arată soția lui Ludovic Orban, noul premier desemnat de Klaus Iohannis