Carieră: Ce îi motivează pe angajaţi, la fel de mult precum banii?

De Revista Unica, pe Ultimul update Luni, 28 martie 2022, 12:57

Abilitatea de a motiva oamenii este una dintre calităţile pe care orice manager sau antreprenor ar trebui să le aibă. Dar cum pot fi încurajaţi angajaţii să performeze fără să le oferi salarii mai mari?
Motivaţia este unul dintre factorii-cheie care influenţează performanţa, iar cea financiară, spun specialiştii în resurse umane, trebuie completată de beneficii extrasalariale care să-i fidelizeze pe angajaţi. Dar ce cred angajatorii despre politicile de motivare nonfinaciară, cât de mult aplică astfel de „tehnici“ şi ce aşteptări au angajaţii dincolo de salariul propriu-zis? Îi poate motiva ceva la fel de mult precum banii, şi dacă da, ce anume?

Potrivit unui studiu pe această temă, realizat în vară la nivel naţional de compania de resurse umane clujeană Integra HR, angajatul român este destul de calculat când vorbeşte despre ceea ce îl motivează la locul de muncă. Îşi doreşte un salariu atractiv (81,33% dintre respondenţi au menţionat acest lucru), dar nu uită nici de importanţa colectivului şi a atmosferei de lucru (50,52%) sau de învăţare şi dezvoltare profesională (21,36%).

Când putem vorbi de motivare nonfinanciară

„Nu trebuie să uităm că salariul este cel mai important, e cel care motivează şi susţine activitatea unui angajat în cel mai puternic şi concret mod“, spune Laura Chilom, consultant ejobs.ro. George Butunoiu, executive search consultant, subliniază şi el că românii negociază totul „cu banul jos“ (conform unui studiu realizat la începutul anului de BBC News, România ocupă locul 47 în topul ţărilor lumii în ceea ce priveşte salariul mediu pe economie, ceea ce ar putea explica spusele celor doi consultanţi – n.r.).
Citeşte: Totul despre piaţa muncii în 2013
Doar atunci când salariul angajatului depăşeşte suma necesară satisfacerii nevoilor de bază, undeva peste 800-1000 de euro – în cazul femeilor cu 20%-30% mai puţin – ies la suprafaţă şi alte motivaţii, spune Butunoiu. Motivaţia extrasalarială înseamnă atât beneficii la care angajaţii pot vibra pozitiv – precum discounturi la achiziţia de bunuri, abonamente la anumite cluburi, plata unor cursuri, plata cheltuielilor de transport, diurna, plata taxelor şcolare pentru copii, asigurări de sănătate în sistemul medical privat, dar şi avantajele de a lucra în respectiva companie şi metodele de recunoaştere şi recompensare a performanţelor promovate în cadrul acesteia. Butunoiu face o comparaţie pe sexe în ceea ce priveşte aceste beneficii, de la apropierea faţă de locul de muncă până la relaţii sociale, statut social şi percepţia generală asupra companiei la care angajatul lucrează.
„În general, femeile sunt mai uşor de motivat «nefinanciar» decât bărbaţii, mai ales la nivel de middle-management. Dacă evaluăm în bani valoarea unor beneficii extrasalariale, atunci, pentru aceeaşi valoare, bărbaţii preferă mai puţine beneficii, dar mai consistente valoric, pe când femeile preferă beneficii mai mici (cu valoare mai redusă) însă mai multe“, explică acesta. Femeile sunt mai puţin mobile decât bărbaţii, aşa că apropierea de casă a locului de muncă e privită adesea ca un beneficiu, un factor motivant foarte puternic, mai puternic decât pentru bărbaţi. De asemenea, femeile sunt mai sensibile decât bărbaţii la atmosfera din firmă şi la relaţiile sociale, în timp ce bărbaţii sunt mai sensibili la statutul social dat de job, de poziţie, de standingul firmei etc., spune Butunoiu.

Mici bonusuri sau recunoaştere profesională?

Consultantul ejobs.ro face comparaţie între angajaţii fără studii superioare, care sunt în general motivaţi în principal de bani, şi cei cu studii superioare, care vor, pe lângă un pachet salarial corespunzător, recunoaştere profesională şi oportunităţi de promovare. „Uneori, aceste avantaje au o valoare mai mare pentru angajat decât o creştere a salariului. Oamenii tind să fie mai motivaţi dacă munca le stârneşte interesul, dacă se simt respectaţi şi au un anumit statut, dacă simt că munca lor este apreciată/lăudată, dacă mediul de lucru este plăcut – sunt lucruri pe care o firmă le poate oferi uşor, dar care, dacă lipsesc, afectează atât moralul personalului, cât şi performanţele companiei“, completează Laura Chilom.

Ilya Pozin, fondator al Ciplex, agenţie

de creaţie şi de marketing digital, scrie în revista de business „Inc.“ despre cum îşi motivează angajaţii fără niciun cost pentru companie. Câteva dintre metodele pe care le recomandă: fii generos cu laudele, fă-i pe angajaţi să se simtă lideri – dă-le ocazia să arate ce pot şi transformă-i în modele –, fă în aşa fel
încât ideile tale să devină ideile lor, nu-i critica atunci când fac mici greşeli şi nu arăta cu degetul vinovaţii, recunoaşte-le meritele şi dă-le mici recompense.

Experţii companiei Extreme Training (www.traininguri.ro), care au realizat un studiu pe această temă şi fac
cursuri pentru managerii din companii despre motivarea nonfinanciară şi un sistem de recompensă şi recunoaştere, spun că motivarea nonfinanciară a început să fie practicată şi în România, însă destul de puţin. Şi, pentru a arăta că acest tip de motivare este la fel de importantă precum cea financiară, vin cu un exemplu. „La o simplă căutare pe un site de joburi, vedem cereri de muncă de la oameni angajaţi. Aceştia îşi caută un alt loc de muncă, iar explicaţia e simplă: sunt demotivaţi fie financiar, fie nonfinanciar, fie ambele!“

10 idei de motivare nonfinanciară

1. Felicitări scrise de mână de către managerul firmei;
2. Mici cadouri, de aceeaşi valoare, dar diferite, oferite variat în funcţie de performanţe;
3. Abonament la o sală de fitness (multe companii folosesc sistemul 7card);
4. Citeşte în faţa angajaţilor scrisori de la clienţii mulţumiţi;
5. Un bilet/poster la intrarea în birou cu numele colegului care trebuie recompensat;
6. Anunţ în newsletterul companiei;
7. Un picnic cu toţi colegii din echipă, pizza party cu tot departamentul sau îngheţată/cafea etc. dăruite de manager personal;
8. Pune o steluţă aurită şi un bilet de mulţumire pe computerul angajatului care a avut un rezultat bun;
9. O zi liberă;
10. Recunoaştere one-to-one: întâl-nire între manager şi angajat.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Urmărește-ne pe Google News
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!