De vorbă cu psihologul, despre cazurile sociale de pe internet: "Ne activează emoțional poveștile care implică sentimentul de neputință al celorlalți" | Social | Unica.ro

De vorbă cu psihologul, despre cazurile sociale de pe internet: “Ne activează emoțional poveștile care implică sentimentul de neputință al celorlalți”

Trăim într-o perioadă în care o bună parte din viața noastră se desfășoară pe internet. Ne informăm de pe rețelele de socializare, ne relaxăm cu ajutorul rețelelor de socializare, comunicăm și ne petrecem ore în șir dând like-uri și share-uri. În acest context, nu este de mirare că și cazurile sociale au început să circule din ce în ce mai mult pe rețelele de socializare.

Pentru a afla de ce apelează oamenii la mediul online pentru ajutor, acum mai mult ca oricând, de ce unele povești ne impresionează mai mult decât altele, dar și cum se ajunge de la like și share la donații și ajutor real, am stat de vorbă cu psihologul Alexandra-Irina Gujan.

De ce crezi că unii oameni se implică atunci când vine vorba de cazuri sociale, iar pe alții pur și simplu nu îi interesează acest lucru?

În opinia mea, cred că este vorba de felul în care suntem construiți și aici putem discuta despre multe aspecte ale vieții noastre, de la structura psihică pe care o avem, la educația pe care am primit-o, la empatia pe care o avem legat de anumite cazuri în care poate ne identificăm pe noi sau pe cineva apropiat nouă. Pe de altă parte, putem discuta și despre oameni care nu au această latură altruistă dezvoltată sau poate valorile lor sunt diferite, astfel încât nu se implică în acest tip de campanii.

Cum explici că unele cazuri sociale adună în jurul lor mase mari de oameni, iar altele trec oarecum neobservate?

Cu siguranță că putem discuta despre strategia și povestea din spatele cazului. Trăim într-o eră a tehnologiei și a comunicării, în care este mult mai ușor să evidențiem anumite cazuri sau campanii pentru ajutarea semenilor noștri. Cu ajutorul canalelor de comunicare este foarte ușor să scoatem anumite povești în evidență. Au existat multe campanii care au avut un mare impact emoțional asupra oamenilor și cu siguranță că acestea funcționeaza cel mai bine.

“Oamenii se regăsesc în anumite situații de viață prin care au trecut ei înșiși sau persoane apropiate lor”

Crezi că sunt anumite cazuri care ne sensibilizează mai mult? (bătrâni singuri, bebeluși, copii care cresc fără părinți etc.)

De cele mai multe ori cazurile sociale care ne activează emoțional mult mai mult sunt cele care implică sentimentul de neputință al celorlalți, aflați în situații tragice de viață.

Nu de mult, un caz social s-a viralizat pe rețelele de socializare – bătrânul care a fost bătut în Brașov de niște tineri. Ulterior, mai mulți oameni s-au mobilizat în a-l ajuta concret pe bătrân. Cum explici trecerea de la like și share la fapte concrete, și de ce crezi că doar în anumite cazuri oamenii acționează cu adevărat?

În sociatea în care trăim, un mare impact emoțional este transmis cu ajutorul canalelor de mass-media. Discutăm despre un caz mediatizat atât la știri, cât și pe canalele de comunicare online. Acest tip de mesaje activează conștiința oamenilor și identificarea acelor valori sociale pe care le avem.

Este dificil să treci ușor peste un caz în care ne putem ragăsi fiecare dintre noi, sau cei apropiați nouă, și implicit ne gândim cum ar fi fost pentru noi acestă situație. De cele mai multe ori, în aceste cazuri sociale se activează empatia și compasiunea față de cei afectați.

Sunt și oameni care profită de multitudinea cazurilor sociale de pe rețelele de socializare și încearcă să-i păcălească pe ceilalți, pentru a face rost de bani. Cum explici comportamentul unui om care vrea să facă rost de bani de pe urma suferinței altcuiva?

Structura psihică a oamenilor este complexă, iar astfel de comportamente pot avea mai multe cauze. Pe de o parte putem vorbi de o lipsă de empatie și de acțiuni care implică o latură infracțională pronunțată, cum ar fi persoanele care colectează bani pentru diverse cazuri sociale, dar care în cele din urmă nu mai înmânează banii persoanei aflate în dificultate.

Pe de altă parte, există cazuri în care persoanele respective probabil nu precep acțiunea lor ca pe o infracțiune, deoarece cauza pentru care solicită bani nu este reală și, probabil, în accepțiunea lor, nimeni nu are de suferit dacă banii obținuți sunt folosiți pentru alt scop – a se vedea, de exemplu, cazul recent al unor bunici care au pretins că nepotul lor are cancer, pentru a încerca să strângă bani pentru plata datoriilor acumulate.

“Este foarte dificil pentru o persoană obișnuită ca, într-o situație care implică un agresor și o victimă, să încerce să înțeleagă motivațiile agresorului”

Am remarcat diverse cazuri sociale pe rețelele de socializare în care victima agresată primea multă compasiune de la utilizatori, iar agresorul era atacat online și i se aduceau tot felul de amenințări. Ce poți să ne spui despre reacțiile acestea pe de o parte de compasiune, și pe de altă parte foarte violente, venite de la aceleași persoane?

Oamenii sunt în general înclinați spre a se identifica cu victima, imaginându-și de obicei cum ar fi fost dacă erau ei în locul persoanei agresate, cum ar fi reacționat ei etc. Este foarte dificil pentru o persoană obișnuită ca, într-o situație care implică un agresor și o victimă, să încerce să înțeleagă motivațiile agresorului și resorturile care l-au împins spre a comite agresiunea.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe unica.ro
Jurnalul.ro
Observator.tv
Eva.ro
Loading...
Recomandari
Evz.ro
Doctorul Zilei
Glamour
Elle
Sfatul Medicului
Viva.ro
Mai multe din Social
Vă recomandăm: