Jobul ideal există! Descoperă povestea afacerii Pastel

De Revista Unica pe

5 femei. 5 vise. 4 afaceri începute cu investiții mici, dar cu pasiune multă. Citește în Unica de iunie povestea business-urilor EnRose, Pastel, Cookie Jar și Business Mark și află care este traseul care te poate duce în locul în care-ți dorești să fii. Descoperă, în continuare, pe larg, povestea afacerii Pastel.
 
De Andreea Cipcă

Dana Nae Popa
30 de ani
Ioana Mucenic
30 de ani
Business Developer Pastel (http://www.pastel.com.ro/)
Investiție inițială: 1000 lei

S-au decis să înființeze o agenție de publicitate în 2006, pe când erau încă studente. (Dana, la Facultatea de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice, iar Ioana la Comunicare și Relații Publice, Universitatea București.) S-au întâlnit în agenția de publicitate pentru care lucrau și au hotărât să ia calea antreprenoriatului. Fără niciun plan de business, fără nici un studiu de piață: „Cea mai lungă discuție a fost cea legată de nume și de ce vrem să reprezentăm, ce ne va face diferiți. Nici azi nu știm cum ne-am hotărât. Pur și simplu eram la birou, supărate amândouă pe șefa noastră de la momentul respectiv și am decis că ne dăm demisia și să ne facem propria firmă. Și exact asta am făcut. Ne-am depus actele la Registrul Comerțului și ne-am gândit că o să ne descurcăm noi cumva. Și, dacă nu ne descurcăm, nu avem ce pierde.” Astăzi coordonează o echipă de peste 30 de oameni.

Începutul

„Nu aveam decât 1.000 de lei capitalul inițial. Atât câștigam noi la vremea aceea și fiecare a pus 50% din ultimul salariu. După ce ne-am făcut actele, nu am știut ce altceva să facem. Nu aveam bani, nici relații, eram fără un plan concret. Speram doar că vom reuși dacă muncim mult și dacă facem lucruri sincere și de calitate. La câteva săptămâni după ce ne-am făcut actele, am văzut un anunț pe grupul studențesc de la ASE, în care se spunea că Gabriela Szabo, recent retrasă din activitate, caută o echipă de voluntari cu care să promoveze sportul în școli. Gabi tocmai devenise Vicepreședinte la Federația Română de Atletism și își dorea să contibuie la dezvoltarea sportului românesc, dar nu existau fonduri. Ne-am întâlnit cu ea și
am muncit câteva zile bune, ca să facem un plan și o campanie unitară, cum știam noi mai bine. Așa am creat campania Sport pentru Viață, ce a devenit în 2007 asociația cu același nume. Primul proiect l-am implementat chiar de 1 Iunie – Arenele de Joacă. Deși nu aveam bani deloc, nici măcar nu aveam calculator fiecare, nu mai spun de internet sau imprimantă, deși făceam ore întregi cu RATB-ul prin oraș, aveam o ambiție uriașă. I-am propus Gabrielei să facem cel mai mare eveniment sportiv pentru copii, și așa am și făcut. Arenele de Joacă a durat 4 zile și a adunat peste 10.000 de copii încă de la prima ediție.”

Ce înseamnă Pastel.

„O agenție de comunicare integrată. Lucrăm campanii de comunicare pornind de la concept, apoi creație, comunicare, implementare. Realizăm atât campanii, cât și evenimente, gestionăm conturi de PR, de digital și avem 10 creativi talentați.”

Cine sunt clienții Pastel.

„Lucrăm în mod constant cu companii și branduri precum Avon, Beko, Bonduelle, Colgate, Dacia, GDF SUEZ Energy România, Henkel, Honda, JTI, Mondelez (Milka, Poiana, Belvita, Barni, Tassimo), KIKA, Royal Canin, Syngenta, TCC, Renault, Nissan, Tenaris, Vichy.”
Jobul ideal există! Descoperă povestea afacerii Pastel

O zi de muncă.

Dana: „În primul rând, nu seamănă două zile una cu alta. În 8 ani de zile nu am avut nici măcar o zi în care să mă plictisesc. Îmi place că lucrez foarte mult cu oamenii (colegi, clienți, parteneri), iar asta mă ține tot timpul în formă. Sunt zile în care stau doar la birou și zile în care sunt numai la întâlniri.”
Ioana: „Mă trezesc undeva între 7 și 8, niciodată la ora la care sună ceasul. Îmi place să ajung la birou înainte de 9, ca să am un pic de liniște să mă organizez înainte de a începe nebunia. De aici încolo, zilele diferă. Am zile cu multe întâlniri în afara biroului și zile în care stau doar în birou. Când sunt doar la birou, lucrez foarte concentrat, intens. Nu îmi place să pierd timpul și trec foarte repede și ușor de la un task la altul. Realizez planuri strategice de comunicare pentru proiectele în curs, urmăresc evoluția proiectelor, supervizez partea financiară a campaniilor și asigur feedback constant și training pentru colegii mei. Plec de la birou în jur de 8-9 seara, câteodată mai târziu, dacă e treabă multă. Acasă e momentul meu de liniște, în care uneori nu îmi place să nu vorbesc deloc.”

Prin ce este diferit Pastel pe piață?

„Prin felul în care facem lucrurile. Ne bazăm pe principiile marketingului experiential. Urmărim mereu să creăm experiențe memorabile, să implicăm consumatorul, să vorbim cât mai firesc și mai uman. De asemenea, un element mare de diferențiere ține de empatia față de client. Nu suntem pe două fronturi, ci facem o echipă. Căutăm oameni care au emoții puternice, care pot să își exprime stările, care se agită, care râd, care plâng, care simt stări variate. Astfel, pot să simtă și starea clientului, pot să deducă din tonul vocii mai mult decât înțeleg din cuvinte. Credem că oamenii sunt un avantaj competitiv fundamental. Vrem să fim foarte buni. Citim, mergem la cursuri, suntem mereu up-to-date cu ce mai apare nou și mereu ne gândim: ce putem să facem mai bine, mai de impact? Cum putem să facem lucrurile și altfel?”
Jobul ideal există! Descoperă povestea afacerii Pastel

Despre momente grele.

Ioana: „A fost un sacrificiu mare, care s-a simțit mai ales în corp, căci și eu și Dana am tot avut probleme de sănătate în timpul acesta. Acum ne-am mai maturizat, avem o echipă cum nu există în nicio altă agenție din piața românească. Așa că încercăm acum să căutăm un echilibru între muncă și viața personală, atât pentru noi, cât și pentru colegi.”
Dana: „Cred că cele mai dificile au fost cele din perioada crizei. Noi eram la început și nu aveam experiența necesară de business să luăm deciziile cele mai potrivite. De aceea, am preferat să ne facem treaba și să mergem mai departe ca și cum nu ar fi nicio criză. Evident, pentru mine și Ioana, acest lucru ne-a creat o mulțime de frământări și întrebări.”
Ioana: „În 2011 am pierdut trei clienți mari, aproape în același timp, din motive care nu țineau deloc de noi, ci de schimbările lor de management și structură. Pentru mine, personal, a fost un moment în care m-am simțit dărâmată, pentru că doi dintre aceștia fuseseră clienții de care mă ocupam direct eu, ca și account. A fost în mod real un șoc, dar ne-am menținut echipa intactă și am avut tăria să mergem mai departe. ”
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro