Acte necesare la angajare. De ce acte ai nevoie când te angajezi la un nou loc de muncă

.

Pregătește din timp cele mai importante acte necesare la angajare, chiar înainte de a primi o ofertă concretă. Pe lângă actul de identitate și curriculum vitae, angajatorii solicită diverse acte pe care este bine să le ai din timp într-un dosar special. Întregul proces de angajare va fi mult mai ușor!

Curriculum vitae sau cv-ul, pe scurt, este de obicei cel mai important document pe care fiecare dintre noi îl pregătește în momentul în care începe să caute de lucru. În cele mai multe domenii, angajatorii sunt interesați în primul rând de cv-ul tău, apoi de alte acte necesare la angajare.

Este recomandat să pregătești din timp un dosar cu diferite copii după actele de stare civilă și după diplomele care atestă studiile finalizate. De îndată ce primești o ofertă de lucru, îți va fi ușor să aduci la Departamentul de Resurse Umane cele mai importante acte necesare la angajare pe care ți le solicită.  

Înainte de a răspunde acestei solicitări, trebuie să știi că niciun angajator nu are dreptul să îți rețină actele în original. Poți prezenta actele originale pentru confirmare, dar la dosarul care se întocmește la firmă vor rămâne doar copiile.

Acte necesare la începutul carierei

Mulți tineri încep să caute de lucru de îndată ce termină un liceu, o școală profesională sau din timpul facultății. După ce îți redactezi cv-ul, este bine să te ocupi și de dosarul cu acte necesare la angajare, chiar dacă nu ai finalizat facultatea sau toate cursurile pe care le urmezi. Uneori, când pregătim dosarul cu acte personale, ne dăm seama că nu le avem pe toate și trebuie să le căutăm pe acasă pe la părinți sau să solicităm copii oficiale de la autoritățile emitente.

Acte necesare pentru dosarul tău de angajare

  • Copii după cartea de identitate – este indicat să ai mai multe copii la dosar dpă buletin sau cartea ta de identitate, deoarece vei întâmpina numeroase situații în care ți se solicită o copie după buletin;
  • Copii după certificatul de naștere – păstrează cu grijă certificatul de naștere și câteva copii, deoarece poate fi solicitat în unele domenii de angajare (aramată, poliție, avocatură etc). În acest act se regăsesc detalii despre părinți, locul nasterii și codul numeric personal.
  • Copii ale diplomelor de studii – îți vor fi necesare la orice interviu sau angajare pentru a dovedi nivelul educațional. În multe cazuri, diplomele sunt necesare pentru a depune un cv pentru funcții de conducere sau joburi destinate doar persoanelor cu studii superioare;
  • Copii ale diplomelor primite după absolvirea unor cursuri de formare profesională sau specializare – vei avea nevoie de acestea pentru a convinge angajatorul că ai anumite competențe, cunoștințe și abilități în plus față de alți candidați;
  • Copii după certificate sau atestate primite în urma unor activități de voluntariat sau după stagiile de practică – necesare pentru a dovedi experiența și abilitățile dobândite după încheierea cursurilor teoretice;
  • Copii după permisul de conducere – necesară mai ales dacă postul respectiv presupune și o mașină de serviciu sau dacă te angajezi pe un post de șofer profesionist;
  • Copii după scrisorile de recomandare primite de la profesori, foști angajatori sau colaboratori care au apreciat munca ta și cunoștințele dobândite.

Cum pregătești un dosar de angajare

Fiecare dintre noi căutăm oferte de lucru în două sau chiar trei domenii legate între ele, domenii în care considerăm că avem competențele necesare pentru a obține un post. Cu cât avem mai multe specializări, cu atât vom avea o plajă mai largă de oferte. Când pregătim dosarul cu cele mai importante acte pentru angajare, trebuie să alegem doar acele diplome sau certificate legate de domeniul și jobul respectiv.

Spre exemplu, dacă ai un certificat de traducător, dar vrei să te angajezi pe un post de marketing assistent, s-ar putea ca pe angajatorul tău să nu îl intereseze neapărat certificatul de traducător sau câte limbi străine cunoști, dar în mod cert este bine să pui la dosar și o copie a certificatului deoarece va fi o bilă albă în plus față de alți candidați.

Este important să îți organizezi dosarul de angajare în funcție de domeniul în care vei lucra, de specificul jobului și să iei în calcul că unele acte sunt obligatorii, altele au caracter opțional. Departamentul de Resurse Umane va solicita o serie de acte necesare pentru angajare pe care le folosește intern, dar și pentru a declara contractul de muncă sau pentru a-ți plăti contribuțiile sociale și impozitul pe venit.  

Iată ce acte sunt necesare la angajare, conform art. 8 din HG 500/2011, publicat în Monitorul Oficial nr. 372 din 27 mai 2011. Angajatorul va pune aceste documente la dosarul tău și are obligația de a le păstra în condiții bune la sediu și de a le prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

Acte necesare la angajare în orice domeniu

  • Copie după cartea de identitate/pașaport. Acestea sunt necesare pentru a dovedi domiciliul, reședinta și identitatea;
  • copii ale diplomelor de studii (de preferat cea mai recentă diplomă de studiu sau diplomele care atestă studiile legate de domeniul în care vrei să profesezi);
  • copii ale certificatelor primite în urma unor cursuri de formare sau specializare (dacă este cazul);
  • avizul de la medicina muncii, obținut în urma controlului medical, la care este foarte important să te prezinți. Dacă angajatorul are parteneriat cu o clinică medicală, aceasta va trimite avizele direct la sediul companiei:
  • extrasul bancar pentru contul în care se transferă salariul.

Alte documente importante, necesare la angajare

Actele de identitate și diplomele de studii trebuie însoțite și de o altă serie de acte importante pe care le poate cere Departamentul de HR. Angajatorul poate solicita și păstra la dosarul tău copii după acte pe care le consideră importante pentru desfășurarea relațiilor de muncă, pentru certificarea legalității și corectitudinii completării registrului de angajați, dar și pentru calculul salariului. Unele dintre ele (declarațiile) sunt puse la dispoziție de angajator și le semnezi în ziua în care semnezi și contractul de muncă:

  • copie după curriculum vitae pe care îl poți redacta cu ajutorul unei agenții de recrutare;
  • copie după certificatul de naștere, după certificatul de căsătorie, după certificatul de naștere al copilului sau copie după decretul de divorț;
  • copii după actele de identitate ale persoanelor aflate în întreținere (certificat de naștere, certificat de căsătorie, carte/buletin de identitate etc.);
  • adeverința de la fostul angajator. Acesta este obligat să-ți elibereze o adeverință de vechime, pe baza înregistrărilor făcute în Registrul de evidență a salariaților. Refuzul acestuia de a-i elibera fostului angajat copii ale documentelor existente în dosarul personal sau ale paginilor din registrul electronic constituie contravenție și se sancționează cu amenda de la 300 la 1.000 lei, conform art. 260 alin. (1) lit. b)  Codul Muncii;
  • recomandări de la foști angajatori, colaboratori – o modalitate de verificare a aptitudinilor tale, din ce în ce mai cerută de angajatori. În cazul în care nu ai mai lucrat, poți cere recomandări de la profesorii din liceu/facultate. 
  • copia permisului de conducere, dacă este cazul;
  • dosarul judiciar în original. Numărul locurilor de muncă pentru care acesta este însă necesar a fost foarte mult redus ca urmare a implementării Regulamentului privind Protectia Datelor. Este cerut pentru următoarele profesii:avocați și consilieri juridici, funcționari publici prin Hotărârea de Guvern nr. 611/2008; gestionari nu trebuie să fie condamnați pentru fals, evaziune sau corupție;paznici sau gărzi de corp; medici/farmaciști/dentiști cazierul judiciar este necesar, potrivit legii nr. 95/2006, pentru a deveni membru al unui colegiu.
  • copie după fișa militară, dacă este cazul;
  • procese verbale de primire a bunurilor companiei (telefon, laptop)
  • repartiția de la AJOFM (Autoritatea Județeană a Ocupării Forței de Muncă) – dacă este cazul

Ce acte semnezi când te angajezi

Cei mai mulți tineri, aflați la primul loc de muncă, nu cunosc toate detaliile administrative pe care le presupune angajarea unei persoane. De aceea, este bine să fie puși în gardă că vor semna o serie de acte care vor rămâne la dosarul lor din cadrul firmei. Un angajator care nu îți face o fișă de post sau acte adiționale pentru fiecare modificare de salariu nu este un angajator serios, iar acest lucru ridică un semn de întrebare.

Iată ce acte necesare la angajare se semnează în momentul în care se semnează contractul de muncă:

  • actele adiționale (de exemplu: act adițional pentru clauza cu privire la formarea profesională, clauza de neconcurență, clauza de mobilitate, clauza de confidențialitate, act adițional pentru modificări ale salariului sau ale funcției);
  • fișa de post;
  • oferta de angajare cu salariul oferit;
  • acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
  • act privind clauza de confidențialitate;
  • declarația de telemuncă (dacă este cazul);
  • declarația angajatului cu privire la Regulamentul intern al angajatorului;
  • declarația pe propria răspundere privind locul funcției de bază și numele Casei de sănătate unde este înscris;
  • declaraţia pe propria răspundere privind persoanele aflate în întreţinere și copii după actele de identitate ale acestora pentru acordarea unei deduceri personale, dacă este cazul.

Acte necesare la angajare dacă ai fost șomer

În cazul în care ai avut o perioadă mai lungă de inactivitate și ai primit ajutor de șomaj, de îndată ce găsești o ofertă de lucru trebuie să te prezinți la AJOFM cu oferta locului de muncă vacant, completată de angajator și cu o înștiințare de angajare (ambele se găsesc pe site-ul AJOFM) din care să reiasă data angajării, compania unde te vei angaja, precum și natura contractului).

În baza acestora ți se va elibera decizia de încetare a șomajului și dispoziția de repartizare. În ziua următoare emiterii repartiției, aceasta se va înregistra în registrul angajaților și abia după aceea vei putea începe lucrul. Pe lângă dispoziția de repartizare, trebuie să aduci la firmă, așa cum am prezentat mai sus, următoarele acte:

  • copie după un act de identitate;
  • copii după actele de studii;
  • avizul specialistului de la medicina muncii;
  • extrasul de cont bancar pentru virarea salariului;
  • copie după permisul de conducere, dacă este cazul;
  • cazierul juridic, dacă este cazul;
  • declarație despre persoanele aflate în întreținere și copii ale actelor de identitate deținute de aceștia. 
Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter
buton