Depresia de vară: ce este și cum poți gestiona problema

De Unica.ro pe

Vara este anotimpul vacanțelor, al clipelor de neuitat petrecute pe plajă, departe de stres și de grijile vieții de zi cu zi. Unii așteaptă tot anul aceste luni pline de soare, în timp ce alții ar face orice pentru a evita agitația și canicula nebună. Daca și tu te simți deprimată constant, anxioasă, lipsită de vlagă, abia mai ieși din casă din cauza căldurii și găsești orice scuză pentru a te izola de lumea exterioară, atunci s-ar putea să te confrunți cu depresia de vară.

Ce este depresia de vară?

Poate nu știai acest lucru, însă depresia de vară este o afecțiune reală, destul de rară, o formă a depresiei sezoniere care apare în mod recurent și dispare mereu concomitent cu modificările climatice. Așa cum unii se scufundă în butoiul cu melancolie iarna, depresia de vară are același efect și trebuie luată în serios și tratată corespunzător, în funcție de gravitatea sa.

Concret, printre simptomele acestei afecțiuni se numără un nivel de energie scăzut, fluctuații ale apetitului (și implicit ale greutății), dificultăți de concentrare, modificări drastice ale orelor de somn, anxietate, agitație, letargie, un sentiment persistent de vină, deznădejde și dezinteres față de orice activitate. Câteodată este normal să te simți tristă sau lipsită de motivație, însă dacă o asemenea stare durează zile sau săptămâni în șir, ar fi cazul să te adresezi unui medic.

Care sunt cauzele?

Există mai mulți factori care cauzează și acutizează aceasta formă a depresiei. Expunerea prelungită la soare afectează producția de melatonină, cunoscută și sub numele de „hormonul somnului” care, la rândul său, va avea un impact negativ asupra programului tău de odihnă. Concomitent este perturbat și nivelul de serotonină, „hormonul fericirii”, aceasta având o influență directă asupra modului în care te simți. Îți poți imagina procesul precum un joc de domino: dacă producția de melatonină este deficitară, atunci și cea de serotonină va avea de suferit și, astfel, se va produce un dezechilibru ce te va predispune depresiei și schimbărilor bruște de stare.

Problemele financiare cresc nivelul de stres și disconfort psihic. Vara este un anotimp „scump”: vacanțe, destinații exotice, escapade de weekend, concerte, activități în aer liber cu prietenii, toate au un preț. Combinate cu alte costuri cotidiene, duc la o creștere a cheltuielilor și la o gaură în buget pe care, deși ai prevăzut-o, nu poți să o ignori pur și simplu. De asemenea, văzând permanent ce fac ceilalți, unde merg și cum se distrează, poți trăi cu impresia că o sumă mai mare ți-ar fi permis să ai parte de experiențe similare. Tentația de a fi mereu la curent cu activitățile prietenilor și cunoscuților este foarte mare și amplifică nemulțumirile deja existente.

Imaginea propriului corp este un alt aspect important care merită luat în calcul. Știm că iarna oferă posibilitatea de a ne ascunde imperfecțiunile, acele insecurități care ne dau mereu bătăi de cap și de a opta pentru outfituri în care ne simțim bine și relaxate. Lipsa de activitate, mai pronunțată în anotimpul rece, poate duce la o creștere în greutate ce se va resimți în viitor. Vara schimbăm registrul și ajungem iar la fuste și rochii care nu întotdeauna ne avantajează, fapt ce ne poate afecta încrederea în sine. Pierdem din vedere că numărul de kilograme în plus nu alterează în niciun fel frumusețea și capacitatea de a ne simți speciale în orice moment.

Numitorul comun al acestor cauze este nevoia permanentă, aproape patologică, de a ne compara cu ceilalți. Presiunea socială de a fi la același nivel și de a trăi la aceeași intensitate evenimente asemănătoare ne face să uităm că viața fiecăruia este unică în felul său. În momentul în care considerăm că nu ne ridicăm la standardele impuse, de cele mai multe ori chiar de noi înșine, și că avem de pierdut din această cauză, ajungem să fim triste și să suferim. Anotimpul cald accentuează astfel de situații: canicula, așteptările, invidia, dezamăgirea, stima de sine scăzută, toate pot contribui în mod activ la instalarea depresiei de vară.

Ce măsuri poți lua?

Dacă îți dorești să înfrângi starea în care te găsești și să ai parte de o vară liniștită, există câteva lucruri simple pe care le poți face pentru a preveni și gestiona situația. Nu ezita să apelezi la ajutor specializat atunci când consideri că este nevoie. Încearcă să îți organizezi din timp aceste trei luni dificile pentru a diminua stresul pe care știi în avans că îl vei experimenta. Ia în considerare orice activitate care ți-ar ridica moralul și te-ar ajuta să te relaxezi, oricât de greu ar părea acest lucru. Având un plan în minte te vei simți mult mai stăpână pe tine, vei deține controlul și vei reduce anxietatea. Nu uita că este esențial să dormi: lipsa de somn este strâns legată de apariția depresiei. Depune un efort constant de a nu-ți abandona programul de odihnă. Fă sport și mănâncă sănătos pentru a te simți confortabil, nu doar pentru a purta costumul de baie preferat de anul trecut. Ai grijă! Nu exagera cu efortul fizic și evită dietele drastice care te vor demoraliza atunci când nu le vei putea duce la bun sfârșit. Tot ce faci este pentru tine, în niciun caz pentru a impresiona pe alții sau pentru a rămâne „în tendințe”.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Câți bani câștigă Delia pe o oră de cântat

Câți bani câștigă Delia pe o oră de cântat