Vitaminele care te fac mai frumoasa si mai sanatoasa!

De Corina Buhagiar pe

Poate fi prea multa?

Daca ti-o procuri din surse naturale, e putin probabil. Dar daca folosesti vitamina C de sinteza (tablete sau fiole) exista acest risc. Unii specialisti spun ca excesul de vitamina C poate duce la formarea de calculilor oxalici si urici, dar daca aduci un aport de magneziu plus B6 si bei multa apa riscul e mic. Poti considera ca faci exces daca depasesti 2 grame (2000 mg) de vitamina pe zi.

Cui ii e recomandata?

Tuturor! Doza zilnica recomandata (DZR) este de 150 de mg/zi pentru adulti si 200 mg/zi pentru femei insarcinate sau care alapteaza. Daca fumezi sau stai intr-un mediu in care se fumeaza, poti sa cresti doza pana la 300 mg/zi. O singura tigara distruge 25 de mg de vitamina C din corp. Ca sa compensezi, ar trebui sa mananci o portocala pentru fiecare doua tigari sau… sa te lasi de fumat! Daca astepti un bebe n-o uita. Contribuie la formarea hemoglobinei, intareste tesuturile si vasele de sange care alimenteaza fatul.

Surse naturale

Daca te intrebi acum de unde poti sa iti asiguri vitamina C, raspunsul e simplu: fructe si legume crude (adica nepreparete termic, nu necoapte…). Campionul campionilor in acest sens este… nu, nu lamaia, ci macesele de padure! Contin 7 game de vitamina C (adica 7000 mg) la 100 de grame de produs. Ar fi suficient sa rontai cateva…

Dar, problema e: unde gasesti un maces de padure?! Macesele obisnuite sunt si ele in top: 1250 mg vitamina C la 100 g. Adica de 25 de ori mai mult decat lamaia! Tot printre fruntasi se afla si catina alba, 450 mg la 100g.

O salata mai aparte

Daca vrei o sursa mai accesibila, iti propunem o salata mai putin obisnuita. Patrunjelul e considerat din multe puncte de vedere un aliment miraculos. Contine vitamina C de trei ori mai mult decat lamaia (166 mg/100g), fier si o multime de alte substante folositoare. Problema ar fi cum sa-l mananci in cantitati mari (4-5 legaturi) fara sa te pufneasca rasul amintindu-ti de… Fulga?

Simplu: il faci salata. Taiat marunt si „inecat” in lapte rece. Daca treci de senzatia initiala de neobisnuit se va transforma in salata ta favorita!

De asemeni, nu te feri de:


hrean (114 mg vitamina/100g produs),
ardei iute (138 mg/100g)
coacaze negre (177 mg/100g),
kiwi (71 mg/100g),
lamai (50 mg/100g),
portocale (49 mg/100g)
grapefruit (43 mg/100g)

Asta ca sa enumeram dintre alimentele cele mai bogate in vitamina C.

Foto: Northfoto

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Citeşte continuarea pe pagina următoare: 1 2