O antreprenoare care a trecut de la a fi în ton cu moda la a o influența – Irina Aipu

Ultimul update Joi, 01 septembrie 2022, 11:37

Studiile arată că micile afaceri din domenii creative, cum ar fi moda, sunt considerate ca fiind depozitarul abilităților tradiționale și al creativității oamenilor. Termenul „modă” este asociat în principal cu persoane dintr-un grup elitist, cu magazine de lux și cu podiumurile opulente. 

Dimpotrivă, afacerile online (cele din domeniul îmbrăcămintei și al modei nu fac excepție) se dovedesc a fi unele dintre businessurile care contribuie în mare măsură la economia națională și la crearea de noi locuri de muncă, în special pentru femei.

Am stat de vorbă cu Irina Aipu, co-fondator DY Fashion, despre succesul antreprenorial în domeniul fashion și e-commerce.

Povestea DY Fashion a început cu ani în urmă, când Irina era în ultimul an de facultate, din pasiunea Irinei – moda.  

Irina este co-fondatoare DY Fashion, unul dintre cele mai mari magazine online de haine din România. Împreună cu soțul ei, Dragoș, a început în acest context. Tineri, în căutare de oportunități pentru viitorul lor după terminarea studiilor, Irina și Dragoș au avut idea de a porni o afacere în mediul online, care începea să se dezvolte. 

După planificare și muncă asiduă care a implicat toate aspectele afacerii, între 2012 și 2015, au trecut la fapte, combinând pasiunile pe care le aveau. Irina, pasiunea pentru modă și Dragoș cea pentru calculatoare, ambele fiind complementare. Ca urmare, în scurt timp a fost lansată afacerea DY Fashion – un produs al muncii și pasiunilor lor. 

Cu aproximativ 15.000 de euro (investiția inițială), cei doi au pornit business-ul online, într-un apartament de două camere. 

Încă de la început, unul dintre scopurile lor a fost susținerea brandurilor românești. În prezent DY Fashion lucrează cu nume locale precum MBG Collection, Moze, La Donna, Ginette, Leonard Collection sau Viada. 10% din totalul vânzărilor îl reprezintă propriul brand, intenția fiind ca, din toamnă, acest procentaj să crească la 20%.

O antreprenoare care a trecut de la a fi în ton cu moda la a o influența - Irina Aipu

Care sunt factorii de success ai unei afaceri cu îmbrăcăminte online și, în general, ai unei afaceri? 

După mine există trei factori esențiali și anume comportamentul afacerii aflate la start, strategia de afaceri pe termen mediu și munca. 

Chiar dacă antreprenoarea nu are experiență anterioară, ea trebuie să depună eforturi pentru a reduce riscurile care pot apărea, să aibă dorința de a munci ore îndelungate, să aibă capacitatea de a comunica cu diversele părți implicate. 

După ce afacerea este pornită, este necesar să aibă servicii excelente pentru clienți, completate de idei noi, clare. O permanentă planificare și o structură flexibilă și adaptabilă reprezintă factori esențiali pentru dezvoltarea viitoare. 

Ce mai mare provocare a reprezentat-o perioada pandemiei, timp în care business-ul a scăzut semnificativ, chiar și până la 60 %. Dar din orice criză înveți lecții valoroase. 

Ce faci când te confrunți cu provocări și care crezi că sunt caracteristicele importante și necesare pe care trebuie să le ai pentru a le depăși? 

Performanța de creștere poate reflecta abilitățile de rezolvare a problemelor și accesul la rețele asociate cu mediul afacerii – adică toți cei de care depinde afacerea în sine.

Apoi motivația dar și abilitățile funcționale și cunoștințele relevante din industrie. Educația, experiența profesională anterioară unde este cazul, are un impact asupra intenției și efortului antreprenorial dar trebuie completate cu un proces de învățare permanent.

În cazul meu, acesta a fost reprezentat de faptul că am fost mereu conectată la ce înseamnă modă actuală, tendințe și am încercat să aduc produse și servicii adaptate. 

Cum a fost pentru tine drumul de la vis la realitate? 

Dorința a fost unul dintre factorii motivaționali importanți. Apoi, mi-am dat seama repede că deși era greu, îmi plăcea mult ceea ce făceam, eram deja antreprenoare și trebuia să dezvolt afacerea. Fără dorință nu aș fi reușit. A fost nevoie zilnic de multă responsabilitate pentru fiecare proiect, de determinarea de a duce lucrurile la bun sfârșit, de a face din ce în ce mai mult și mai bine. Am plecat de la zero, făcându-le de toate, Am evoluat experimentând și învățând din greșeli, iar cele mai importante abilități pe care le-am dezvoltat în anii aceștia sunt cele de comunicare și leadership. 

Desigur, drumul începe cu temeri și neîncredere dar dacă ai alături oameni implicați, teama de eșec se estompează și este înlocuită de bucuria reușitelor, fie ele și mici. Eu, împreună cu Dragoș ne-am concentrat pe a ne îmbunătăți continuu, lucru care s-a reflectat mai departe atât în viața personală, cât și în cultura construită la DY Fashion.

Flerul în alegerea modelelor şi furnizorilor a reprezentat o altă cheie a succesului nostru. Decizia de a apela la micile ateliere şi fabrici de confecţii româneşti a fost riscantă dar a dat roade pentru că, Irina crede cu tărie în susţinerea producţiei locale şi în beneficiile care vin în timp în urma acestor acţiuni.

Ne ghidăm după clientele noastre și urmărim impactul pe care îl au în afacerea noastră. Ne-am implicat și în proiecte sociale care pe măsura evoluției afacerii ne dorim să le extindem.  

Sfaturile Irinei 

Nu te descuraja, învață din greșeli și ai curaj, adaptează-te. Nu vei crește afacerea peste noapte, dar vei crește dacă ai o viziune realistă asupra timpului necesar pentru a extinde impactul său. La fel de importantă este și construirea unui plan strategic de business și a unui plan financiar pentru afacerea ta.

Lecții învățate 

De multe ori, ideile și dedicarea într-un proiect ne pot da impresia că totul este posibil. De cele mai multe ori este adevărat, însă realitatea ne arată cât de importantă este înțelegerea business-ului, adaptabilitatea, focusul ca business-ul să fie unul sustenabil. 

Este nevoie de o echipă puternică în spate. La început am compensat lipsa resurselor cu pasiune, multă muncă și creativitate. Pe măsură ce platforma a crescut, am înțeles că nu mai pot aloca timp pentru orice și că e critic să prioritizez lucruri, să deleg, să dau oamenilor cu potențial șansa de a aduce un impact real in business.

Un ultim sfat al Irinei pentru antreprenoarele aflate la început de drum: Să își clarifice prima dată de ce doresc să intre în antreprenoriat, care este motivația pentru tot ceea ce fac. Să conștientizeze care este acel lucru care le-ar putea ajuta să nu renunțe atunci când va fi greu. Și mai ales, cine și ce anume le-ar putea ghida în a face alegerile cele mai bune.  

Cum arată viitorul?

În cei zece ani de când am lansat DY Fashion am decis să apelăm la micile ateliere şi fabrici de confecţii româneşti pentru a le promova produsele în magazinul online, în primul rând datorită calităţii net superioare față de rochiile aduse din alte ţări şi în al doilea rând pentru a susţine aceşti producători şi afacerile lor. Cred cu tărie în susţinerea producţiei locale şi în beneficiile care vin cu timpul în urma acestor acţiuni.

Am lansat de curând propria linie vestimentară. Avantajul în a avea propria linie vestimentară este că produsele pe care noi le facem se regăsesc doar online, pe dyfashion.ro, ceea ce înseamnă că nu pot fi găsite în alte magazine online sau magazine fizice, ne spune Irina. 

Pentru producția brandului propriu, compania lucrează cu un atelier din Craiova și realizează 1.300 de piese pe lună, în timp ce de la brandurile colaboratoare provin în jur de 14.000 de bucăți pe lună.

Strategia de business a companiei nu include listarea produselor proprii pe alte platforme online sau în diferite magazine offline, tocmai pentru a păstra caracterul de unicitate al brandului DY Fashion. Iar odată cu extinderea în offline prin deschiderea de magazine fizice proprii – programată într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat – expunerea brandului va fi și mai mare.

„Avem în plan să deschidem și magazine fizice, însă așteptăm momentul potrivit. Ne dorim să deschidem magazine fizice în principalele orașe din România unde avem și un număr mai mare de comenzi: București, Cluj, Brașov și Iași“, completează Irina.

O altă ambiție de viitor este investiția într-un showroom care s-ar ridica la aproximativ 70.000 de euro, iar speranța Irinei este este ca în următorii doi-trei ani contextul pentru acest pas să fie unul favorabil. 

Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!