Vara, ai grijă la colesterol!

De Libertatea pentru femei pe

Deși se presupune că, în zilele de vară, ne hrănim instinctiv cu alimente mai „ușoare”, mai sănătoase, răcoritoare, în mare parte, nu e deloc așa. Căci, tocmai în sezonul estival, ne punem inima în pericol, fără să ne dăm seama.
Dacă, până nu demult, un nivel ridicat al colesterolului era asociat cu vârsta înaintată sau cu un număr de kilograme în plus, iată că, în ultimii ani, tot mai multe persoane tinere, cu greutate normală, se confruntă cu această problemă. Pe lângă stresul nostru cel de toate zilele, nici alimentația nu e străină de dezvoltarea colesterolului „rău”, ba chiar fiindu-i aliat de nădejde. Și, tocmai acum, în toiul verii, când credeam că nu ni se mai poate reproșa nimic din punct de vedere al regimului alimentar, aflăm că greșim din nou. Cum se poate?!

Ce este și ce face colesterolul

Tot auzi vorbindu-se despre colesterol, știi că are legătură cu grăsimea, cu inima, dar nu ți s-a explicat niciodată ce face el de este atât de important să-l ții în frâu. Denumirea îi vine din limba greacă, unde „chole” înseamnă bilă și „stereos”, solid. În chimie, este un alcool organic din țesuturi, transportat în sânge. Așa se face că ajunge să se stabilească în principal la nivelul ficatului, măduvei spinării, creierului, dar și la nivelul vaselor de sânge. El menține integritatea celulelor, reglează vâscozitatea sângelui, sintetizează acizii biliari, ajută la metabolismul vitaminelor solubile în grăsimi, precum A, D, K și E, intervine în sistemul imunitar și asupra producerii de hormoni ai glandelor suprarenale și sexuale. Sunt două tipuri de colesterol: HDL sau lipoproteine cu densitate mare și LDL, așa-numitul colesterol „rău”, care, odată ajuns la nivel crescut, duce la accidente vasculare cerebrale, cardiace, oculare.

Unde greşim în alimentaţie

Vei spune că hrana de vară nu are cum să afecteze colesterolul, că doar toată lumea evită acum prăjelile, grăsimile sau altele ca ele. Ei bine, până și o „ciocolățică”, o înghețată, o „fripturică” la grătar sau o mâ­nă de sărățele sunt la fel de rele ca și cele pe care le eviți. Nu spune nimeni să nu te înfrupți și din bunătăți la grătar. Dar e de preferat să le alegi pe cele slabe, mai ales, legumele. Cum poate să facă rău o salată? Dacă e cu brânză grasă, cu cartofi, cu maioneză ori cine știe ce sos gras, atunci nu e bună! E ideală preparată din verdețuri, crudități, eventual cu pește, fructe de mare, stropită cu ulei de măsline. Deși ai putea crede contrariul, alcoolul favorizează depunerea colesterolului. Dacă erai convinsă că un banal cocteil e inofensiv, te înșeli! Alege apa plată, limonada, ceaiul, în locul altor băuturi. Te poți răcori cu un sorbet, în locul unei înghețate pline de grăsimi și zaharuri. Apoi, îți poți potoli pofta de ceva bun cu migdale, nuci, cereale, lactate degresate.

Care sunt valorile normale ale colesterolului

Verifică-ți periodic nivelul colesterolului și ai grijă să-i menții valorile în limite normale! Este sfatul pe care îl dă oricare specialist din lumea asta mare, fie el cardiolog, fie nutriționist sau generalist. Numai așa poți preveni îmbolnăvirea gravă a inimii.
Iar pentru ca rezultatul să fie cu adevărat concludent, se iau în calcul mai mulți factori: sex, vârstă, tensiune, fumat, activitate fizică, boli cronice. Raportul dintre coleste-rolul bun și cel rău este important, la fel ca și trigliceridele. Valoarea totală trebuie să fie sub 200 mg/dl, LDL mai mic de 115 mg/dl, HDL peste 45 mg/dl, iar trigliceridele nu vor depăși 200 mg %. Totuși, există studii care au scos la iveală faptul că vara, în mod inexplicabil, nivelul colesterolului e mai scăzut, iar toamna și iarna, ridicat, acest lucru fiind mai evident la femei.
 

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro